فهرست مطالب

وردپرس چگونه اطلاعات را ذخیره می‌کند؟

برای درک این موضوع که وردپرس چگونه اطلاعات را ذخیره می‌کند باید با مفهوم دیتابیس آشنا شوید. اطلاعات کاربران در دنیای وب بسیار با ارزش هستند و بنابراین بهتر است به‌صورتی ایمن و مطمئن نسبت به حفظ و ذخیره‌سازی این اطلاعات اقدام کرد. این اطلاعات نیازمند مکانی برای ذخیره‌سازی و پردازش هستند و دانستن اینکه چگونه وردپرس این کار‌ها را انجام می‌دهد، کمک شایانی در ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران خواهد کرد. در این مقاله با مفاهیمی که برای درک نحوۀ ذخیره سازی اطلاعات توسط وردپرس نیاز است، آشنا می‌شویم.

ذخیره‌سازی اطلاعات در وردپرس چگونه انجام می‌شود؟

وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و معروف است که به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های خود را به‌راحتی ایجاد کرده و مدیریت کنند. این سیستم مدیریت محتوا در سال‌های گذشته بسیار رواج یافته و استفاده از آن توسط افراد سرشناسی توصیه شده است. ساختار ساده و کارایی بالایی که وردپرس به کاربران ارائه می‌دهد، آن را به یک سیستم مدیریت محتوای محبوب و پرطرفدار تبدیل کرده است. اطلاعات بخش بسیار مهمی در هر وب‌سایت است. نحوۀ ذخیره‌سازی و مدیریت این اطلاعات می‌تواند در کارایی اهداف هر کسب‌وکاری موثر باشد. در این مقاله همراه شما هستیم تا با نحوۀ ذخیره‌سازی اطلاعات در وردپرس آشنا شویم و برای آن نیاز داریم تا از برخی مفاهیم در این زمینه آشنا شویم.

مفهوم پایگاه داده یا دیتابیس در وردپرس

همانطور که دانستیم، اطلاعات یکی از مهم‌ترین ارکان یک وب‌سایت است. اما این اطلاعات چگونه مدیریت و پردازش می‌شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در وردپرس تمامی اطلاعات در محلی تحت عنوان پایگاه داده یا دیتابیس ذخیره می‌شوند. آشنایی با مفاهیم و دانش اولیه پایگاه‌های داده به شما کمک می‌کند تا نحوۀ عملکرد این بستر را درک کرده و با دقت بیشتری به عیب‌یابی بهتر خطاها بپردازید.

این اطلاعات، همچنین به شما امکان می‌دهد کارهایی را که از طریق داشبورد وردپرس غیرقابل دسترسی هستند، مانند تغییر نام کاربری، انجام دهید. در ادامۀ مقاله همراه ما باشید تا توضیح دهیم پایگاه داده وردپرس چیست و چرا اهمیت دارد و همچنین نحوۀ دسترسی و مدیریت آن را به شما نشان دهیم.

دیتابیس به چه معناست؟

پایگاه دادۀ وردپرس، تمام داده‌هایی را که یک وب‌سایت وردپرسی را تشکیل می‌دهد، از جمله اعتبار ورود، صفحات، پست‌ها، تم‌ها و افزونه‌ها را ذخیره می‌کند.

پایگاه داده وردپرس چگونه کار می‌کند؟

وقتی برای اولین بار وردپرس را نصب می‌کنید، به‌طور همزمان یک پایگاه داده نیز ایجاد می‌کنید که در آن جداول مختلفی وجود دارد که اساس کار وردپرس نیز بر پایۀ این جداول است. برای درک بهتر موضوع در ادامه به تعاریف اولیه از جدول‌ها میپردازیم.

جدول‌ها در دیتابیس وردپرس چه هستند؟

جدول‌ها در دیتابیس وردپرس برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شوند. هر جدول شامل ستون‌ها و ردیف‌ها است. در وردپرس، هر جدول وظایف مختلفی را انجام می‌دهد.

ستون‌ها به چه معناست؟

ستون‌ها درون هر جدول اطلاعات مربوط به یک ویژگی خاص را ذخیره می‌کنند.

ردیف‌ها به چه معناست؟

ردیف‌ها (یا سطرها) در هر جدول اطلاعات مربوط به یک رکورد خاص را نگه می‌دارند. حال که با مفاهیم دیتابیس آشنا شدید در ادامه بهتر است بدانید که بعد از نصب وردپرس به یک سیستم مدیریت پایگاه داده برای کنترل و مدیریت وردپرس نیاز دارید. این نرم افزار، داده‌های پیچیده را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند تا آنها را بهتر سازماندهی کند. وردپرس از MySQL به عنوان سیستم مدیریت خود استفاده می‌کند. MySQL از زبان پرس‌و‌جو ساختار‌یافته برای ایجاد، خواندن، به‌روز‌رسانی و حذف داده‌ها از پایگاه داده استفاده می‌کند. در حالی که اکثر پرس‌و‌جوهای MySQL به صورت خودکار اجرا می‌شوند، کاربران می‌توانند آنها را به صورت دستی برای تغییر URL‌های وردپرس و انجام کارهای دیگر انجام دهند.

هاست پایگاه داده وردپرس چیست؟

هاست، سروری است که پایگاه داده روی آن ذخیره می‌شود. معمولا یک وب‌سایت و پایگاه دادۀ آن روی یک سرور میزبانی می‌شوند. شما می‌توانید نام localhost را مشاهده کنید که در‌واقع نام میزبان معمولی است که برای مدیریت و اتصال یک سایت وردپرس به پایگاه داده از آن استفاده می‌شود. کاربران وردپرس همچنین می‌توانند از اتصال از راه دور MySQL برای اتصال پایگاه داده خود به یک سرور راه دور نیز استفاده کنند.

نحوه دسترسی به پایگاه داده وردپرس چگونه است؟

همانطور که پیش از این گفتیم، هنگام راه اندازی وردپرس به‌صورت دستی، باید یک پایگاه دادۀ جدید وردپرسی ایجاد کنید. پس از نصب، می‌توانید مستقیماً از طریق کنترل پنل خود یعنی hPanel به پایگاه داده دسترسی پیدا کنید. برای این کار لازم تا مراحل زیر را طی کنید.
1- به Hosting -> Manage بروید.
2- به سمت پایین به بخش پایگاه داده بروید.
3- برای مشاهده و ایجاد پایگاه های داده و کاربران، MySQL Databases را انتخاب کنید.
4- برای دسترسی به پایگاه داده روی Enter phpMyAdmin کلیک کنید.

پایگاه داده وردپرس شامل چه جدول‌هایی است؟

همانطور که قبلا بیان کردیم، یک پایگاه داده، داده‌ها را در قالب جداول ذخیره می‌کند. هر جدول شامل داده‌های منحصر‌به‌فردی است که در ستون‌ها و ردیف‌هایی نمایش داده می‌شوند که حاوی اطلاعات یا پارامترهای خاص‌تری هستند. به طور پیش فرض، پایگاه داده وردپرس شامل جداول زیر است.

wp_commentmeta
زمانی که از کاربران نظرسنجی صورت می‌گیرد این جدول کارایی پیدا می‌کند. به کمک این جدول، ابردادۀ هر نظر ارسال شده در وب سایت حفظ می‌شود.

wp_comments
داده‌های مربوط به نظرات کاربر، از جمله نام نویسنده، URL، آدرس IP، ایمیل و محتوای نظرات به کمک این جدول ذخیره می‌شوند.

wp_links
این یک جدول کم‌تر کارآمد است. در گذشته از این جدول برای نگهداری اطلاعات از ویژگی پیوندها استفاده می‌شده است. اما از آنجایی که ویژگی منسوخ شده است، این جدول اغلب خالی است.

wp_options
این جدول، شامل تنظیمات پیکربندی وردپرس، مانند URL وب‌سایت، دسته‌بندی پیش فرض و پست‌ها در هر صفحه است.
wp_postmeta
به کمک این جدول، ابرداده‌های هر پست در سایت نگه می‌شود، مانند فیلدهای سفارشی.

wp_posts
این جدول کار ذخیره‌سازی داده‌ها را از مقالات، انواع پست سفارشی، صفحات و آیتم‌های منوی پیمایش را انجام می‌دهد.

wp_termmeta
این جدول، ابرداده‌های شرایط را ذخیره می‌کند.

wp_terms
این جدول، شامل شرایط وردپرس برای هر برچسب پست و دسته بندی است.

wp_term_relationships
این جدول، ارتباط بین پست‌ها و اصطلاحات را در جدول wp_terms حفظ می‌کند.

wp_term_taxonomy
این جدول طبقه‌بندی هر دسته، پیوند و برچسب را در جدول wp_terms شرح می‌دهد.

wp_usermeta
این جدول، ابرداده هر کاربر ثبت نام شده را در سایت وردپرس نگه می‌دارد.

wp_users
این جدول شامل لیستی از کاربران، از جمله نام کاربری، رمز عبور و حساب‌های ایمیل آنها است. هر جدول داده‌های خاصی را در مورد سایت شما ذخیره می‌کند. وقتی تغییراتی در وب‌سایت ایجاد می‌کنید، داده‌های این جداول می ‌توانند اضافه شده و انباشته شوند. به‌همین دلیل است که باید نحوۀ دسترسی و بهینه سازی پایگاه داده وردپرس خود را بیاموزید. در ادامه با این مفهوم بیشتر آشنا می‌شویم.

بهینه‌سازی ساختار دیتابیس در وردپرس

همانطور که بیان کردیم، تحلیل و پردازش اطلاعات ذخیره شده در وردپرس بسیار ضروری و حیاتی است. بنابراین، برای این اطلاعات نیازمند بهینه‌سازی پایگاه داده در وردپرس هستیم. بهینه‌سازی ساختار دیتابیس وردپرس می‌تواند به بهبود سرعت بارگیری اطلاعات و ارتقای رتبۀ وب‌سایت در نتایج جستجو کمک شایانی کند. در ادامه، تعدادی از راهکارهای بهینه‌سازی را برای شما شرح می‌دهیم که توجه به آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

1. استفاده از افزونه‌های بهینه‌سازی دیتابیس

از آن‌جا که بهینه‌سازی این اطلاعات بسیار مهم است، افزونه‌هایی نیز برای راحتی انجام کار ایجاد شده‌اند. افزونه‌هایی مانند WP-Optimize و WP Rocket می‌توانند قابلیت‌های بهینه‌سازی دیتابیس را برای سایت فراهم کنند. با استفاده از این افزونه‌ها، می‌توانید جداول دیتابیس را بهینه‌سازی کنید و در حجم فضای اشغال شده توسط پایگاه داده صرفه‌جویی کنید.

2. استفاده از نمایه‌ها (Indexes)

ایجاد نمایه‌های مناسب در ستون‌های پر‌کابرد در دیتابیس، سرعت عملیات جستجو را افزایش می‌دهد. جهت ایندکس گذاری دیتابیس می‌توان از افزونه‌هایی مانند index-wp-mysql-for-speed استفاده کرد. البته در نظر داشته باشید قبل از انجام هر تغییری در دیتابیس پیشنهاد می‌شود نسبت به تهیه بکاپ از آن اقدام کنید. جهت تهیه بکاپ می‌توانید از آموزش‌های ما در بخش مجلات سایت استفاده کنید.

3. حذف داده‌های غیرضروری

یکی از راه‌های بهینه‌سازی پایگاه داده در وردپرس، مرتب‌سازی و پاکسازی داده‌هایی است که دیگر استفاده نمی‌شوند. مثلاً حذف نظرات اسپم و مطالبی که دیگر منتشر نشده‌اند، می‌تواند مقداری فضای اضافی را در دیتابیس ایجاد کند تا کار پردازش اطلاعات، سریعتر و راحت‌تر پیش برود.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی ساختار دیتابیس و ارتباط جداول در وردپرس پرداختیم. به‌عنوان یک فرد دارندۀ وب سایت که از سیستم مدیرت محتوای وردپرسی استفاده می‌کند، آگاهی از نحوۀ عملکرد آن می‌تواند در پردازش اطلاعات مهم و ضروری بسیار مفید باشد. اگر اخیرا فکر می‌کنید که پردازش اطلاعات وب‌سایت شما با اشکال همراه است، می‌توانید به مفاهیمی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم مراجعه کنید و با آگاهی از نحوۀ ذخیره‌سازی اطلاعات در پایگاه دادۀ وردپرسی و بهینه‌سازی آنها عمل‌کرد سایت خود و تجربۀ کاربری را بهبود ببخشید.

نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها
نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *