فهرست مطالب

نود‌جی‌اس یا جنگو؟ مقایسهٔ ویژگی‌های node js و django

جنگو یا نود جی اس؟

نودجی‌اس و جنگو، دو فریمورک برای توسعهٔ برنامه‌های وب هستند که از زبان‌های مختلف استفاده می‌کنند. نود‌جی‌اس بر پایهٔ جاوا اسکریپت ساخته شده‌است و برای برنامه‌های سمت سرور (server-side) مناسب است. و اما جنگو بر پایهٔ پایتون ساخته شده‌است و برای برنامه‌های سطح بالا (high-level) با الگوی MTV (Model-Template-View) مناسب است .

فهرست مطالب

نود‌جی‌اس (Node js) چیست؟

نود‌جی‌اس یک محیط اجرایی سمت سرور متن‌باز و چند سکویی برای زبان جاوا اسکریپت است که بر روی موتور جاوا اسکریپت V8 اجرا می‌شود. نود‌جی‌اس در سال 2009 توسط رایان دال نوشته شد. نود‌جی‌اس برای کاربردهای بلادرنگ، شبکه‌ای و رخداد محور مناسب است و از معماری ناهمزمان و چندنخی پشتیبانی می‌کند.

جنگو (Django) چیست؟

جنگو یک فریمورک نرم‌افزاری تحت وب آزاد و متن‌باز است که به زبان پایتون نوشته شده‌است و از معماری MVT (Model-View-Template) پیروی می‌کند. جنگو در سال 2003 توسط Simon Willison و Adrian Holovaty در حین ایجاد برنامه در شرکت Lawrence Journal-World شکل گرفت و سپس در سال 2005 تحت اجازه‌‌نامهٔ BSD منتشر شد. جنگو برای ساخت سایت‌های پیچیده و وابسته به داده مناسب است و بر پایهٔ قابلیت استفادهٔ مجدد، توسعهٔ سریع و اصل DRY (Don’t Repeat Yourself) طراحی شده‌است.

4 تفاوت اساسی نود‌جی‌اس و جنگو

– نود‌جی‌اس در سال ۲۰۰۹ و جنگو در سال ۲۰۰۵ منتشر شدند.

– نود‌جی‌اس دارای یک مدل رویداد محور (event-driven) است که به همزمانی (concurrency) و مقیاس‌پذیری (scalability) بالا کمک می‌کند. جنگو دارای یک مدل همزمان (synchronous) است که به تضمین توسعهٔ سریع وب کمک می‌کند.

– نود‌جی‌اس به صورت پیش‌فرض دارای کتابخانه‌های کمتری است و به توسعه‌دهندگان آزادی بیشتری در انتخاب فناوری‌ها می‌دهد. جنگو دارای کتابخانه‌های غنی‌تری است و به توسعه‌دهندگان قوانین سخت‌گیرانه‌تری را تحمیل می‌کند.

– نود‌جی‌اس با استفاده از JavaScript زبان ساده‌تر و رایج‌تری را در بین تمام زبان‌های اسکریپت استفاده می‌کند. جنگو با استفاده از پایتون، زبان قدرتمند و شی‌گرا‌تری را در بین تمام زبان‌های اسکریپت استفاده می‌کند.

4 ظرفیت و ویژگی مهم Node js

نود جی اس چیست

رویداد محوری: نود‌جی‌اس دارای API و کتابخانه‌ای عظیم است که تمامی آن‌ها به صورت غیر همزمان (asynchronous) هستند. این مسئله باعث می‌شود که نود‌جی‌اس بتواند با استفاده از حلقهٔ رخداد (event loop)، درخواست‌های ورودی/خروجی را به صورت مسدود نشدنی (non-blocking) پردازش کند.

چند پلتفرمی: نود‌جی‌اس قابل اجرا بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف مانند لینوکس، مک او اس، ویندوز، سولاریس، فری‌بی‌اس‌دی، اپن‌بی‌اس‌دی، وب او اس، نان‌استاپ‌اواس و اندروید است.

مقیاس‌پذیری : نود‌جی‌اس با استفاده از چندین روش مانند فرآیندهای خارج (child processes)، کلاستر (cluster)، تعادل بار (load balancing) و تقسیم کار (work distribution)، قابلیت مقابله با بار سنگین را دارد. همچنین دارای چارچوب‌ها و کتابخانه‌های مختلف برای توسعهٔ برنامه‌های بلادرنگ (real-time)، تک صفحه‌ای (single-page)، پروگرسیو (progressive) و هیبرید (hybrid) است.

پشتیبانی قوی: نود‌جی‌اس دارای یک جامعهٔ فعال و درحال رشد است که به توسعه‌دهندگان در حل مشکلات، بهبود عملکرد، گسترش قابلیت‌ها و گزارش خطاها کمک می‌کند. نود‌جی‌اس دارای NPM است که یک سامانهٔ مدیریت بسته (package manager) برای نصب و به‌روز‌رسانی کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است .

6 ظرفیت و ویژگی مهم Django

جنگو چیست

– ساختار دهی بر اساس الگوی MVT (Model-View-Template) که از جداسازی منطق، ارائه و داده‌ها پشتیبانی می‌کند.

– پشتیبانی از توسعهٔ سریع: ارائهٔ کامپوننت‌های آماده برای مدیریت کاربران، فرم‌ها، احراز هویت، مدیریت محتوا و غیره.

– قابلیت مقیاس‌پذیری بالا با استفاده از معماری WSGI (Web Server Gateway Interface) که اجازه می‌دهد جنگو با سرور‌های وب مختلف همکاری کند.

– پشتیبانی از تعداد زیادی پایگاه داده از جمله SQLite، PostgreSQL، MySQL، Oracle و MongoDB.

– پشتیبانی از تست خودکار و ابزار‌های دیباگ برای رفع خطا‌ها و بهبود کد.

– پشتیبانی از توسعهٔ محور جامعه با دسترسی به منابع آموزشی، مستندات، فروم‌ها و پروژه‌های منبع باز.

مقایسهٔ نود‌جی‌اس و جنگو

نود‌جی‌اس و جنگو باهم تفاوت‌هایی دارند. در این قسمت، دو فریمورک نود‌جی‌اس و جنگو را در چند بخش مقایسه می‌کنیم:

زبان برنامه‌نویسی

نود‌جی‌اس از زبان جاوا اسکریپت استفاده می‌کند که یک زبان اسکریپتی شی‌گرا و تابع‌گرا است. جاوا اسکریپت یک زبان بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است که در سمت کلاینت و سرور قابل اجرا است. جنگو از زبان پایتون استفاده می‌کند که یک زبان شی‌گرا و تفسیر شده‌است. پایتون یک زبان ساده، خوانا و قابل حمل است که برای تحلیل داده‌ها، علم داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مناسب است.

معماری

نود‌جی‌اس به عنوان یک محیط runtime عمل می‌کند. بنابراین، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ماژول‌ها و کتابخانه‌های مختلف، فریمورک خود را سفارشی کنند. بعضی از فریمورک‌های محبوب نود‌جی‌اس عبارتند از: Express.js Hapi.js، Koa.js و Meteor.js. جنگو یک فریمورک کامل است که از الگوی MVC (Model-View-Controller) پیروی می‌کند. جنگو شامل تمام اجزای لازم برای ساخت یک برنامهٔ وب است، از جمله ORM (Object-Relational Mapping)، Template Engine : Middleware، Authentication System، Admin Panel و RESTful API.

عملکرد

نود‌جی‌اس یک فریمورک non-blocking و asynchronous است که درخواست‌های ورودی را به صورت همزمان پردازش می‌کند و منتظر پاسخ نمی‌شود. این باعث می‌شود نود‌جی‌اس بسیار سریع و قابل مقایسه باشد. جنگو یک فریمورک blocking و synchronous است که درخواست‌های ورودی را به صورت ترتیبی پردازش می‌کند و منتظر پاسخ می‌ماند. این باعث محدود شدن تعداد درخواست‌های همزمان در جنگو می‌شود.

امنیت

در مقایسهٔ جنگو یا نود‌جی‌اس در زمینهٔ امنیت، جنگو بهترین گزینه است. در حقیقت برخلاف این که نود‌جی‌اس در بحث امنیت بسیار مشهور است، اما نقص‌هایی داشته و برای ساخت برنامه‌های فوق سری بهتر است مورد توجه قرار گیرد. جنگو دارای ویژگی های امنیتی توکار است که به محافظت از برنامه در برابر حملات رایج مانند تزریق SQL، Cross-Site Scripting (XSS)، Cross-Site Request Forgery (CSRF) و Clickjacking کمک می‌کند. همچنین جنگو دارای یک سیستم تایید هویت قدرتمند است که به مدیریت کاربران، گروه‌ها، دسترسی‌ها و جلسات کاربران کمک می‌کند.

مقیاس‌پذیری

هر دو فریم‌ورک نود‌جی‌اس و جنگو مقیاس‌پذیر هستند. با این حال، نود‌جی‌اس به دلیل طبیعت non-blocking و asynchronous خود، برای ساخت برنامه‌های real-time و تعاملی مناسب‌تر است. نود‌جی‌اس می‌تواند با تعداد زیادی درخواست همزمان کار کند و منابع سخت‌افزار را به صورت بهینه‌تر استفاده کند. جنگو به دلیل طبیعت blocking و synchronous خود، برای ساخت برنامه‌های پایدار و قابل اعتماد مناسب‌تر است. جنگو می‌تواند با استفاده از راه حل‌هایی مانند Celery، Redis و Gunicorn، عملکرد خود را بهبود ببخشد و با درخواست‌های همزمان مقابله کند.

جمع‌بندی

نود‌جی‌اس و جنگو دارای تفاوت‌های قابل توجه در زبان برنامه‌نويسی، سطح فريمورك، كاربرد و عملكرد هستند. به طور كلی، نود‌جی‌اس برای توليد كدهای كارآمد و قابل تغيير در زمان كم مناسب است. در حالی كه جنگو براي توليد كدهای قابل حفظ و قابل تكثير مناسب است. انتخاب بين نود‌جی‌اس و جنگو به نيازهای پروژه، سطح تجربيات توسعه‌دهنده و سليقهٔ شخصی بستگی دارد.

سوالات متداول

نود‌جی‌اس و جنگو چه تفاوت‌هایی در زبان برنامه‌نويسی، سطح فريمورك، كاربرد و عملكرد دارند؟

نود‌جی‌اس: جاوا اسکریپت، سطح پایین، Real-time و Non-Blocking I/O

جنگو: فریمورک پایتون، سطح بالا، پایگاه داده‌محور و MVC

نود‌جی‌اس و جنگو برای چه نوع پروژه‌هایی مناسب هستند؟

نود‌جی‌اس: مناسب برای پروژه‌های Real-time، Single Page Application و Microservices

جنگو: مناسب برای پروژه‌های Content Management System، E-commerce و Social Network

یادگیری نود‌جی‌اس و جنگو سخت است یا آسان؟

نود‌جی‌اس و جنگو هر دو برای یادگیری نیاز به دانش پایه‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و پایتون دارند. نود‌جی‌اس ممکن است برای کسانی که با مفاهیم Asynchronous، Callback و Promise آشنا نیستند، سخت باشد.

جنگو ممکن است برای کسانی که با مفاهیم MVC، ORM و Template Engine آشنا نیستند، مشکل باشد. در کل، نود‌جی‌اس و جنگو هر دو منابع آموزشی زیاد و متنوعی دارند و با تمرین و تکرار می‌توان آن‌ها را یاد گرفت.

نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها
نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *