فهرست مطالب

5 تا از مهم‌ترین باید‌ها و نباید‌های راه اندازی وب‌سایت

در حال راه‌اندازی یک وب‌سایت هستید؟ دست نگه دارید و به این نکات توجه کنید. هرچند که امروزه راه‌اندازی یک وب‌سایت بسیاری آسان تر از گذشت شده است اما بهتر است هنگام راه‌اندازی آن به این نکات توجه کنید تا از بروز مشکلات جدی در سایت خود در روز‌های آینده جلوگیری کنید. توجه به این نکات مهم در راه‌اندازی وب‌سایت می‌تواند تا حد قابل‌توجهی امنیت سایت شما را فراهم کند. در این مقاله به بررسی این نکات می‌پردازیم.

5 نکتۀ مهم در راه‌اندازی وب سایت که باید به آن توجه کنید!

در دنیای شگفت‌انگیز امروز، انجام هر کاری بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. اما گاهی این آسانی و راحت بودن نیز ممکن است باعث شود از توجه به نکات مهم غافل شویم. در گذشته، راه‌اندازی یک وب سایت از دشواری‌های بسیاری برخوردار بود. هم امکانات به گستردگی امروزه وجود نداشت و هم افراد متخصص و دوره دیده بسیار کم بودند. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید، راه‌اندازی وب سایت، آسان ترین کار در فضای دیجیتال است.

تنها موردی که باید به آن توجه کرد، نکات مهمی است که هنگام راه‌اندازی وب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است تا در ادامۀ مسیر راه‌اندازی وب سایت، مشکلات کمتری برای افراد و کاربران ایجاد شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکاتی که در راه‌اندازی یک وب سایت باید به آن توجه شود را باهم بررسی می‌کنیم.

۱- هدف خود را انتخاب کنید!

چرا می‌خواهید یک وب سایت راه‌اندازی کنید؟ نوع کسب‌ و کاری که قرار است با وب سایت خود انجام دهید چه چیزی است؟ آیا یک وب سایت فروشگاهی می‌خواهید یا یک وب سایت آموزشی دارید؟ یا ترکیبی از این موارد؟

مهم است که مشخص کنید هدف شما از راه‌اندازی وب سایت چیست. این به شما کمک می‌کند تا بتوانید بستر‌های لازم را برای شروع انتخاب کنید و امکاناتی که مورد‌نیازتان است را مشخص کنید و در‌نهایت از هدر رفتن هزینه و نیروی متخصص جلوگیری کنید.

۲- نام دامنه مناسب را برای وب سایت خود انتخاب کنید.

همانطور که می‌دانید، یک دامنۀ خوب همانند یک آدرس منزل باید کاربردی و راحت باشد تا سریع‌تر مخاطبان هدف را به سمت وب سایت راهنمایی کند. بنابراین انتخاب یک دامنۀ مناسب نیز قبل از راه‌اندازی وب سایت باید مورد توجه قرار گیرد.

انتخاب یک نام دامنۀ نامناسب مانند داشتن یک خانۀ زیبا عالی است که مسیر دشواری برای رسیدن به آن وجود دارد و کمتر کسی حاضر است در این خانه زندگی کند. آیا اکنون از اهمیت انتخاب نام دامنۀ مناسب آگاه شدید؟

همانطور که می‌دانید، امروزه بیشتر دامنه‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند؛ آدرس اصلی و پسوند دامنه. آدرس اصلی که همان نام دامنۀ شما است باید یک نام مناسب، کوتاه و مختصر باشد که به راحتی به خاطره‌ها سپرده شود و افراد در مدت زمان کوتاهی بتوانند وب سایت شما را با نام این دامنه پیدا کنند. پسوند نیز که در ادامۀ نام دامنه می‌آید در انواع مختلفی ایجاد شده‌اند که به افراد کمک می‌کنند تا در حیطۀ مورد نظر خود به راحتی شناخته شوند.

گاهی بسیاری از وب سایت‌ها از پیشوند نیز استفاده می‌کنند اما از آنجایی که استفاده از این پیشوند‌ها معمولا یکسان است، به اندازۀ نام دامنه از اهمیت بالایی برخوردار نیست. بنابراین انتخاب یک نام دامن و پسوند مناسب با کسب‌ و کارتان می‌تواند تا حد بسیاری در راه‌اندازی کسب‌ و کار شما نقش موثری ایفا کند.

۳- طراحی وب سایت

طراحی سایت شاید یکی از جدی‌ترین مراحل در راه‌اندازی وب سایت باشد. یک سایت خوب جدا از دامنه و هاست مناسب، نیاز به طراحی کاربر پسند و متناسب با هدف راه‌اندازی سایت دارد. طراحی سایت در دو سمت صورت می‌گیرد. یکی طراحی‌های بصری لازم برای کاربرانی که قرار است با سایت کار انجام دهند و به آن مراجعه کنند، دوم طراحی‌های فنی که در پشت صفحات سایت شکل می‌گیرد و کاربران عادی قادر به مشاهدۀ آن‌ها نخواهند بود.

هنگامی که یک بازدید‌کننده یا کاربر وارد سایت می‌شود؛ در تعامل با بخش فرانت یا presentation layer of piece of software است. فرانت‌اند سایت به هر چیزی که در سایت به‌صورت گرافیکی و بصری قابل‌ مشاهده است، گفته می‌شود و شامل طرح‌های صفحۀ سایت، منوها، دکمه‌ها، فونت‌ها و در کل هر فعالیتی است که کاربران در سایت انجام می‌دهند.

بک‌اند یا سمت سرور شامل تمام فعالیت‌هایی است که سمت سرور انجام می‌شود. بک اند شامل الگوریتم‌ها و کدهایی که درخواست‌های سمت کاربر را پردازش می‌کنند و در پایگاه داده پردازش شده و به کاربر پاسخ می‌دهند. هر‌چقدر که این طراحی ساده‌تر بوده و کاربر‌ پسندتر باشد، میزان تعامل با سایت افزایش می‌یابد. یک طراحی خوب در سایت باعث می‌شود تا زمان کوتاهی نیاز باشد که به کاربران پاسخ مناسب ارائه شود و کاربران با تعامل بیشتری در سایت همراه خواهند بود.

سایت‌ها نیز انواع مختلفی دارند که شامل سایت‌های استاتیک و دینامیک است. در ادامه با این مفاهیم بیشتر آشنا می‌شویم. سایت‌های استاتیک همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، محتوای ثابتی دارند و به‌ندرت به‌روزرسانی می‌شوند. زمانی که قرار است این سایت‌ها بروزرسانی شوند، بهتر است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک گرفته شود. اگر می‌خواهید سایتی راه‌اندازی کند که محتوای ثابتی ارائه کند و نیازمند بروزرسانی نباشد، طراحی سایت را می‌توانید به‌صورت استاتیک در پیش بگیرید.

همانطور که می‌دانید، داینامیک به معنای پویایی و تحرک است. بنابراین؛ یک سایت داینامیک برخلاف یک سایت استاتیک، از محتوایی استفاده می‌کند که نیازمند به‌روزرسانی است. بسیاری از سایت‌های فروشگاهی که باید میزان موجودی کالاها را بررسی کرده و مشخص کنند و بسیاری از سایت‌هایی که کار خبرگذاری انجام می‌دهند از انواع سایت‌های داینامیک هستند.

۴- خرید هاست مناسب بسیار مهم است!

همانطور که می‌دانید، انتخاب هاست مناسب بسیار مهم است. چرا که تمام دیتا و فایل‌های شما در هاست ذخیره می‌شود. بنابراین؛ توجه به این نکته که چه هاستی انتخاب می‌کنید و چه مقدار فضا نیاز دارید، می‌تواند یکی از مهم‌ترین نکات در شروع راه‌اندازی یک وب سایت باشد.

web hosting service در زبان انگلیسی به معنی میزبانی وب یا خدمات میزبانی وب برای سایت‌ها تعریف شده است. در بحث شبکه و وب نیز، هاست (service for hosting websites) میزبان فایل‌ها و اطلاعات سایت شما است. هاست نیز از انواع مختلفی برخوردار است که می‌تواند به منظور‌ها و اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته و تهیه شود. هاست رایگان، هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، هاست محلی، هاست مجازی، هاست ابری، هاست خوشه‌ای از انواع مختلف هاست‌های موجود در این فضا است که بسته به هدف شما از طراحی سایت هریک از آن‌ها می‌تواند برای شما مناسب باشد.

بهتر است به این نکته توجه کنید که استفاده از هاست رایگان شاید در هزینه‌های شروع کار راه‌اندازی وب سایت شما صرفه‌جویی کند، اما ممکن است در ادامه با ایجاد مشکلات امنیتی فراوان، شما را مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی برای حفظ امنیت و بازگردان اطلاعات کند.

در هاست اشتراکی نیز افراد مختلف از یک منبع هاست استفاده می‌کنند و بزرگترین مشکل آن نیز عدم توزیع یکسان قدرت هاست و منابع آن است. با این‌ حال سرویس هاست اشتراکی یکی از محبوب‌ترین سرویس هاستینگ است و به دلیل هزینۀ کمی که دارد، برای افرادی که در شروع مسیر راه‌اندازی یک وب سایت هستند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

۵- قرار دادن محتوای مناسب در سایت

حتما این جمله را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌اید که “محتوا پادشاه است”. محتوا همان چیزی است که باعث می‌شود بازدید‌کنندگان به وب سایت شما مراجعه کرده و به تعامل با آن بپردازند. قرار‌دادن محتوای مناسب برای کاربران می‌تواند وب‌سایت شما را در میان رقابیتان متمایز کند. انتخاب محتوای مناسب در کنار انتخاب یک بستر مناسب برای قرار‌ دادن محتوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

امروزه، سیستم مدیریت محتوای بسیاری ایجاد شده است که هریک از آن‌ها می‌تواند برای هر نوع محتوایی که برای یک وب سایت مورد‌نیاز است، مفید باشد.

سخن پایانی

امروزه، راه‌اندازی وب سایت بسیار آسان تر از گذشته شده است و در نتیجه افراد و کسب‌ و کارهای بسیاری در تلاش هستند تا از این بستر جدید برای توسعۀ اهداف و برنامه‌های خود استفاده کنند.

راه‌اندازی وب سایت یک بحث تخصصی است اما مانند دیگر پیشرفت‌های شکل گرفته در دنیای پر از شگفتی دیجیتال، امروزه این کار نیز به آسانی هرچه بیشتر انجام می‌گیرد. راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن یک وب سایت مناسب را راه‌اندازی کنند اما نکتۀ‌ای که حائز اهمیت است توجه به مواردی است که بهتر است در شروع مسیر راه‌اندازی وب سایت به آن‌ها توجه شود تا در ادامه از ایجاد مشکلات مختلف و صرف زمان و هزینه‌های فراوان جلوگیری شود.

نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها
نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *