فهرست مطالب

چرا برنامه‌نویسان باید کار با لینوکس را یاد بگیرند؟

لینوکس پایه و اساس بسیاری از سرویس‌ها و پلتفرم‌های محبوب و پرطرفدار است که برنامه‌نویسان از آن‌ استفاده می‌کنند. پس چرا برنامه نویسان باید کار با لینوکس را یاد بگیرند؟ در این مقاله به شما 4 دلیل قانع کننده در پاسخ به این سوال خواهیم داد.

  فهرست مطالب :

  • تعریف لینوکس به زبان ساده
  • تاریخچهٔ لینوکس از ابتدا تا به الان
  • ۴ دلیل قانع کننده برای برنامه نویسان
  • ۳ چالش بزرگ لینوکس
  • مقایسه لینوکس با سیستم عامل های دیگر

تعریف جامع لینوکس به زبان ساده

لینوکس …

– یک سیستم عامل شبه‌یونیکس است که بر اساس یک هستهٔ متن باز و رایگان به نام کرنل لینوکس ساخته شده است‌.

– به شما امکان می‌دهد که از انواع نرم‌افزارها و ابزارهای متن باز و رایگان برای انجام کارهای مختلف استفاده کنید‌.

– دارای توزیع‌های متعدد و متنوعی است که بر اساس نیازها و سلیقه‌های کاربران طراحی شده‌اند‌.

– یک سیستم عامل قدرتمند، پایدار، امن و قابل انعطاف است که در بسیاری از زمینه‌ها مانند رایانش ابری، رایانش توزیع شده، رایانش علمی، رایانش نهفته و … به کار می‌رود.

تاریخچهٔ لینوکس از ابتدا تا به الان

این سیستم عامل در سال ۱۹۹۱ توسط لینوس توروالدز، یک دانشجوی فنلاندی، به عنوان یک پروژه شخصی آغاز شد‌. او با الهام از مینیکس، یک سیستم عامل آموزشی، کرنل لینوکس را نوشت و آن را به صورت رایگان در اختیار جامعهٔ برنامه‌نویسان قرار داد. از آن زمان تا‌کنون، کرنل لینوکس با همکاری بسیاری از مشارکت‌کنندگان در سراسر جهان، رشد و توسعه‌ٔ فوق‌العاده‌ای داشته و به یک سیستم عامل قدرتمند، پایدار، امن و قابل انعطاف تبدیل شده است. لینوکس در حال حاضر بر روی انواع مختلف سخت‌افزارها و در بسیاری از زمینه‌های کاربردی مانند رایانش ابری، رایانش نهفته، رایانش علمی، دستگاه‌های همراه و … به کار می‌رود. همچنین بخش مهمی از پروژهٔ گنو است که به مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و ابزارهای متن باز و رایگان گفته می‌شود. توزیع‌های لینوکس نام دارند که بر اساس کرنل لینوکس و نرم‌افزارهای گنو و دیگر منابع متن باز، سیستم عامل‌های کامل و متفاوت را ارائه می‌دهند.

۵ دلیل قانع کننده برای برنامه‌نویسان: چرا کار با لینوکس مهم است؟

۱- لینوکس یک سیستم عامل متن باز است که به شما اجازه می‌دهد کد منبع آن را مشاهده، تغییر و بهبود دهید. این امر به شما کمک می‌کند تا از نحوهٔ کار سیستم عامل و برنامه‌های متن باز دیگر یاد بگیرید و مهارت‌های خود را افزایش دهید.

۲- لینوکس پشتیبانی گسترده از زبان‌ها و ابزارهای برنامه‌نویسی را دارد . شما می‌توانید از زبان‌های محبوب و پرکاربرد مانند پایتون، جاوا، سی/سی++، پرل، روبی و PHP در لینوکس استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از ترمینال لینوکس برای اجرای دستورات، کامپایل، تست و خطا‌گیری برنامه‌های خود بهره ببرید‌.

۳- لینوکس قابل سفارشی سازی است .شما می‌توانید سیستم عامل خود را با تغییر تنظیمات، نصب پوسته‌ها، افزونه‌ها و محیط‌های گرافیکی دلخواه خود شخصی‌سازی کنید. شما همچنین می‌توانید از توزیع‌های لینوکس مختلف که برای نیازهای خاص طراحی شده‌اند، استفاده کنید. برای مثال، توزیع Kali Linux برای تست نفوذ و امنیت مناسب است.

۴- لینوکس پایدار و امن است .لینوکس به ندرت با مشکلات عملکرد، خطا، کُند شدن یا فروپاشی روبرو می‌شود. همچنین لینوکس در برابر ویروس‌ها و نفوذات مقاوم است و به طور پیش فرض دارای سطح دسترسی کاربران و سطح دسترسی فایل است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که لینوکس برای برنامه نویسان که به دنبال یک سکوی قابل اعتماد و حفاظت شده هستند، مناسب باشد.

۵- لینوکس بسط‌پذیر است. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار Docker چندین سرویس گروه‌بندى شده را در چندين كانتينر جداگانه در يك سيستم عامل لينوكس اجرا كنيد. این امر به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های خود را در محیط‌های مختلف تست و اجرا کنید و به راحتی آنها را به سیستم‌های دیگر منتقل کنید. همچنین شما می‌توانید از نرم‌افزار Git برای مدیریت نسخه و همکاری با دیگر برنامه‌نویسان استفاده کنید.

لینوکس در کنار مزیت‌های خودش دارای معایبی هم هست که مطمئنا با آن روبرو خواهید شد.

۳ چالش بزرگ لینوکس

لینوکس همچون هر سیستم عامل دیگری معایبی  دارد که ممکن است برای برخی از کاربران مشکل‌ساز باشد. برخی از معایب لینوکس عبارتند از:

– لینوکس کاربر پسند نیست. این یعنی برای استفاده از لینوکس شما باید با ترمینال، دستورات، پیکربندی‌ها و مفاهیم فنی آشنا باشید . اگر شما یک کاربر مبتدی یا عادی هستید، ممکن است با لینوکس راحت نباشید و به دنبال یک سیستم عامل ساده‌تر و رابط کاربری زیباتر باشید.

– لینوکس پشتیبانی کمتر از سخت‌افزار و نرم‌افزار را دارد. این یعنی شما نمی‌توانید همه‌ی قطعات سخت‌افزار یا برنامه‌های نرم‌افزار را بر روی لینوکس نصب و اجرا کنید. بعضی از سخت‌افزارها یا نرم‌افزارها فقط برای ویندوز یا مک طراحی شده‌اند و درایور یا نسخهٔ مناسب لینوکس را ندارند. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید بازی‌های جدید و پرطرفدار را بر روی لینوکس اجرا کنید.

– لینوکس پراکنده است. این یعنی شما باید از بین صدها توزیع لینوکس مختلف، یک توزیع مناسب برای خود انتخاب کنید. هر توزیع لینوکس ممکن است دارای ویژگی‌ها، ظاهر، پشتیبانی و به‌روز رسانی خود باشد. این امر ممکن است باعث سردرگم شدن یا عدم همگام سازی کاربران شود.

مقایسهٔ لینوکس با سیستم عامل‌های دیگر

لینوکس و سیستم عامل‌های دیگر مانند ویندوز و مک، در بسیاری از جنبه‌ها با هم تفاوت دارند. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

-منبع باز یا تجاری: لینوکس یک سیستم عامل منبع‌باز است که کدهای آن به صورت رایگان و قابل تغییر در دسترس عموم قرار دارد. ویندوز و مک از سوی شرکت‌های مایکروسافت و اپل به صورت تجاری عرضه می‌شوند و کدهای آن‌ها محرمانه و غیر‌قابل تغییر هستند.

-پشتیبانی و امنیت: لینوکس از طرف یک جامعهٔ فعال و گسترده از توسعه‌دهندگان، کاربران و سازمان‌های مختلف پشتیبانی می‌شود. ویندوز و مک از طرف شرکت‌های سازندهٔ خود پشتیبانی می‌شوند. لینوکس به دلیل ساختار منبع باز خود، معمولاً امن‌تر از سیستم عامل‌های تجاری است که ممکن است هدف حملات سایبری باشند.

– قابلیت سفارشی‌سازی و گسترش : لینوکس به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند سیستم عامل خود را بر اساس نیاز، سلیقه و هدف خود شخصی‌سازی کنند. لینوکس دارای چندین توزیع با محیط‌های دسکتاپ، برنامه‌ها، نصب‌کننده‌ها و ویژگی‌های مختلف است. ویندوز و مک به نسبت کمتر قابل شخصی‌سازی هستند و کاربران باید با محدودیت‌های شرکت‌های سازنده روبرو شوند.

– سازگاری با سخت‌افزار و نرم‌افزار: لینوکس با بسیاری از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای منبع‌باز سازگار است. لینوکس همچنین محبوب برنامه‌نویسان است که می‌توانند با استفاده از زبان‌ها، کتابخانه‌ها و ابزارهای مختلف در لینوکس برنامه‌نویسی کنند. ویندوز و مک با بسیاری از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای تجاری سازگار است. ویندوز و مک همچنین برای کاربران عادی، گرافیست‌ها، فیلم‌سازان مناسب‌تر هستند.

کلام آخر

– تعریف لینوکس به زبان ساده: لینوکس یک سیستم عامل رایگان و منبع‌باز است که بر پایهٔ هستهٔ لینوکس ساخته شده است.
– تاریخچهٔ لینوکس از ابتدا تا به الان: لینوکس در سال ۱۹۹۱ توسط لینوس توروالدز، یک دانشجوی فنلاندی، به عنوان یک پروژهٔ شخصی آغاز شد و به سرعت با مشارکت برنامه‌نویسان دیگر رشد کرد.
– ۴ دلیل قانع کنندهٔ برای برنامه‌نویسان: لینوکس به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد که سیستم عامل را به دلخواه خود شخصی‌سازی و تغییر دهند، با بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، ابزار‌ها و فریم‌ورک‌های مختلف سازگار است، یک جامعهٔ فعال و پشتیبان دارد و یک سطح امنیت بالا را فراهم می‌کند.

– ۳ چالش بزرگ لینوکس: لینوکس با بعضی از نرم‌افزار‌های تجاری و سخت‌افزار‌های خاص سازگار نیست، نیاز به یادگیری فرمان‌های ترمینال و مفاهیم پایه‌ای دارد و با تغییرات سریع در فناوری‌های جدید همگام نمی‌شود.

– مقایسهٔ لینوکس با سیستم عامل‌های دیگر: لینوکس با سایر سیستم عامل‌های مانند ویندوز و مک او اس در زمینه‌های مختلف مانند قیمت، قابلیت شخصی‌سازی، سازگاری، پشتیبانی و امنیت مقایسه می شود.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *