فهرست مطالب

بهترین کتاب‌های آموزش تایپ اسکریپت برای مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها

هر برنامه نویسی که با زبان‌های پویا کار کرده باشد، می‌داند که گسترش آن زبان به تعداد خط کد تا چه اندازه مشکل است. به همین دلیل شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت و متا (فیسبوک سابق) لایه‌هایی از نوع ایستا برای کدهای پایتون و جاوا اسکریپت خود اختراع کرده اند. تایپ اسکریپت یکی از این لایه‌ها است که کاری منحصر به فرد انجام می‌دهد: typescript  با سیستم نوع ایستا، مدرن و قدرتمند خود برنامه نویسی را لذت بخش کرده است. پیش از هرچیز خوب است آشنایی مختصری با تایپ اسکریپت داشته باشیم.

 

سپس در ادامه به معرفی کتاب‌هایی خواهیم پرداخت که در مسیر آموزش تایپ اسکریپت به شما کمک خواهند کرد .

 

فهرست مطالب

  • تایپ اسکریپت چیست؟

  • کتاب آموزش تایپ اسکریپت

  • کتاب programming typescript

  • کتاب the typescript workshop

  • کتاب typescript handbook

  • کتاب typescript – notes for professionals

  • کتاب Learning Typescript 

تایپ اسکریپت چیست؟

تایپ اسکریپت به عنوان یک پشتیبان برای زبانجاوا اسکریپت ارائه شده‌ است و هدف از آن، ارائه‌ٔ قابلیت‌های پیشرفته‌ زبان‌های شئ گرا جهت نوشتن برنامه‌های کلاینت و سرور با کمترین میزان خطاها است. با یادگیری تایپ اسکریپت، می‌توانید شروع به نوشتن کدهای تمیز‌تر و خواناتر کنید که درک آن آسان‌تر است و کمتر احتمال دارد که شامل باگ باشد. آیا این همان چیزی نیست که برنامه نویسان سراسر دنیا به دنبال آن هستند؟ مطمئناً چشم‌انداز جذابی است، اما یادگیری یک زبان جدید می‌تواند چالش برانگیز باشد و همیشه نمی‌توان به آسانی دانست که از کجا باید شروع کرد.

اگر می‌خواهید با تایپ اسکریپت بیشتر آشنا شوید، مقالهٔ تایپ اسکریپت چیست برای شماست.

کتاب آموزش تایپ اسکریپت (Typescript)

این یک کتاب برای یادگیری عمیق تایپ اسکریپت است. در این کتاب توضیحات مربوط به استفاده از تایپ اسکریپت به همراه تکه کدهای آن آورده شده است. این کتاب ۳۳۴ صفحه‌ای، سعی در آموزش مفاهیم تایپ اسکریپت و ارائهٔ مثال‌های کاربردی داشته تا برنامه نویسان با خواندن این کتاب در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس تمام عیار قدم بزرگی بردارند.

نویسندهٔ این کتاب Basarat Ali Syed است و این کتاب را با زبان انگلیسی نوشته است.

کتاب برنامه نویسی تایپ اسکریپت (programming typescript)

برنامه نویسانی که جاوا اسکریپت را در سطح متوسط آموزش دیده باشند، با این کتاب یاد می‌گیرند که چگونه در زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت توانمند شوند. در این کتاب یاد خواهید گرفت که چگونه با استفاده از تایپ اسکریپت از شر باگ کدهایتان خلاص شوید، کدهایتان را بین مهندسین بیشتر گسترش دهید و از برنامه نویسی لذت بیشتری ببرید.

این کتاب در سال ۲۰۱۹ توسط boris cherny و به زبان انگلیسی نوشته شده است.

کتاب کارگاه تایپ اسکریپت (the typescript workshop)

در این کتاب با یادگیری تایپ اسکریپت و به کارگیری دانش برنامه نویسی خود در ساخت برنامه‌های دنیای واقعی، مهارت‌های خود را گسترش دهید. این کتاب بستر بسیار خوبی برای برنامه نویسان جاوا اسکریپت به منظور تمرین نوشتن کدهای مرتب و فصیح تایپ اسکریپت فراهم کرده است. برخلاف کتاب‌های سنگین تئوری این کتاب توضیحاتی واضح را با فرصت‌هایی برای تمرین عملی به ارمغان آورده است.

کتاب the typescript workshop در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. نویسندگان کتاب Ben Grynhaus ، Jordan Hudgens ، Rayan Hunte و Wekoslav Stefanovski هستند که این کتاب را به زبان انگلیسی تهیه و تالیف کرده‌اند.

کتاب راهنمای تایپ اسکریپت (typescript handbook)

رایج‌ترین خطای برنامه نویسان چیست؟ استفاده از کدها در جایی که نوع دیگری از کد مورد انتظار بوده است. این اشتباه ممکن است به دلیل اشتباه تایپی، عدم درک سطح API یک کتابخانه یا فرضیات نادرست در مورد رفتار زمان اجرا بوده باشد. تایپ اسکریپت به کمک برنامه نویسان آمده است تا از این اشتباهات جلوگیری و به بهبود کد نویسی کمک کند. اگر بدون پس زمینهٔ جاوا اسکریپت قصد یادگیری تایپ اسکریپت را به عنوان اولین زبان دارید خوب است ابتدا شروع به خواندن اسناد هر یک از این دو زبان کنید . 

این کتاب در سال ۲۰۲۲ و با زبان انگلیسی منتشر شده است

کتاب آموزش تایپ اسکریپت - نکاتی برای حرفه‌ای‌ها (typescript notes for professionals)

در این کتاب آموزش استفاده از کدها به همراه مثال آورده شده است. همانطور که از نام کتاب پیداست، این کتاب برای برنامه نویسان مبتدی و کسانی به تازگی آموزش تایپ اسکریپت را آغاز کرده اند چندان مناسب نیست. کسانی تجربه کار با زبان جاوا اسکریپت یا تایپ اسکریپت را دارند می‌توانند از این کتاب بهره کافی ببرند.

این کتاب توسط Goal Kicher و به زبان انگلیسی تالیف شده است.



کتاب یادگیری تایپ اسکریپت (Learning TypeScript)

این کتاب با داستان فعالیت نویسنده در حوزهٔ تایپ اسکریپت همراه است. او به این نکته اشاره می‌کند که: هنگامی که به برنامه‌های قدیمی خود نگاه انداخته، متوجه شده است که دلیل استفاده از هر کد و کارایی آن را نمی‌فهمد چرا که بسیار نامفهوم و نامرتب نوشته شده بودند. با اینکه نویسنده تجربهٔ برنامه نویسی داشته اما با یادگیری تایپ اسکریپت، سعی در مرتب سازی برنامه‌ها و کدها داشته است. اگر درک درستی از نوشتن کد جاوا اسکریپت دارید، می‌توانید دستورات اولیه را در ترمینال اجرا کنید و علاقه‌مند به یادگیری در مورد TypeScript هستید، این کتاب برای شما مناسب است.

این کتاب در سال ۲۰۲۲ و با زبان انگلیسی منتشر شده است. نویسندهٔ این کتاب Josh Goldberg است.

نتیجه‌گیری

فرقی نمی‌کند که چندین سال تجربهٔ برنامه نویسی داشته باشید و یا بخواهید از امروز آموزش برنامه نویسی را آغاز کنید. یکی از مشکلات شما در این مسیر، حجم بسیار زیادی از کدها و سردرگمی و عدم فهم آنهاست. مخصوصا اگر زمان زیادی از نوشتن آنها گذشته باشد. تایپ اسکریپت با جلوگیری از بهم ریختگی کدها و نظم دادن به آنها، از زبان‌های محبوب برنامه نویسی شده است. شما هم می‌توانید با دوره‌های آموزشی تایپ اسکریپت و یا کتاب‌های آموزشی تایپ اسکریپت، سطح برنامه نویسی خود را ارتقا دهید.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *