فهرست مطالب

ساخت وب‌سایت اینترنتی، درست مثل افتتاح یک مغازه آداب خودش را دارد. همانطور که برای آغاز کار یک فروشگاه، مراحلی را باید طی کنیم، برای ساخت یک وب‌سایت هم باید مراحل خاصی را طی کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با مراحل ساخت وب‌سایت، هاست و انواع آن و ویژگی‌های یک هاست خوب آشنا شوید.

فهرست مطالب

  • مراحل ساخت سایت

  • هاست چیست؟

  • آیا سیستم ما برای هاست مناسب است؟

  • لوکال هاست چیست؟

  • انواع هاست

  • ویژگی های یک هاست خوب

مراحل ساخت وب‌سایت

۱. انتخاب نام (بخش دامنه)

هنگام راه‌اندازی فروشگاه یا مغازه واقعی، باید یک اسم برای آن انتخاب کنیم. برای طراحی سایت هم قدم اول انتخاب نام دامنه است. Domain یا دامنه به صورت «پسوند دامنه.نام دامنه.www» مشخص می‌شود.

 

۲. اجاره مغازه (بخش هاست)

هاست درست مثل فضای فروشگاه برای یک سایت اینترنتی است. در یک فروشگاه فیزیکی، باید مغازه‌ای اجاره کنیم که اجناس را در آن قرار دهیم. به همین ترتیب، در سایت هم به اجارهٔ فضایی برای قرار دادن اطلاعات، عکس‌ها و فایل‌ها نیاز داریم. این فضا و حافظه هاست نام دارد. 

 

۳. مدیریت فروشگاه (سیستم مدیریت محتوا)

مسلماً قرار نیست مغازه‌مان خالی بماند و هر روز اجناس جدیدی به ویترین اضافه می‌شوند! در سایت هم باید دائماً مطالب جدید قرار داد و محتوا را به‌روز کرد و…. وارد کردن مداوم این اطلاعات با کدنویسی خیلی سخت و پیچیده است! در عوض می‌توان از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد. این سیستم‌ها مدیریت و افزودن محتوای جدید به سایت را آسان می‌کنند. برای مثال می‌توان به وردپرس اشاره کرد؛ محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای جهان!

۴. دکور و جذابیت (بخش قالب سایت)

مرحله آخر، چیدمان و دکوراسیون فروشگاه است. این مساله در سایت‌ها هم اهمیت دارد.  طراحی ظاهری سایت با کمک قالب انجام می‌شود.  قالب سایت مثل یک پوسته روی اطلاعات سوار می‌شود و فونت، رنگ، ابعاد و در کل محیط سایت را تعیین می‌کند. قالب‌های آماده متنوعی برای سایت قابل خریداری هستند.

حالا که با مسیر ساخت یک وب‌سایت آشنا شدید، برمی‌گردیم به موضوع اصلی این مقاله: هاست چیست؟

هاست چیست؟

هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته می‌شود. یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیه‌ی یک هاست مناسب برای خود باشید.

هاست بخشی از یک سیستم همیشه روشن و متصل به اینترنت است. اگر لحظه‌ای برای این سیستم اتفاقی بیفتد یا اتصال به اینترنت قطع شود، سایت شما از دسترس کاربران خارج می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند سایت شما را ببیند.

آیا سیستم ما برای هاست مناسب است؟

در شرکت‌های هاستینگ حداقل یک تیم کاردان، در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، آماده هستند تا مشکلات احتمالی را رفع نمایند. نرم‌افزارهایی در سرورها فعال هستند که از کارکرد تمام بخش‌های سیستم، گزارش‌هایی ارسال می‌کنند تا در صورت بروز خطایی فوراً ایرادات شناسایی شوند.

اگر از سیستم خودتان استفاده کنید با بروز هرگونه مشکلی مثل قطع شدن برق، مشکل اینترنت، خرابی سخت‌افزار و… سایت شما از دسترس خارج می‌شود و برای رفع آن زمان زیادی از شما گرفته می‌شود. در ضمن برای آشنایی کامل با نرم‌افزارهای راه‌اندازی، مدیریت و حفظ امنیت سرور هم باید آموزش‌ ببینید. به همین دلیل افراد از شرکت‌های هاستینگ کمک می‌گیرند تا خودشان درگیر این چنین مسائلی نباشند. 

لوکال هاست چیست؟

لوکال هاست همان کامپیوتر شماست که به عنوان سرور می‌تواند استفاده شود. وقتی شما یک آدرس IP را داخل کامپیوترتان صدا می‌زنید، در حال وصل شدن به یک کامپیوتر دیگر در شبکۀ اینترنت هستید. اما اگر آدرس 127.0.0.1 را صدا بزنید، انگار که به لوکال هاست (کامپیوتر خودتان) وصل شده‌اید.

اگر بخواهید سایت یا اپلیکیشن راه‌اندازی کنید، یا در حال یادگیری برنامه‌نویسی باشید، می‌توانید از منابع کامپیوتر خودتان به‌عنوان یک سرور ساده استفاده کنید و در شروع کار هزینه خرید هاست را ندهید.

انواع هاست

۱. میزبانی وب اشتراکی (Shared Web Hosting)

هاست اشتراکی نوعی از میزبانی وب از جمله اقتصادی‌ترین نوع روش‌های وب هاستینگ است. در این روش چندین وب‌سایت روی یک سرور مستقر هستند که تعداد آن‌ها ممکن است به هزاران وب‌سایت برسد. این روش به میزبانی مجازی یا میزبانی مشتق شده نیز شناخته شده‌است. بیشترین وب‌سایت‌ها در اینترنت از این سرویس استفاده می‌کنند. این سرویس می‌تواند مدیریت شده یا مدیریت نشده باشد که سرویس مدیریت شده آن پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که در این نوع از سرویس میزبانی ممکن است ایجاد شود، مشکلات امنیتی است. نفوذ به یک سایت می‌تواند راهی برای ایجاد دسترسی به سرور و سایر وب‌سایت‌ها باشد. همچنین وجود حجم بالای درخواست‌ها روی سرور می‌تواند منجر به افت سرعت سایر وب‌سایت‌ها شود. بنابراین استفاده از سرور‌های ایمن شده و معتبر برای حفظ امنیت و کارایی سایت ضروری است.

۲. نمایندگی میزبانی وب (Reseller Web Hosting)

در این روش میزان مشخصی از هارد دیسک و پهنای باند سرور میزبان وبی که وب‌سایت شما روی آن قرار دارد از طرف شخصی به شما تخصیص داده می‌شود. در حقیقت شما می‌توانید خود منابع تخصیص داده شده را به صورت خورد به طور رایگان یا در قبال دریافت هزینه به شخص سومی واگذار کنید.

۳. میزبانی وب رایگان (Free Web Hosting)

این نوع میزبانی به صورت رایگان به منظور جنبه‌های تبلیغاتی ارائه می‌شود که این روش بیشتر مناسب افراد مبتدی یا افرادی است که پول کافی برای خرید یک حساب هاست اشتراکی وب ندارند. البته این روش با محدودیت‌های بسیاری در زمینهٔ نرم افزار، پهنای باند، فضای دیسک و … همراه است.

۴. میزبانی سرور مجازی (VPS)

در این روش از میزبانی یک سرور واحد وجود دارد که از طریق نرم افزارهای مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود که از دید کاربر مثل یک سرور اختصاصی است که در انحصار مشتری قرار دارد. در این روش هر سرور مجازی مانند یک رایانه است که از نظر فیزیکی تکه تکه شده و هر تکه برای احتیاجات یک مشتری خاص تخصیص داده شده است. یک سرور شخصی مجازی می‌تواند مدیریت شده و مدیریت نشده باشد.

۵. میزبانی اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

در این روش یک سرور به مشتری تخصیص داده می‌شود و بر خلاف روش اشتراکی در واقع فقط وب‌سایت مشتری روی آن قرار دارد و مشتری واقعا تنها فردی است که از سرور وب استفاده می‌کند. در میزبانی اختصاصی کارهایی مانند راه‌اندازی مجدد، نصب سیستم عامل و… به عهدهٔ خود مشتری است. بیشتر وب‌سایت‌های بزرگ از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند که این قابلیت را داشته باشند تا هرکاری می‌خواهند با سرورهای خود انجام دهند.

۶. فضای میزبانی سرور (Colocation Web Hosting)

میزبانی در محل شرکت تقریبا شبیه به میزبانی اختصاصی است، با این تفاوت که مشتری مالک سرور می‌شود. راه‌اندازی این سرور به صورت فیزیکی در محل کاربر و در قفسه (rack) آن‌ها صورت می‌گیرد. این سرویس ممکن است از بقیهٔ روش‌ها گران‌تر باشد اما به دلیل در اختیار بودن سخت افزار ممکن است فوایدی نیز داشته باشد.

۷. میزبانی وب ابری (Cloud Web Hosting)

در این روش که با گذشت زمان از محبوب‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود، وب‌سایت مشتری همیشه در اوج است. در روش هاست ابری همواره چندین سرور در حال کار کردن هستند که همواره حداقل یک سرور برای  تحمل بار در دسترس است. به طور مثال زمانی که مشتری به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد می‌تواند فورا آن را از ابر بگیرد البته بعد از پایان یافتن کار منابع اشغال شده آزاد می‌گردد.

۸. میزبانی خوشه‌ای (Cluster Web Hosting)

این روش شباهت زیادی با روش ابری دارد. به این منظور که به دلیل استفاده از سرورهای به اصطلاح خوشه‌ای از کار افتادگی وب‌سایت هیچگاه رخ نمی‌دهد چون در زمان از کارافتادگی یکی از سرورها سرور دیگر به کار افتاده و ترافیک به سمت آن سرور روانه می‌شود. این روش از سرویس هاست، امکاناتی مانند کنترل امنیت، توازن بار و منابع داده‌ای حیاتی سایت با بهره‌وری و افزونگی بالاتری را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

یک هاست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای خرید این هاست‌ها، باید به چه پارامترهایی توجه کنیم؟ در سرویس‌هایی که شرکت‌های میزبانی وب ارائه می‌دهند آیتم‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش با ویژگی‌ها و مشخصات یک هاست خوب آشنا می‌شویم.

۱. پهنای باند (Bandwidth)

هنگام خرید هاست حتما با عبارت پهنای باند روبرو می‌شوید. احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید که در مواقع شلوغی سایتی برایتان باز نشود. برای اینکه تعداد زیادی از کاربران بتوانند همزمان یک سایت را ببینند به پهنای باند بالا نیاز است. پهنای باند درست مثل یک اتوبان است. هر چقدر این اتوبان عریض‌تر باشد خودروهای بیشتری در آن حرکت می‌کنند و کسی پشت ترافیک نمی‌ماند.

۲. فضا یا حجم هاست (Disk space)

فضای هاست همان حجمی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد تا اطلاعات سایت خود را روی آن قرار دهید. این مفهوم درست مثل کارت حافظهٔ موبایل یا هارد دیسک کامپیوتر است. طبیعتا هرچه فضای هاست بیشتر باشد، می‌توان اطلاعات بیشتری روی آن قرار داد. شرکت‌های هاستینگ فضاهای متنوعی را در اختیار شما می‌گذارند.

۳. افزودن دامنه (Addon Domain)

دامنهٔ اصلی شما باید همان ابتدای کار روی هاست قرار بگیرد. در این که شکی نیست! اما نوع دیگری از دامنه هم وجود دارد. قابلیت ادان دامین به شما کمک می‌کند تا دامنه دیگری را به هاست‌تان اضافه کنید. کاربرد ادان دامنه برای توسعهٔ کسب و کار است. مثلا تصور کنید شما یک «فروشگاه آنلاین کتاب» دارید. با توسعه سایت، تصمیم گرفته‌اید که «بخش لوازم تحریر» را هم راه‌اندازی کنید. اگر هاستتان ادان دامین داشته باشد، دیگر نیازی نیست مجدد هاست جدیدی بخرید. کافی است به راحتی و از طریق کنترل پنل، دامنهٔ سایت جدید را به هاست اضافه کنید. پس اگر برنامهٔ دراز مدتی برای توسعه دارید، حتما هاستی با قابلیت ادان دامین بخرید.

 

۴. کنترل پنل (Control panel)

کنترل پنل به شما در مدیریت بهتر هاست کمک می‌کند. با این برنامه، بدون نیاز به کدنویسی، می‌توانید کارهای لازم را از طریق یک پنل گرافیکی ساده پیش ببرید.

Cpanel، Directadmin، Plesk و… از محبوب‌ترین پنل‌های مدیریتی هستند. بعد از خرید هاست، شرکت هاستینگ شناسه و رمز دسترسی را در اختیار شما قرار خواهد داد. با ورود به این پنل می‌توانید به آسانی کارهای زیر را انجام دهید:

  • مشاهده گزارش‌های سرور

  • مدیریت حساب کاربری

  • جزئیات حافظهٔ خالی و حافظهٔ مصرف شده

  • افزودن دامنه به هاست

  • جزئیات مصرف پهنای باند

  • مدیریت دیتابیس

  • تنظیمات مربوط به ایمیل‌ها

  • نصب سیستم مدیریت محتوا

۵. بکاپ گیری (Backup)

همهٔ ما با اهمیت بکاپ گیری آشنا هستیم. وقتی پای اطلاعات سایت‌مان در میان باشد این ویژگی پر رنگ‌تر هم می‌شود. برای خرید هاست حتما به قابلیت بکاپ گیری توجه کنید. شرکت‌های هاستینگ معتبر سرویس‌های بکاپ دائمی و منظم دارند. در صورت نیاز به این اطلاعات می‌توانید با پشتیبانی شرکت ارتباط بگیرید، یا خودتان بکاپ را دریافت کنید. در کنترل پنل هاست منویی برای backup وجود دارد که همیشه در دسترس شماست.

۶. آپ تایم (uptime)

آپ تایم بالا از معیارهای یک هاست خوب است. این ویژگی در دسترس بودن سایت شما را نشان می‌دهد. هیچ مخاطبی دوست ندارد به سایت‌هایی که مدام قطع هستند سر بزند. از طرفی عدم دسترسی، تاثیر بسیار منفی روی ترافیک سایت دارد. (بخصوص در سایت‌های فروشگاهی که درآمدشان از حضور کاربران در لحظه است)

مقدار آپتایم در طول ۱ سال و به صورت درصدی تعیین می‌شود. ایده‌آل‌ترین عدد ۱۰۰% است. اما به هر حال هر انسان و ماشینی ضریب خطا دارد. به همین دلیل اکثر شرکت‌های معتبر هاستینگ آپتایم ۹۹.۹۹% را ارائه می‌دهد. یعنی در طول یکسال ممکن است نهایتا ۱ ساعت سایت شما از دسترس خارج شود.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

یک فکر در مورد “هاست چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *