برای یک کسب و کار مهم است که در کنار برنامههای جذب مشتریان جدید و گسترش فعالیتهای خود، مشتریان پیشین خود را حفظ کند، تا سود پایدار خود را با کمترین میزان ریسک برای کسب و کار خود ایجاد کند. اما سی ارام چه طور کار میکند؟ در ادامه به این سوال و سوالهای دیگر دربارهٔ سی ار ام پاسخ خواهیم داد.
فهرست مطالب:
سی آر ام چیست؟
Crm چگونه به کسب و کار شما کمک میکند؟
رضایت مشتری، مهمترین هدف crm در بازاریابی
راهنمای خرید سی آر ام برای شما
مقایسهٔ سی ار ام های اختصاصی حوزه
سی آر ام چیست؟
Crm مخفف عبارت Customer Relationship Management است. سی ار ام به فارسی یعنی مدیریت ارتباط با مشتری، یعنی همان چیزی که کسب و کار شما به آن نیاز دارد. Crm یا مدیریت ارتباط با مشتری، به طور کلی شامل یک استراتژی جامع در کسب وکارهاست که با هدف جذب، حفظ و گسترش ارتباطات، ارائهٔ خدمات بهتر به مشتریان تعریف میشود و در نهایت افزایش وفاداری آنها را تضمین میکند.
Crm چگونه به کسب و کار شما کمک میکند؟
کسب رضایت مشتریان با ارائه ی خدمات بهتر برای آنها و ایجاد یک تجربه خوب از برند شما از مهم ترین اهداف کسب و کار ها به شمار می رود. برای دستیابی به این نتایج و حفظ مشتریان، باید مخاطب را درک کرد و نیازهای او را شناخت و در جهت رفع همان نیاز ها حرکت کرد. به همین دلیل در ابتدا نیاز به برقراری ارتباط و دریافت بازخورد از مجموعه ی مخاطبان خود دارید تا با شناخت کامل نیازهای مشتریان بتوانید خدمات مناسبی را ارائه دهید. بنابراین در این صورت است که میتوان گفت، اجرای crm در سازمان یا کسب و کار شما، منجر به خلق ارزش برای مشتری شده است و مشتریان شما متوجه خواهند شد شما به آنها اهمیت می دهید و به نیاز های آنها توجه دارید.
رضایت مشتری، مهمترین هدف crm در بازاریابی
یکی از مهمترین اهداف سی ار ام در بازاریابی حفظ مشتریان است؛ چرا که برای هر نوع کسب و کاری مشتریان مهمترین ستون آن هستند و هر کسب و کاری که ایجاد میشود بدون مشتریان وفادار محکوم به شکست است. اصلا کسب و کار بدون مشتری معنا ندارد. اما چهطور میتوان این مشتریها را مدیریت کرد؟ بله! با سی آر ام.
مدیریت ارتباط با مشتری تعریف تازهایی نیست. هرجایی که کسب و کاری بود و مشتریانی داشت، با گذشت زمان مدل مناسبی از مدیریت مشتریان شکل میگرفت اما نه به جامعیت امروزی!
با گستردهشدن فعالیتهای اقتصادی و شکلگیری رقبای جدید، هر کسب و کاری نیاز داشت تا برای نگهداری جایگاه کسبوکار خود در بازار، استراتژیهای جدیدی را ارائه دهد. از این رو سی ار ام ها به شکل امروزی ایجاد شدند.
در واقع CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری با ایجاد یک دید گسترده تر از مشتریان و ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز در مدل کسب و کار، تعامل با مشتریان را به طور کامل تری بهبود میبخشد.
حفظ اطلاعات مشتریان و به روزرسانی اطلاعات آنها به مرور زمان به پیچیدگیهای زیادی رسید، بنابراین داشتن یک پایگاه مرکزی برای ساماندهی تمام جزئیات سرنخها (leads) و اطلاعات مشتریان به شدت مورد نیاز قرار گرفت، بنابراین، مشاغل برای دستیابی به روابط بهتر با مشتریان خود و به روزرسانی اطلاعات جدید به استفاده از سی ار امهای اختصاصی یا عمومی روی آوردند.
به طور خلاصه اهداف سی ار امها را میتوان به صورت زیر بیان کرد.
جذب مشتریان جدید و کسب رضایت مشتریان قدیمی و تبدیل آنها به مشتریان دائمی
ارائه خدمات بهتر و با کیفیتتر به مشتریان با ارزشسازی در آنها
افزایش فروش موثر و بالا بردن سود خالص شرکت
کاهش هزینههای ناشی بازاریابی و تبلیغات
بازدهی بالا و کاهش زمان فروش
ارائهٔ محصولات و خدمات منطبق بر نیازهای مشتری با روشها صحیح
کاهش نیرویهای انسانی و هزینههای جاری
صرفهجویی در زمان