فهرست مطالب

چت جی پی تی چیست؟ + کاربرد ChatGPT در کدنویسی

میانبری به نام چت جی پی تی!

ChatGPT چطور به برنامه نویسان کمک می کند؟

به دنبال راه جدیدی برای نوشتن کد هستید؟ ChatGPT یک سیستم انقلابی مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند به شما کمک کند راه حل‌های برنامه‌نویسی را به سرعت و به راحتی ایجاد کنید. در این مقاله به شما می‌گوییم که ChatGPT چقدر برای نوشتن کد خوب است و آیا واقعاً به وعده‌های خود عمل می‌کند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • ChatGPT چیست؟ 

  • ChatGPT چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

  • آیا ChatGPT می تواند مشکلات کد نویسی را برطرف کند؟

  • نحوهٔ کدنویسی با ChatGPT

  • کارهای جالب کدنویسی که می توانید با Chatgpt انجام دهید

  • ChatGPT از چه زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کند؟

  • ساخت ربات ChatGPT

  • محدودیت های برنامه نویسی ChatGPT چیست؟

  • آیا سایت ChatGPT تهدیدی برای مهندسان نرم افزار است؟

  • چگونه از ‌ChatGPT استفاده کنیم؟

ChatGBPT چیست؟

ChatGPT یک ابزار هوش مصنوعی قدرتمند است که می‌تواند برای نوشتن کد در زبان‌های برنامه‌نویسی مانند C++، Java و Python استفاده شود. این برنامه از پردازش زبان طبیعی برای درک سوالاتی که کاربران می‌پرسند استفاده می‌کند و سپس تکه‌هایی از کد را با راه‌حل‌ها تولید می‌کند.

انتظار می‌رود این فناوری یادگیری ماشینی شیوهٔ نوشتن برنامه‌های نرم‌افزاری را متحول کند. با توانایی خود در تفسیر ورودی متن به خطوط کاربردی کد، ابزار قدرتمندی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا در کمترین زمان به نتیجهٔ مطلوب برسند. از آنجایی که مدل‌های زبان استفاده شده توسط ChatGPT به طور مداوم بر اساس بازخورد کاربران به روز و اصلاح می‌شوند، ممکن است کیفیت کدهایی که می‌سازد به مرور زمان بهبود یابد.

ChatGPT می‌تواند به طور بالقوه، زمان توسعه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. سازمان‌هایی که به دنبال راهی کارآمد برای توسعهٔ نرم‌افزار هستند، باید از قابلیت‌های چت جی پی تی برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها استفاده کنند.

 چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

توسعه‌دهندگان با استفاده از ChatGPT می‌توانند به سرعت طرح‌هایی از برنامهٔ خود را بدون نیاز به نوشتن دستی هر خط کد ایجاد کنند. با ارائهٔ یک چارچوب جامع، مرحلهٔ ویرایش  نتیجهٔ به دست آمده به سرعت طی می‌شود و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به راحتی تنظیمات پروژهٔ خود را مطابق با نیازها و خواسته‌های خود تنظیم کنند.

قابلیت چت کردن در این برنامه، به کاربران این امکان را می‌دهد که سوالاتشان را( در زمینه‌های  مختلف از قبیل موضوعات علمی، تاریخی،آموزشی و..) بپرسند و پاسخ را در کمترین زمان ممکن از آن دریافت کنند. این فرآیند توسعه را ساده‌تر و تضمین می‌کند که توسعه‌دهندگان تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به دست ‌آورند.

آیا ChatGPT می‌تواند مشکلات کد نویسی را برطرف کند؟

ChatGPT برای کمک به کدنویسان و حل سریع‌تر مشکلات برنامه‌نویسی و ارائهٔ پاسخ‌های صحیح برای برنامه‌های ساده طراحی شده است. اگرچه می‌تواند برخی از خطاها را به دقت شناسایی کند و به سوالات برنامه‌نویسی ساده‌تری پاسخ دهد، اما قادر به ارائهٔ راه حل‌های رضایت بخش برای مسائل پیشرفته‌تر نیست.

نحوهٔ کدنویسی با ChatGPT

کدنویسی با ChatGPT می‌تواند یک تجربهٔ جالب و خلاقانه باشد. مزیت اصلی برنامه‌نویسی با ChatGPT تطبیق‌پذیری آن هنگام خلق چیزهای جدید است. افرادی که از این فناوری برای توسعهٔ کد استفاده می‌کنند، می‌توانند در مورد اینکه چگونه کارشان تازه و بکر به نظر برسد به بینش تازه‌ای دست یابند.

ChatGPT مجموعه‌ای جامع از ابزارها را ارائه می‌دهد که به کدنویس‌ها امکان می‌دهد تا نتایج با کیفیت بالا را بدون صرف زمان زیاد برای کارهای کدنویسی آسان کنند. کاربران نیازی به دانش کدنویسی قبلی ندارند زیرا فقط باید دستورالعمل‌های ارائه شده توسط رابط کاربری پلتفرم را دنبال کنند.

با استفاده از این ابزار هزینه‌های پروژه به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و به سازندگان برنامه و برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا نتایج بهتر را سریع‌تر و آسان‌تر از همیشه به دست ‌آورند و در مورد نوشتن کد واقعی، روی ویژگی‌های محصول تمرکز کنند. 

کارهای جالب کدنویسی که می‌توانید با ChatGPT انجام دهید

ChatGPT انواع گزینه‌ها را در اختیار کدنویس‌ها قرار می‌دهد تا روی پروژه‌های خود کار کنند: از شخصی‌سازی زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر متن تا استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل مجموعه‌های داده.

در اینجا چند چیز وجود دارد که نوشتن کد با ChatGPT را بسیار لذت بخش می‌کند:

  • به کاربران توضیحات مفصلی در مورد نحوهٔ کارکرد کد ارائه می‌کند و برای کسانی که تازه کدنویسی را شروع کرده‌اند، درک آنچه را که انجام می‌دهند آسان‌تر می‌کند.

  •  به شما امکان می‌دهد کد خود را مطابق با نیازها و ترجیحات خود سفارشی کنید و کنترل بیشتری بر نحوهٔ ظاهر و عملکرد پروژهٔ خود می دهد.

  • شما می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمند آن برای تشخیص خطاهای موجود در کد خود قبل از ارسال آن استفاده کنید و با عدم بررسی دستی هر خط در زمان صرفه‌جویی کنید.

نحوهٔ کدنویسی با ChatGPT

کدنویسی با ChatGPT می‌تواند یک تجربهٔ جالب و خلاقانه باشد. مزیت اصلی برنامه‌نویسی با ChatGPT تطبیق‌پذیری آن هنگام خلق چیزهای جدید است. افرادی که از این فناوری برای توسعهٔ کد استفاده می‌کنند، می‌توانند در مورد اینکه چگونه کارشان تازه و بکر به نظر برسد به بینش تازه‌ای دست یابند.

ChatGPT مجموعه‌ای جامع از ابزارها را ارائه می‌دهد که به کدنویس‌ها امکان می‌دهد تا نتایج با کیفیت بالا را بدون صرف زمان زیاد برای کارهای کدنویسی آسان کنند. کاربران نیازی به دانش کدنویسی قبلی ندارند زیرا فقط باید دستورالعمل‌های ارائه شده توسط رابط کاربری پلتفرم را دنبال کنند.

با استفاده از این ابزار هزینه‌های پروژه به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و به سازندگان برنامه و برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا نتایج بهتر را سریع‌تر و آسان‌تر از همیشه به دست ‌آورند و در مورد نوشتن کد واقعی، روی ویژگی‌های محصول تمرکز کنند. 

کارهای جالب کدنویسی که می‌توانید با Chatgpt انجام دهید

ChatGPT از چه زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کند؟

نسخهٔ فعلی ChatGPT از پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی خود استفاده می کند. پایتون به دلیل تطبیق پذیری و سهولت استفاده یکی از محبوب‌ترین زبان هاست. همچنین، به طور یکپارچه با سایر چارچوب‌های برنامه‌نویسی مانند TensorFlow یا PyTorch ادغام می‌شود و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی بسازند.

ChatGPT توانایی درک کدهای نوشته شده به زبان‌های مختلف را دارد و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به یادگیری نحو یا سبک‌های نوشتاری جدید به سرعت روی پروژه‌ها کار کنند. این باعث صرفه‌جویی در زمان هنگام کد نویسی الگوریتم‌های پیچیده یا ایجاد برنامه‌های بزرگ از ابتدا می‌شود. همچنین، ChatGPT می‌تواند به عنوان یک ابزار برای شناسایی خطاهای موجود در کدها استفاده شود.

ساخت ربات ChatGPT

ChatGPT می‌تواند یک نقطهٔ شروع عالی برای کسانی باشد که به دنبال ساخت راه حل‌های چت بات برای تجارت خود هستند. ابزارهای کارآمد آن شروع را آسان می کند و عملکرد قابل اعتماد آن تضمین می‌کند که چت بات شما با آخرین روندهای صنعت به روز می‌شود. 

با استفاده از ویرایشگر Botpress نسل بعدی Chatbot، می‌توانید GPT با ربات‌های چت NLP ایجاد کنید. این فناوری نوآورانه توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های مبتنی بر مکالمهٔ ایجاد کنند که قادر به برگزاری بحث‌های معنادار با کاربران هستند. راه‌حل‌های مجهز به GPT نه تنها داده‌های کاربر را درک می‌کنند، بلکه می‌توانند بر این اساس واکنش نشان دهند و برای بهبود خدمات مشتری یا ارائهٔ پشتیبانی مبتنی بر هوش مصنوعی عالی باشند.

محدودیت‌های برنامه‌نویسی ChatGPT چیست؟

 اگرچه این سیستم برنامه‌نویسی مزایای زیادی دارد، اما محدودیت‌هایی نیز دارد که توسعه‌دهندگان باید از آن آگاه باشند:

  • درک محدود از ساختار: یکی از محدودیت‌های اصلی برنامه‌نویسی ChatGPT درک محدود آن از ساختار است. اگرچه او بر اساس الگوهایی گه از مکالمات قبلی آموخته است به خوبی پاسخ می‌دهد اما ممکن است در درک نکات ظریف یک مکالمه یا پاسخ مناسب به یک سوال یا عبارتی که خارج از محدودهٔ دانش از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌اش است، مشکل داشته باشد.

  • مشکل در مواجهه با مسائل پیچیده: برنامه‌نویسی ChatGPT برای مدیریت مکالمات ساده و سرراست طراحی شده است. با این حال، هنگامی که به سؤالات پیچیده می‌رسد، ممکن است برای ارائهٔ پاسخ‌های کافی به مشکل بخورد زیرا این ابزار بر پاسخ‌های از پیش برنامه‌ریزی شده متکی است و توانایی تفکر انتقادی یا تجزیه و تحلیل اطلاعات را به روشی که انسان‌ها انجام می‌دهند را ندارد.

  • فقدان هوش هیجانی: یکی دیگر از محدودیت‌های برنامه‌نویسی چت جی پی تی عدم هوش هیجانی آن است. اگرچه او می‌تواند برخی از احساسات را در متن تشخیص دهد، اما نمی‌تواند به نیازهای عاطفی شخصی که با او ارتباط برقرار می‌کند، همدلانه یا پاسخگو باشد. این می‌تواند هنگام برخورد با مسائل حساس یا تلاش برای برقراری رابطه با مشتری مشکل‌ساز باشد.

  • ناتوانی در یادگیری از تجربه:  برنامه‌نویسی ChatGPT علی‌رغم توانایی یادگیری از مکالمات قبلی، در یادگیری از تجربه توانمند نیست. همچنین نمی‌تواند پاسخ‌های خود را بر اساس بازخورد کاربر تنظیم کند یا رفتار خود را بر اساس تغییرات در محیط تغییر دهد و این یعنی اینکه می‌تواند به سرعت منسوخ شود و قادر به انطباق با موقعیت‌های جدید یا روندهای نوظهور نباشد.

  • پشتیبانی از زبان محدود: برنامه‌نویسی ChatGPT از نظر پشتیبانی زبان محدود است، به این معنی که ممکن است برای استفاده با زبان‌های خاص مناسب نباشد. این می‌تواند برای کسب‌وکارهایی که در محیط‌های چندزبانه فعالیت می‌کنند مشکل‌ساز شود.

  همچنین باید توجه داشت که بسته به ماهیت کار، محدودیت‌های اضافی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از این فناوری برای اهداف پیچیده‌تری مانند توسعهٔ نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنید، ممکن است بدون راه‌حل‌های توسعه نرم‌افزار مناسب، دستیابی به نتایج مطلوب دشوار باشد.

آیا سایت ChatGPT تهدیدی برای مهندسان نرم افزار است؟

 اگرچه ChatGPT هنوز نمی‌تواند به طور کامل جایگزین انسان شود اما کاربرد بالقوهٔ آن برای ایجاد سریع راه حل‌ها به این معنی است که برخی از کارها ممکن است دیگر نیازی به مداخلهٔ انسانی نداشته باشند. این به طور بالقوه می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای مجموعه مهارت‌های خاص شود.

باید دید در آینده، این ابزار چه توانایی‌هایی کسب می‌کند و چگونه بر فضای شغلی مهندسان نرم‌افزار تاثیر خواهد گذاشت.

 

چگونه از ChatGPT استفاده کنیم؟

برای استفاده از ChatGPT، باید  از چند مرحلهٔ ساده عبور کنید:

– به وب‌سایت chat.openai.com بروید و یک حساب کاربری ایجاد کنید.( کاربران داخل ایران برای ثبت نام به یک شمارهٔ مجازی نیاز دارند.)

– کد خود را در صفحهٔ اصلی وارد کنید یا از یک فایل موجود آپلود کنید.

– با استفاده از منوی بالای صفحه، نوع زبان برنامه‌نویسی، تم رنگی و نوع نمودار را انتخاب کنید.

– با استفاده از منوی سمت راست، ویجت‌های مختلف را به نمودار خود اضافه کنید. مثلاً می‌توانید خطوط، نقاط، متغیرها، توابع و غیره را به نمودار خود اضافه کنید.

– با استفاده از منوی پایین، کد خود را اجرا کنید و نتایج را در پنجرهٔ خروجی ببینید.

– با استفاده از دکمه‌های زیر پنجرهٔ خروجی، می‌توانید کد خود را ذخیره، به اشتراک بگذارید یا دانلود کنید.

شما می‌توانید همین حالا به وب‌سایت chat.openai.com بروید و از این ابزار استفاده کنید.

.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *