فهرست مطالب

بک لینک چیست؟ | تاثیر بک لینک در سئوی سایت و ویژگی‌های آن

گوگل برای اینکه بفهمد کدام سایت‌ها بهتر هستند به تایید و ارجاع دیگران توجه می‌کند. بهترین روش تایید و ارجاع در دنیای اینترنت لینک دادن است. هرچه تعداد بک‌لینک‌ها برای یک سایت بیشتر باشد، گوکل اعتبار بیشتری به آن سایت می‌دهد چون از نظر گوگل مورد اعتماد بقیه قرار گرفته که آن را معرفی کرده‌اند.

فهرست مطالب

  • بک لینک چیست؟

  • اهمیت بک لینک در سئو صفحه

  • انواع بک لینک

  • ویژگی‌های بک لینک قوی

  • تاثیر بک لینک‌ها بر الگوریتم پنگوئن

  • تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

  • چگونه بک لینک طبیعی بگیریم؟

بک لینک چیست؟

لینکی که از سایتی به سایت دیگر ساخته شود را بک لینک می‌گویند. گوگل و سایر موتور‌های جستجو، بلک لینک را به‌عنوان «رای مثبت» برای یک صفحهٔ خاص در نظر می‌گیرند. صفحه‌هایی با بک لینک بیشتر، به‌ طور طبیعی آمار جستجو و رتبهٔ بالا‌تری خواهند داشت. بک‌ لینک در سئو بسیار تاثیر‌گذار است.

منظور ما از لینک، متن یا تصاویری هستند که با کلیک روی آن‌ها کاربر به صفحهٔ دیگری در اینترنت منتقل می‌شود. به بک لینک، inbound link یا «لینک ورودی» هم گفته می‌شود، زیرا باعث می‌شود که مردم «وارد» سایت ما شوند.  External link یا «لینک خارجی» هم یکی دیگر از عناوین بک لینک است و علت این نامگذاری آن است که کاربران به «خارج» از وب‌سایتی که در آن حضور دارند هدایت می‌شوند.

اهمیت بک لینک در سئوی صفحه

گوگل در رتبه‌بندی نتایج بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر می‌گیرد. این فاکتورها می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند یا برعکس با خنثی کردن هم از تاثیرشان کم شود. با این وجود تمام بررسی‌هایی که روی فاکتورهای تاثیرگذار در سئو نشان می‌دهد که هنوز هم بک‌ لینک قوی بیشترین تاثیر را در بهبود رتبهٔ وب‌سایت‌ها دارد. البته این تاثیر نسبی است و به این معنی نیست که وب‌سایت بدون بک‌ لینک نمی‌تواند رتبهٔ خوبی در نتایج گوگل کسب کند.

بک لینک‌ها به دلایل زیر حائز اهمیت هستند:

  • ارتباط وب‌سایت‌ها از بک‌ لینک مشخص می‌شود. وب‌سایت‌هایی که از نظر محتوا یا کارکرد به هم ربط دارند پس به هم لینک می‌دهند. گوگل از این طریق متوجه ارتباط‌ها می‌شود.

  • شهرت، اعتبار، اقتدار و قابل اعتماد بودن وب‌سایت را نشان می‌دهد. گوگل از کیفیت و کمیت لینک‌ها این فاکتورها را اندازه می‌گیرد.

  • گوگل با بک‌ لینک در اینترنت اکتشاف می‌کند. ربات‌های گوگل از طریق لینک‌ها بین وب‌سایت‌ها می‌خزند و آن‌ها را ایندکس می‌کنند.

  • انکرتکست‌ها (متن لینک) اطلاعاتی دربارهٔ مقصد به گوگل می‌دهند.

انواع بک لینک

بک لینک‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند ورودی یا خروجی باشند، یک دسته‌بندی دیگر هم دارند و آن دو نوع بک لینک فالو (follow) و نوفالو (nofollow) است.

بک لینک فالو

وقتی گوگل به هر صفحهٔ وب یک رتبه اختصاص داد و در واقع page rank را به همگان معرفی کرد، بک لینک‌ها تحت تأثیر رتبه‌ها قرار گرفتند. با معرفی پیج رنک، هر بک لینک با توجه به شرایطی که دارد می‌تواند بخشی از رتبهٔ آن صفحه را به صفحه مقصد انتقال دهد. همهٔ بک لینک‌ها به صورت پیش‌فرض این انتقال رتبه را انجام می‌دهند و با این شرایط بک لینک فالو نام می‌گیرند.

بک لینک نوفالو

برخی از مدیران سایت‌ها با استفاده از یک کد HTML ساده از این انتقال رتبه جلوگیری می‌کنند. به این ترتیب یک صفحه ممکن است به صفحه‌ای از سایتی دیگر لینک داده باشد، اما رتبه و ارزشی از صفحهٔ مبدأ دریافت نکند. این نوع بک لینک را بک لینک نوفالو می‌نامند.

ویژگی‌های بک لینک قوی

کیفیت لینک‌های خارجی که دریافت می‌کنیم، مهم‌تر از تعداد آن است. یعنی اگر شما بتوانید 10 بک‌ لینک با کیفیت دریافت کنید، خیلی بهتر از این است که 1000 لینک با کیفیت متوسط داشته باشید! در ادامه به فاکتورهای مهم یک بک لینک خوب و قوی می‌پردازیم.

دائمی یا موقت

بک‌ لینک‌ها باید دائمی و قوی باشند اما بعضی از جایگاه‌های بک‌ لینک با توجه به ارزش بالایی که دارند به صورت موقت اجاره داده می‌شوند. یعنی تا زمانی که پول پرداخت کنید لینک شما می‌ماند.

فالو یا نوفالو بودن بک‌ لینک

نگاه گوگل به لینک‌های فالو و نوفالو متفاوت است؛ لینک فالو مستقیماً روی سئو و رتبه‌بندی سایت شما تاثیر می‌گذارد. اگر لینکی که به شما داده می‌شود از نوع Nofollow باشد، هیچ اعتباری به سایت شما منتقل نمی‌شود و مستقیماً به رتبه‌بندی شما کمک نمی‌کند ولی ترافیک بیشتری را به سایت شما می‌آورد.

محتوای صفحه و وب‌سایت لینک دهنده

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین کیفیت بک‌ لینک محتوای وب‌سایت است. گوگل با هوش مصنوعی می‌فهمد موضوع کلی وب‌سایت‌ها چیست و هر صفحه دربارهٔ چه موضوعی محتوا دارد. محتوای یک وب‌سایت آشپزی و وب‌سایت آموزش بورس ربطی به هم ندارند. اگر این دو سایت به هم بک‌ لینک دهند گوگل اثر زیادی به آن نمی‌دهد. پس هرچه محتوای وب‌سایت‌ها به هم مرتبط باشند بک‌ لینک قوی‌تر خواهد بود.

متن لینک یا انکر تکست

یکی دیگر از عواملی که در تعیین کیفیت بک‌ لینک نقش دارد، انکر تکست یا متن لینک است. متنی که قرار است درگاه ورود به سایت شما باشد باید سه ویژگی داشته باشد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

  • به محتوای سایت شما ربط داشته باشد

  • خاص باشد

  • از کلمات کلیدی دقیق استفاده شده باشد. با این سه نکته، گوگل می‌فهمد که سایت لینک شده چه محتوایی دارد و برای چه کلمه کلیدی باید رتبه‌بندی شود.

 

 لینک اسپم

گوگل اصلاً از لینک‌های اسپم خوشش نمی‌آید و اگر از این دست لینک‌ها زیاد داشته باشید جریمه خواهید شد. بک لینک اسپم از نظر گوگل از سایتی می‌آید که کیفیت پایینی دارد، محتوایش بی‌ربط است و کارش لینک دادن به سایت‌های مختلف است. این روش کلاه سیاه برای خرید لینک به رتبهٔ سایت شما آسیب می‌رساند.

جایگاه لینک

با اینکه گوگل کل یک صفحه را بررسی می‌کند ولی خیلی از کارشناسان معتقدند هر چه لینک در صفحه بالاتر باشد، اعتبار بیشتری دریافت می‌کند. پس این که لینک در کجای صفحه باشد روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. در کل بک‌ لینک‌ها در میان محتوای اصلی صفحه نسبت به بک‌ لینک‌های فوتر، ستون‌های کناری و هر بخش دیگر خارج از محتوای اصلی قوی‌تر هستند.

 رتبۀ صفحه در کلیدواژه

با این که وب‌سایت به تنهایی در کیفیت بک‌ لینک تاثیرگذار است، اما خیلی وقت‌ها دیده می‌شود بک‌ لینک صفحه‌ای از یک وب‌سایت نه چندان مشهور و مهم خیلی قوی‌تر تاثیر گذاشته است. دلیل این تاثیرگذاری بیشتر رتبۀ صفحه در کلیدواژه یا همان رنک صفحه است.

ترافیک سایت لینک دهنده

جدای از اینکه معمولاً وب‌سایت‌های پربازدید، اعتبار بیشتری هم نزد گوگل دارند. بک لینک از صفحات پربازدید معمولاً ترافیک بیشتری را به سایت شما می‌آورد؛ کاربران وارد سایت شما می‌شوند و در آن وقت می‌گذرانند که بر سئوی شما تاثیر دارد. به طور کلی وب‌سایت‌های دولتی، دانشگاهی، مراکز و سازمان‌های مشهور، برندها و شرکت‌های بزرگ به علت اعتبار و ترافیک بیشتر، بک‌ لینک‌های قوی‌تری دارند.

اعتبار دامنهٔ وب‌سایت لینک دهنده

اعتبار دامنه یا Domain Authority یک امتیاز بین 1 تا 100 است که کیفیت یک وب‌سایت را اندازه‌گیری می‌کند. این امتیاز توسط سایت MOZ توسط چند فاکتور محاسبه می‌شود؛ دامنه‌هایی که به این سایت لینک دادند، تعداد کل بک لینک‌ها و قدرت و اعتبار بک‌لینک‌ها از جمله این فاکتورها هستند. هرچه مقدار این عدد بیشتر باشد، این دامنه اعتبار بیشتری دارد و از کیفیت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین بک لینک گرفتن از آن ارزش بیشتری دارد.

مرتبط بودن سایت لینک‌ دهنده به سایت شما

این که چه سایتی به شما لینک می‌دهد مهم‌ترین شاخص در کیفیت بک‌ لینک است. اگر موضوع آن سایت به سایت شما مرتبط باشد، بک لینک از آن سایت ارزش بیشتری برای گوگل دارد. فرض کنید یک مقاله دربارهٔ تغذیه و رژیم منتشر کرده‌اید. اگر از سایت تغذیه، سلامتی، تناسب اندام و سایت‌های ورزشی دریافت کنید برای گوگل اعتبار بیشتری دارد تا اینکه از یک سایت دیجیتال مارکتینگ لینک بگیرید.

تاثیر بک لینک‌ها بر الگوریتم پنگوئن

با زیاد شدن معاملات بک لینک، گوگل الگوریتم‌های خود را آپدیت کرد و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه سایت‌های متقلب معرفی کرد. الگوریتم پنگوئن سایت‌هایی که بک لینک‌های غیر طبیعی زیادی دارند را جریمه می‌کند. بنابر این توصیه می‌شود که از بک لینک‌ها به شکلی حساب شده استفاده کنید.

تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

همانطور که گفتیم، یک بک لینک قوی ویژگی‌هایی دارد که برای گوگل اهمیت دارند. خزنده‌های گوگل این لینک‌ها را از چند وجه بررسی می‌کند که شامل موارد زیر است:

  •  اعتبار دامنه یا Domain Authority

  •  اعتبار صفحه یا Page Authority

  •  تعداد لینک‌های خروجی

  • میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک‌دهنده

  • محل قرارگیری بک لینک

چگونه بک لینک طبیعی بگیریم؟

تنوع یکی از کلیدهای موفقیت در بک لینک سازی است. اگر منبع همهٔ بک‌ لینک‌های شما یکسان باشد، گوگل مشکوک خواهد شد. در ادامه چند استراتژی برای گرفتن بک لینک آورده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها به رتبه گرفتن صفحهٔ خود کمک کنید.

۱-ارسال پست مهمان در وبلاگ‌های دیگر: نوشتن مطلب به عنوان نویسندهٔ مهمان در سایر وبلاگ‌ها هنوز هم یک تاکتیک بسیار مؤثر است. یکی از بهترین امتیازات وبلاگ نویسی به صورت مهمان، امکان به ثمر نشستن سریع آن به‌ محض انتشار بک لینک است.

۲-استفاده از روابط عمومی (PR) دیجیتال: روابط عمومی دیجیتال و وبلاگ نویسی مهمان از جهات متعددی با یکدیگر همپوشانی دارند اما روابط عمومی به دنبال رابطه سازی و شکل گرفتن پیوندهای عمیق و بلندمدت است. همچنین روابط عمومی به دنبال افزایش آگاهی نسبت به برند و سپس بک لینک سازی است.

۳- رپورتاژ آگهی: موثرترین روش برای ایجاد بک لینک طبیعی استفاده از رپورتاژ آگهی است که در کنار بدست آوردن لینک طبیعی می‌تواند منجر به تبلیغ برند و کالای شما در وب‌سایت‌های مختلف شود و با خیال راحت می‌توانید از اعتبار بک لینکی که به سایت شما داده می‌شود استفاده کنید و در نتایج موتورهای جستجو پیشرفت کنید.

۴-شبکه‌های اجتماعی: هرچند شبکه‌های اجتماعی ممکن است تاثیر مستقیمی در نتایج موتورهای جستجو نداشته باشند ولی با فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی باعث پخش شدن لینک‌های سایت خود به صورت طبیعی می‌شوید.

۵-تولید محتوای با کیفیت: محتوا نقش خیلی کلیدی در رتبه‌بندی شما در نتایج موتورهای جستجو بازی می‌کند و شما با تولید و بازاریابی محتوا خوب باعث می‌شوید دیگران به شما لینک دهند که این خود از طبیعی‌ترین روش‌ها برای دریافت بک لینک است.

۶-انجمن‌ها: لینک سازی در انجمن‌ها با توجه به اینکه رایگان است، می‌تواند به ما در بهبود نتایج در موتورهای جستجو کمک کند.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *