فهرست مطالب

بلو اسکای چیست (‌Bluesky)

بلو اسکای، پروژهٔ انتقام دورسی از ایلان ماسک!

خالق پرندهٔ سفید حالا آسمان آبی خلق می‌کند!

مالک اسبق و یکی از بنیان‌گذاران توییتر چندی پیش اعلام کرد که آخرین سرمایه‌گذاری او، Bluesky، به زودی در نسخهٔ بتا عرضه می‌شود که سرانجام این برنامه در اکتبر۲۰۲۲ منتشر شد. Bluesky که برای برخی به عنوان “قاتل توییتر” شناخته می‌شود، ابتکاری است که با هدف توسعهٔ یک پروتکل اجتماعی غیرمتمرکز خلق شده است.

 در حالی که در بسیاری از سایت‌ها بلو اسکای را  به عنوان جایگزین توییتر معرفی می‌کنند و بسیاری بر این باورند  که دورسی قصد دارد با این برنامهٔ جدید، توییتر را از صحنهٔ رقابت با ایلان ماسک کنار بزند، اما در حقیقت Bluesky با هدف نابودی توییتر طراحی نشده، بلکه قرار است بستر امن جدیدی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند.

فهرست مطالب:

  • بلو اسکای چیست؟

  • بنیان‌گذار بلو اسکای کیست؟

  • ارتباط میان توییتر و بلو اسکای

  • چگونه کار می‌کند؟

  • مزیت بلو اسکای چیست؟

  • چگونه می‌توان در بلو اسکای عضو شد؟

بلو اسکای چیست؟

بلو اسکای (blue sky) یک برنامهٔ اجتماعی غیر متمرکز با سازوکاری مشخص در جهت توسعهٔ سایر شبکه‌های اجتماعی است که در سال ۲۰۱۹ توسط مدیران توییتر طراحی و به تازگی نسخهٔ بتای آن منتشر شد. این ایدهٔ خلاقانه به سایر شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، واتس‌اپ و.. امکان تبادل اطلاعات به صورت متن‌باز را می‌دهد. در واقع هر کدام از این برنامه‌ها امکان این را دارند که تولید محتوا را به شبکه‌ای بزرگتر بسپارند و نیز مشخص کنند که کاربران به کدام اکانت‌ها و یا اپلیکیشن‌ها دسترسی نداشته باشند.
همچنین به کاربران این فرصت را می‌دهد تا از طریق یک شناسهٔ جهانی به پلتفرم‌های مختلف مورد نظر خود متصل شوند.

بنیان‌گذار بلو اسکای کیست؟

این پروژه در سال ۲۰۱۹ شکل گرفت، زمانی که جک دورسی هنوز مدیرعامل توییتر بود. در واقع، این شبکهٔ اجتماعی بالغ بر۱۳ میلیون دلار به Bluesky کمک مالی کرد. طبق گزارش‌ها، Blue Sky  ابتدا با یک تیم پنج نفره شروع به کار کرد که در سال   ۲۰۲۲ به شرکت مستقل خود تبدیل شد و دورسی در رأس هیئت مدیره آن قرار گرفت.

در ماه آوریل، تیم سازندهٔ آن در پستی در توییتر توضیح داد: «پروژه bluesky در سال ۲۰۱۹با توییتر آغاز شد، اما BlueSky PBLLC که در سال جاری تاسیس شد، یک شرکت مستقل است که بر تحقیق و توسعهٔ شبکه‌های اجتماعی غیر متمرکز تمرکز دارد.»

ارتباط میان بلو اسکای و توییتر

  بلو اسکای یک پروژهٔ مستقل است که تحت نظر جک دورسی با پشتیبانی مالی و تیم طراحان توییتر شکل گرفت. پس از آنکه دورسی مالکیت توییتر را به ایلان ماسک واگذار کرد به نظر می‌رسد این پروژه  یک حامی مالی بزرگ را ا زدست داده اما درمقابل برای آن به یک رقیب تازه نفس تبدیل شده است. در این میان ایلان ماسک این خطر جدی را حس کرده و تاکنون ۵٪ از سهام بلو اسکای را خریداری کرده است.

چگونه کار می‌کند؟

  اگر قبلا اپلیکیشن ماستودون را امتحان کرده باشید پیش از این با شبکه‌های غیرمتمرکز آشنایی دارید. شبکهٔ بلو اسکای به جای اینکه توسط یک شرکت کنترل شود، با چندین سرور که توسط چندین نهاد ارائه می‌شوند، کار می‌کند. این شبکه از یک فناوری به نام پروتکل AT برای ذخیرهٔ داده‌های حساب شما استفاده می‌کند و به طور موثر این عناصر «غیر متمرکز» را به هم متصل می‌کند.

کاربرانی که به عضویت «بلو اسکای» در می‌آیند،  می‌توانند برای خود یک نام کاربری و یک نام نمایشی انتخاب کنند. هر کاربر برای به اشتراک گذاشتن مطالبش باید  پست‌های خود را با حداکثر ۲۵۶ کاراکتر که می‌تواند شامل تصاویر هم باشد، به اشتراک بگذارد. در این برنامه دقیقا مثل توییتر می‌توانید به‌دنبال کاربران دیگر بگردید و ببینید که آن‌ها در صفحهٔ خود چه مطالبی را به اشتراک گذاشته‌اند.

مزیت بلو اسکای نسبت به سایرین چیست؟

  این برنامه  یک استاندارد مشخص و ثابت برای وب تعریف می‌کند که شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، دیگر توانایی کنترل متمرکز بر کاربران را ندارند. بلو اسکای می‌تواند سانسورهای دولتی را کمرنگ کند و فرصتی باشد برای افراد در اقلیت که صدایشان کمتر شنیده شده است.  دورسی، مدیرعامل این برنامه، با وجود اینکه تصمیم توییتر را برای مسدود کردن حساب دونالد ترامپ، به دلیل نقش او در تحریک اذهان عمومی در۶ ژانویه ۲۰۲۱ را «تصمیم درستی» دانست اما  ادعا می‌کند که دستیابی به اینترنت آزاد جهانی  از اهداف این برنامهٔ نوپا است.

چگونه می‌توان در بلو اسکای عضو شد؟

  در ماه اکتبر، Bluesky از باز شدن لیست انتظار برای کاربران اینترنتی که کنجکاو برای آزمایش نسخه بتای این پروژه هستند خبر داد که با استقبال زیادی روبرو شد زیرا تنها در دو روز، ۳۰۰۰۰ نفر ثبت نام کردند. این برنامه از ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱  در اپ استور ارائه شد اما چون دسترسی به آن فقط از طریق ایمیل دعوت‌نامه امکان‌پذیر است،در صفحات خبری سروصدایی به راه نینداخت. این اپلیکیشن هنوز نسخهٔ اندروید ندارد اما می‌توانید برای ثبت‌نام اولیه در بلو اسکای، به سایت ‌https://bsky.app مراجعه کنید.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *