فهرست مطالب

زبان php چیست؟ + کاربردی‌ترین راهنمای جامع php

زبان برنامه نویسی PHP یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور!

php مخفف عبارت Hypertext PreProcessor است که بیشتر در زمینهٔ توسعهٔ وب به کار گرفته شده است. زبان برنامه‌ نویسی پی‌ ا‌چ‌ پی یکی از زبان‌‌های برنامه‌ نویسی سمت سرور در طراحی وب‌سایت است اما کاربردهای عمومی‌تر دیگری نیز دارد. در مقاله‌ٔ « php چیست» همراه ما باشید تا به همهٔ سوالات شما دربارهٔ php پاسخ دهیم:

  • Php چه کاربردی دارد؟

  • تاریخچهٔ زبان برنامه نویسی php

  • بیشترین کاربرد PHP در دنیای امروز

  • مزایای php

php چه کاربردی دارد؟

زبان برنامه نویسی php، کاربردهای زیادی دارد. از طراحی اپلکیشن‌های تلفن همراه گرفته تا نرم افزارهای مورد نیاز ویندوز را می‌توان به کمک زبان برنامه نویسی PHP پیاده سازی کرد. اما یکی از پرکاربردترین زمینه‌هایی که  زبان‌ برنامه نویسی PHP در آن بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، توسعهٔ وب‌سایت است. بنابراین، تا به امروز بیشترین کاربرد Php را می‌توان در پیاده سازی وب‌سایت‌های داینامیک دانست که توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که ما یک صفحه‌ی استاتیک به زبان HTML داریم، این زبان PHP است که آن را به یک صفحهٔ داینامیک تبدیل می‌کند.

جالب است بدانید بسیاری از وب‌‌سایت‌های بزرگ دنیا مثل FaceBook، Wikipedia، Yahoo در ابتدا با این زبان توسعه پیدا کردند. در ادامه  تعدادی از کاربردهای PHP را برای شما آورده‌ایم :

۱- ساخت ربات در تلگرام برای کاربران

۲- ساخت نرم افزارهای دسکتاپ

۳- ساخت قالب و افزونه وردپرس

تاریخچهٔ زبان برنامه نویسی PHP چیست؟

تاریخچهٔ زبان پی اچ پی سیری تکاملی دارد. اولین نسخه از زبان برنامه نویسی PHP  در حدود ۲۶ سال پیش راه‌اندازی شد. زمانی که آقای Rasmus Lerdorf اولین بار در سال ۱۹۹۴ به کمک زبان perl این زبان را ایجاد کرد که بعدها توسط زبان C بازنویسی شد. 

نسخهٔ دوم آن با تغییرات فراوان در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. نسخهٔ دوم توانست نظر افراد زیادی را به خود جلب کند، اما توسعه‌دهندگان زیادی نداشت. اکنون php تا نسخهٔ ۸ به روزرسانی شده‌ است. این نسخه در نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، اما نسخهٔ ۷ در بین سایر نسخه‌ها همچنان پرکاربردترین است.

حدود یک سال بعد از آن بود که Zeev Suraski  و Andi Gutmans به عنوان توسعه‌دهندگان این زبان داوطلب شدند تا Parsing Engine این زبان را بازنویسی کنند که در نهایت قرار شد این تغییرات در نسخهٔ ۳ اعمال شوند. آنها در سال ۱۹۹۸ بخش‌هایی از این زبان را بازنویسی کرده و آن را تحت عنوان PHP نسخهٔ ۳ به کاربران عرضه کردند. 

 

آنها در سال ۲۰۰۰، شرکتی تحت عنوان Zend تأسیس کردند تا هستهٔ اصلی پی‌ اچ‌ پی را بازنویسی کرده و تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد کنند. این تغییرات در قالب بستری به نام Zend Engine شکل گرفت که آن را با تلاش فراوان و همکاری با توسعه‌دهندگان بسیاری در همین سال در قالب نسخهٔ ۴.۰ ارائه کردند. 

در سال ۲۰۰۴، نسخهٔ ۵  با ویژگی‌های بهبود یافته‌ای از جمله شکل گیری برنامه نویسی شئ‌ گرایی (OOP) و ارتباط بهتر با پایگاه داده‌ها، به دنیا عرضه شد. در واقع  نسخهٔ ۵ زبان PHP نقطهٔ عطفی برای این زبان بود، چون به یکباره امکانات بیشماری به این زبان اضافه گردید.

نکتهٔ جالب این است که  نسخهٔ ۶ هرگز عرضه نشد. چرا که توسعه‌دهندگان نتوانستند آنطور که لازم است پشتیبانی‌های مورد نیاز را به این نسخه اضافه کنند، تا جایی که ممکن بود آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این شرکت وارد شود. بنابراین ارائهٔ نسخهٔ ۶ متوقف شد.

در دسامبر سال ۲۰۱۵، نسخهٔ PHP ۷.۰.۰ به کاربران عرضه شد. پس از عرضهٔ نسخهٔ PHP ۵ در سال ۲۰۰۴، نسخهٔ ۷ زبان برنامه‌ نویسی PHP دارای تغییرات بسیار مهمی بود که می‌توان به عملکرد بسیار بالا، کاهش استفاده از حافظه و بسیاری ویژگی‌های دیگر اشاره کرد.

بیشترین کاربرد PHP در دنیای امروز

زبان برنامه نویسی pHp در کجا استفاده می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بی شک، پی اچ پی (PHP) یکی از محبوب‌ترین زبان‌های اسکریپت نویسی متن باز (Open-Source) در دنیای برنامه نویسی است که به صورت گسترده‌ای مورد استفاده طراحان وب قرار گرفته‌ است.  شما با استفاده از زبان PHP می‌توانید وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب قدرتمندی را برنامه نویسی کنید. بنابراین کاربرد PHP در طراحی سایت از مهم‌ترین کاربردهای زبان برنامه نویسی پی اچ پی به شمار می‌رود.

کاربرد زبان برنامه نویسی PHP در طراحی وب‌سایت در بخش سمت سرور یا در واقع به عنوان پشتیبان یک وب‌سایت است. با این زبان می‌توانید هر کاری را که مربوط به اسکریپت‌‌نویسی سمت سرور می‌باشد انجام دهید.

 کارهای پشت صحنه را در صفحات وب انجام می‌دهد. در واقع شما نمی‌توانید با استفاده از PHP ظاهر سایت را تغییر دهید. اما به کمک PHP می‌توانید اطلاعات مختلف را از پایگاه داده بگیرید و به کاربر نشان دهید.

پی اچ  پی، زبانی است که فریمورک‌‌های مختلف و پر مخاطبی همچون لاراول و سیستم‌ مدیریت محتواهای پرکاربردی مانند وردپرس توسط آن ایجاد شده است. بنابراین شما برای کار با لاراول و وردپرس نیاز دارید در قدم اول زبان PHP را به خوبی آموزش ببینید. 

بهترین مزایای PHP

بهترین مزیت PHP نسبت به سایر زبان‌های رایج برنامه نویسی تحت وب مانند ASP.Net کاربرد آسان آن است که باعث می‌شود حتی افراد تازه‌کار نیز بتوانند به راحتی در زمینهٔ طراحی سایت شروع به کار کنند. علاوه بر کاربرد آسان در نوشتن کدهای زبان php، برای تازه کاران، این زبان با امکانات بسیار پیشرفتهٔ خود، رضایت افراد حرفه‌ای را نیز به دست آورده‌است. با این وجود زبان برنامه نویسی ASP.Net کاربردهای مختص خود را دارد.  برای آگاهی بیشتر از APS.Net می‌توانید مقالهٔ  زبان برنامه نویسی ASP.Net چیست؟ را مطالعه نمایید.

مزیت دیگر زبان برنامه نویسی PHP ، این است که می‌توان بدون به کارگیری تعداد زیادی از کدها و تگ‌های C و یا Perl، با کدهای کمتر و آسان‌تر، خروجی را در قالب HTML  در صفحات داینامیک منتشر کرد.

سوالات متداول

آیا زبان php مستقل از پلتفرم است؟

بله. زبان برنامه نویسی PHP، مستقل از پلتفرم یا Cross-Platform است. برای استفادهٔ از آن به سیستم عامل خاصی نیاز نیست، زیرا روی هر پلتفرمی مانند مک، ویندوز یا لینوکس اجرا می‌شود.

آیا زبان برنامه نویسی PHP یک زبان متن باز است؟

بله. تمام کدهای اصلی این زبان در دسترس همه قرار دارد تا آنها را توسعه دهند. به همین دلیل لاراول یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های مورد استفاده است.

آیا PHP با همهٔ پایگاه‌های داده همگام‌سازی می‌شود؟

بله. PHP به همه پایگاه‌های داده، رابطه‌ای و غیر رابطه‌ای متصل می‌شود. درواقع php می‌تواند در کمترین زمان به MySQL، Postgres MongoDB یا هر پایگاه داده دیگری متصل شود.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

1 نظر در “زبان php چیست؟ + کاربردی‌ترین راهنمای جامع php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *