فهرست مطالب

پایتون یاد بگیریم یا PHP؟

کوچ php کاران به سمت پایتون! آیا پاسخ مناسبی برای سوال "پایتون بهتر است یا php" وجود دارد؟

شاید برای شما هم این سوال شک برانگیز پیش آمده باشد که «پایتون بهتر است یا PHP». در واقع برای این سوال یک پاسخ واحد وجود ندارد. با توجه به اینکه چه شخصی این سوال را می‌پرسد می‌توان پاسخ متفاوتی داد. شما یک برنامه نویس تازه کار هستید یا یک برنامه نویس ارشد؟ می‌خواهید در چه زمینه‌ای از پایتون استفاده کنید؟ آیا از کاربردهای پایتون اطلاع دارید؟ و سوالات دیگری که شاید در این مقاله بتوانید پاسخ مناسبی برای آن بیابید.

فهرستی از مطالبی که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم:

  • پایتون چیست؟

  • پی اچ پی چیست؟

  • بررسی موشکافانه پایتون و پی اچ پی 

  • مزایای استفاده از پایتون چیست؟

  • معایب استفاده از پایتون چیست؟

 

برای پاسخ به سوال « Php بهتر است یا پایتون» بهتر است در ابتدا به تعریف هریک از آنها بپردازیم تا بتوانیم بهتر تفاوت php و پایتون را درک کنیم.

پایتون چیست؟

پایتون Python یک زبان برنامه‌ نویسی شی گرا، تفسیری، سطح بالا، و چند منظوره است، که اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. فلسفهٔ اصلی طراحی پایتون «خوانایی بالای کد» است که شاید مهم‌ترین تفاوت پایتون با پی اچ پی در همین باشد. پایتون زبانی قدرتمند و منعطف است که ساختاری بسیار منظم و کدنویسی در آن بسیار راحت است. پایتون از انواع روش‌های برنامه نویسی مثل پروسه‌ای، تابعی و البته شیء گرایی پشتیبانی می‌کند که توجه به این ویژگی مقایسهٔ  پایتون و پی اچ پی را آسان‌تر می‌کند.

پی اچ پی چیست؟

پی‌اچ‌پی (PHP) یک زبان برنامه‌نویسیِ شی گرا و سمت سرور است که برای طراحی وب توسعه یافته‌ است، اما می‌توان از آن به عنوان یک زبان عمومی نیز استفاده‌ کرد.

در مقایسهٔ پایتون و php باید گفت که کاربرد پایتون بسیار گسترده‌تر است. گستردگی پایتون را می‌توان یک ویژگی مهم در تفاوت پایتون با پی اچ پی در نظر گرفت. پایتون یک زبان عمومی (General Purpose) است و به یک حوزهٔ خاص محدود نمی‌شود. ما با داشتن دانش عمیق در پایتون می‌توانیم از این زبان پویا در هر زمینه‌ای استفاده کنیم. 

مزایای استفاده از پایتون چیست؟

اولین و مهم‌ترین ویژگی این زبان «سادگی و آسانی» آن می‌باشد که در مقایسهٔ پایتون و php ، سهولت کاربرد آن را افزایش داده است. اگرچه PHP، یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند است و در توسعهٔ وب‌سایت بسیار پر کاربرد است، اما پایتون، توسط جامعهٔ بزرگ و مستندات مرجع پشتیبانی می‌شود که در مقایسهٔ پایتون و php مدیریت برنامه‌های کاربردی وب را آسان‌تر کرده است.

موارد دیگری که در تفاوت پایتون و پی اچ پی وجود دارد شامل :

بهبود بهر‌ه‌وری بالا در پایتون

 کمتر بنویس و سریع‌تر مسئله را حل کن! شاید بتوان گفت یکی از بهترین موارد مقایسهٔ پایتون و Php، بهره‌وری فوق­‌العادهٔ پایتون است. کدهای کمتر پیچیدهٔ پایتون، با افزایش بهره‌وری، آن را کاربردی‌تر کرده است.

در تفاوت پایتون با پی اچ پی باید گفت که php نمی‌تواند استفاده از ویژگی‌ها بسیاری را در یک زمان پشتیبانی کند. استفاده از ویژگی‌های بیشتر از چارچوب یا ابزارهای PHP‌، باعث عملکرد ضعیف در هنگام توسعهٔ برنامه‌های انلاین خواهد شد

زبان تفسیر شده یا مفسری پایتون

اول بخون، بعد حرکت کن! پایتون مفسری است، یعنی کدهای پایتون خط به خط توسط مفسر سیستم عامل ترجمه شده و سپس اجرا می شوند. لینوکس به طور پیش‌فرض این مفسرها را در خود دارد. در واقع، اگر در نگارش کدها اشکالی وجود داشته باشد، خطاهای موجود را شناسایی کرده و بعد از رفع آن، کدها را اجرا می‌کند. بنابراین رفع خطا و عیب‌یابی آسان در پایتون آن را به یک زبان پرطرفدار تبدیل کرده است که در مقایسهٔ پایتون با پی اچ پی آن را کاربردی‌تر کرده است.

.

قابلیت جابجایی کدها

اینجا بنویس و آنجا اجرا کن! در اکثر زبان‌های برنامه نویسی اگر بخواهیم از کدی که نوشته‌ایم در محل دیگری استفاده کنیم باید تغییراتی در آن کد ایجاد کنیم، اما در کدهای زبان پایتون دیگر چنین مشکلی نخواهیم داشت. در زبان پایتون شما یک بار کد را می‌­­نویسید و هر جا که خواستید و در هر سیستم عاملی می‌توانید آن را اجرا کنید که در مقایسهٔ پایتون با پی اچ پی نکتهٔ مهمی به شمار می‌رود.

کتابخانه­‌های گسترده

کتابخانه پایتون دریایی از اطلاعات! پایتون یک زبان منبع باز یا open source است. به همین دلیل توسعه‌دهندگان به راحتی برای این زبان، کتابخانه‌های زیادی طراحی کرده‌اند. در مقایسهٔ پایتون و php، کتابخانه‌های گسترده در پایتون نقش مهمی در توسعه، پیشرفت و محبوبیت آن ایفا کرده‌اند که ورودش را به حوزه‌های مختلفی مثل طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن، هوش مصنوعی و داده‌کاوی آسان کرده است. 

کتابخانهٔ استاندارد پایتون آنقدر وسیع و بزرگ است که می‌توانیم هر تابعی برای انجام هر کاری در آن پیدا کنیم. این ویژگی، پایتون را از کتابخانه‌های خارجی بی‌ نیاز کرده و در صورت نیاز به هر منبع خارجی، فرایند انتقال کدها به پایتون به راحتی امکان‌پذیر است.

open source(منبع باز) بودن پایتون

کپی کن و به کار ببر! پایتون دارای مجوز open source (منبع باز) بوده و به طور رایگان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. Open source (منبع باز) بودن پایتون به این معناست که  شما می‌توانید هر کد منبعی را دانلود کرده، اصلاح کنید و نسخهٔ کد خود را در پایتون بارگذاری کنید. منبع باز بودن پایتون برای استفادهٔ مجدد از کدهایی که قبلا نوشته‌اید، بسیار کاربردی خواهد بود، که البته در Php نیز همینطور است.  

البته در طراحی سایت با پایتون و php، باید بگوییم که پی اچ پی برای توسعهٔ برنامه‌های تحت وب غول‌پیکر مناسب نیست، بلکه به جای php، باید از زبان‌های برنامه نویسی دیگری همچون پایتون استفاده کنیم.

ادغام آسان با سایر زبان­‌‌های برنامه نویسی

 یکی از بهترین مشخصه­‌های مقایسه پایتون و php، این است که شما علاوه بر ادغام با کتابخانه‌هایی مثل جیتون (Jython) و سیتون (Cython) ، می‌­توانید آن را با زبان­‌های برنامه نویسی دیگری مثل جاوا و C ادغام کنید. معمولا برای انجام  دقیق پروژه‌ها از ترکیب چند زبان استفاده می‌کنند، اما در Php، تغییر متن اصلی برنامه‌های آنلاین امکان پذیر نیست. بنابراین می‌توان این ویژگی را یکی از اساسی ترین تفاوت‌های پایتون و پی اچ پی در نظر گرفت.

معایب پایتون در مقایسه با php چیست؟

سرعت پایین

پایتون یک زبان مفسری است که باعث می‌شود، کدها به صورت خط به خط اجرا شده و سرعت اجرای پایتون پایین بیاید. مشخصهٔ تایپ خودکار در زبان پایتون دلیل دیگری بر سرعت پایین این زبان است  که می‌توانیم در مقایسهٔ  پایتون و php به آن توجه کنیم.

 

عدم بهینه‌سازی حافظه

زبان پایتون حجم زیادی از حافظه را می‌­گیرد که در مقایسهٔ پایتون با پی اچ پی نکتهٔ قابل تاملی است.

 

امکان ایجاد خطا در کدها

در واقع مشخصهٔ پویایی پایتون این اجازه را به پایتون می‌­دهد که نوع داده یک متغیر را در هر زمانی تغییر دهد و همین عامل، خطاهای زمان اجرا را به وجود می‌­آورد که شاید در مقایسه پایتون و php مورد توجه باشد. از طرفی پی اچ پی نیز ضعیف است و گاهی اوقات می‌تواند باعث خطا شود. این ضعف باعث می‌شود داده‌ها و اطلاعات نادرست در دسترس کاربران قرار گیرد. بسیاری دیده‌اند که در PHP به دلیل نبود ابزارهای اشکال‌زدایی و هشدارهای متعدد، نیازمند رسیدگی مستمر به خطاها هستیم.

سخن پایانی

به عنوان یک برنامه نویس حرفه‌ای شاید به نکات دیگری در مقایسهٔ پایتون و php توجه کرده باشید، اما مهم‌ترین اصل، هدف استفادهٔ شما از پایتون است. می‌توان از زوایای مختلف به بررسی تفاوت php و پایتون پرداخت، اما در نظر داشته باشید هر زبانی با کاربرد مناسب خود می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *