فهرست مطالب

مقایسه node.js با PHP

نود جی اس یا php؟ مسئله این است!

اگر در فکر مقایسهٔ  نود جی اس  و PHP هستید، این مقاله برای شماست. سوال مشخص است! «nodejs بهتر است یا پی اچ پی؟» اما پاسخ به این سوال، به این سادگی ها هم نیست! 

در مقایسه Node Js و PHP ابتدا باید در مورد نوع و کاربرد هریک اطلاعات جامعی داشته باشیم و با توجه به نیازی که داریم، بهترین آنها را برای انجام پروژه‌های خود انتخاب کنیم. در مقاله مقایسه نود جی اس و Php ابتدا با تعریف هر یک شروع کرده و  در نهایت به شما می‌گوییم که «نود جی اس بهتر است یا php».

فهرستی از مطالبی که در این مقاله به آن پرداخته ایم:

 

  • نود جی اس چیست؟

  • پی اچ پی چیست؟

  • پی اچ پی یا نود جی اس، کدام بهتر است؟

  • پروژه‌‌های نود جی اس بیشتر است یا php؟

  • کدام پروژه‌‌ها در php بهترین کارایی را دارند؟

  • چرا باید از نود جی اس برای پروژه‌‌های خود استفاده کنید؟

  • نتیجه گیری

Php یا node js، کدام بهتر است؟

در واقع برای این سوال، یک پاسخ واحد وجود ندارد. با توجه به اینکه چه شخصی این سوال را می‌پرسد و با چه هدفی، می‌توان پاسخ متفاوتی داد. شما یک برنامه نویس تازه کار هستید یا یک برنامه نویس ارشد؟ می‌خواهید در چه زمینه‌ای از نود جی اس استفاده کنید؟ آیا از کاربردهای نود جی اس و پی اچ پی اطلاع دارید؟  بهتر است در ابتدا به تعریف هر یک بپردازیم تا در ادامه مقایسهٔ بهتری داشته باشیم.

PHP (پی اچ پی) چیست؟

پی‌اچ‌پی (PHP) یک زبان برنامه‌نویسیِ شی گرا و سمت سرور است که برای طراحی وب توسعه یافته‌ است، اما می‌توان از آن به عنوان یک زبان عمومی نیز استفاده‌ کرد.

Nodejs (نود جی اس) چیست؟

Node.js در مقایسه با PHP یک فناوری نسبتا جدید به حساب می‌آید. تکنولوژی آن که در سال 2009  توسط رایان دال نوشته شد، به عنوان یک فناوری در حوزه  بک – اند (back end) مبتنی بر جاوااسکریپت به کار گرفته شد.

در واقع Node.js یک پلتفرم متن باز، کراس پلتفرم و بک-اند است که تحت زبان جاوااسکریپت بر روی موتور V8 اجرا می‌شود و کدهای جاوااسکریپت را در خارج از مرورگر وب اجرا می‌کند.

1. فرآیندهای همزمانی سنکرون و آسنکرون : Synchronous و Asynchronous

یکی از مهم ترین تفاوت‌های php و node js فرایندهای همزمانی است. PHP ماهیت همزمان  یا Synchronous دارد، یعنی کدها را خط به خط اجرا می‌کند و تا یک خط را اجرا نکند هر درخواست دیگری را مسدود می‌کند.

از سوی دیگر Node.js ماهیت ناهمزمان یا Asynchronous دارد، در واقع موتور جاوااسکریپت تمامی کدها را در یک زمان و بدون انتظار برای بازگشت response از سایر توابع و فرآیندها اجرا کرده و از فراخوانی‌های بازگشتی، promise ها یا همگام سازی داخلی جاوااسکریپت مانند async و await استفاده می‌کند. این تفاوت php و node js،  باعث می‌شود Node.js بسیار سریع تر از php عمل کرده و سرور Node بتواند در زمانی کوتاه تعداد زیادی از ارتباط‌ها را مدیریت کند.

2. محیط اجرا: موتور Zend و موتور V8 از تفاوت‌های Php و node js

محیط اجرا یکی از آشکار ترین تفاوت Php و node js به شمار می‌رود. در استفاده از نود جی اس یا php باید به این نکته توجه داشت که  PHP بر روی موتور Zend اجرا می‌شود. این یک موتور برنامه‌نویسی متن باز است که کد PHP را تفسیر می‌کند.

Node.js یک محیط اجرایی open source برای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که بر پایه موتور جاوا اسکریپت گوگل (V8 Engine) برنامه نویسی و اجرا می‌شود. 

3. فریمورک‌های پشتیبانی شده در استفاده از نود جی اس و php

(تفاوت فریمورک‌های نود جی اس و فریمورک‌های PHP در چیست؟)

PHP یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای ایجاد وب سایت‌های تعاملی است که بیش از دو دهه از پیدایش آن می‌گذرد، بنابراین بسیاری از فریمورک‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوای آماده براساس آن وجود دارد که می‌توانیم از آنها، سریع و بدون زحمت برای ایجاد برنامه‌ها و وب سایت‌های پویا استفاده کنیم. بعضی از فریمورک‌های معروف PHP عبارتند از لاراول Laravel، کدایگنایتر CodeIgniter، سیمفونی Symfony. 

برای Node.js هم کتابخانه و فریمورک‌های متعددی وجود دارد. چرا که جاوااسکریپت تعداد بی‌شمار فریمورک در اختیار دارد. برخی از فریمورک‌های معروف که از MVC پشتیبانی می‌کنند شامل: Meteor ،Derby، Express.js  و Hapi  است. 

البته Meteor را می‌توان یک فریمورک فول-استک کامل دانست . 

Express.js از معروف ترین فریمورک‌های Node است که دامنهٔ فعالیت آن گسترده است.

 Hapi کاربردی مشابه Express دارد، یعنی یک فریمورک همه کاره و انعطاف پذیر است اما قابلیت‌های پیش فرض زیادی در آن وجود ندارد.

۴- پایگاه داده در مقایسه نود جی اس و Php

از تفاوت‌های Php و نود جی اس می‌توان گفت که محبوب‌ترین پایگاه داده برای ایجاد وب‌سایت‌های پویا توسط Php، پایگاه دادهٔ MySQL است. البته PHP به طور سنتی با سیستم‌های پایگاه دادهٔ رابطه‌ای (RDBMS) مانند MySQL ،PostgreSQL ، MSSQL نیز سازگار است. از طرفی امکان استفاده از پایگاه داده‌های NoSQL مانند MongoDB توسط PHP نیز وجود دارد.

 در تفاوت نود جی اس و php باید گفت که  Node.js  برای کار با پایگاه داده‌های NoSQL مانند MongoDB و CouchDB مناسب است. البته نود جی اس می‌تواند با پایگاه داده‌های SQL هم کار کند، اما توسعه‌دهندگان، پایگاه داده NoSQL را برای کار با  Node.js ترجیح می‌دهند. 

۵- عملکرد و کارایی در مقایسهٔ نود جی اس و php

همانطور که قبل‌تر هم بحث کردیم، Node.js به علت ویژگی ناهمزمانی آن در عملیات ورودی-خروجی وقت‌گیر و یا عملیات شبکهٔ سنگین کارایی بالاتری دارد. اما توجه داشته باشید که Node.js به طور پیش فرض single-threaded است، در نتیجه در هنگام عملیات پردازش فشرده در یک درخواست، تا زمان کامل شدن فرایند، تمام ارتباطات سرور را مسدود می‌کند.

پروژه‌‌های نود جی اس بیشتر است یا php؟

نمی‌توان به صورت دقیق پاسخ این سوال را داد. چرا که از جاوا اسکریپت برای ساخت بخش فرانت‌اند پروژه‌ها استفاده می‌شد و از php برای توسعه بخش سرور. اما هم‌پوشانی این دو زبان به طراحان و توسعه‌‌دهندگان کمک کرد تا  با گذشت زمان صفحات بسیار جالبی را در بخش توسعهٔ وب‌سایت‌ها ایجاد کنند.

کدام پروژه‌ها در php بهترین کارایی را دارند؟

معمولا در پروژه‌هایی که نیاز به عملیات پردازشی سنگین دارند، مثل آنالیز داده‌های گسترده (هواشناسی و غیره) سیستم‌های مدیریت محتوا (وردپرس، جوملا و غیره) استفاده می‌شود. PHP برای ساخت بلاگ، سایت‌های خبری یا فروشگاه‌های تجاری عالی است. در مقابل Node.js به خاطر رویداد محور بودن و استفاده از Asynchronous گزینه ایده‌آلی برای برنامه‌های real-time است. سرویس‌هایی مثل چت روم، استریم ویدئو یا موسیقی، سایت‌های تک صفحه‌ای یا SPA، سیستم‌های مدیریت پروژه و به طور کلی هر سرویسی که نیاز به تعامل زیادی با کاربر دارد می‌تواند از Node.js استفاده کند.

چرا باید از نود جی اس برای پروژه‌های خود استفاده کنید؟

از هر پروژه تا پروژهٔ دیگر می‌توان پاسخ متفاوتی به این سوال داد. همانطور که می‌دانید، Php  یک محیط کامل است، در حالی که نود جی اس یک محیط جاوا اسکریپت بین پلتفرمی است.  در واقع هر دو می‌توانند برای بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. اما همانطور که گفته شد اگر با داده‌کاوی سنگین سروکار دارید، نود جی اس انتخاب بهتری برای پروژهٔ شما خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در انتخاب یک زبان مشخص برای پروژه‌های خود، عوامل مختلفی دخیل هستند، مانند حجم پروژهٔ اجرایی، میزان سرمایهٔ شما، تعداد نیروهای متخصص، زمان تحویل پروژه و.. همهٔ این موارد می‌تواند در این انتخاب تاثیرگذار باشند. در این مقاله سعی کردیم با بیان ویژگی‌های مهم هر زبان انتخاب شما را آسان‌تر کنیم.

امیدواریم با بررسی ویژگی‌هایی که در این مقاله مطرح شد، بتوانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. 

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *