فهرست مطالب

بررسی تفاوت ووکامرس (Woocommerce) و وردپرس (WordPress)

اگر به‌دنبال راهی برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین بوده‌اید، ممکن است با دو پلتفرم محبوب این فضا، روبرو شده باشید: WooCommerce و WordPress. اما، آنها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ کاربرد‌ هر یک در چیست و چه مزایا و معایبی دارند؟

ووکامرس و وردپرس، دو عبارت پر‌کاربردی هستند که در دنیای کسب‌وکار دیجیتال زیاد به‌گوش کاربران رسیده‌است. به طور‌خلاصه، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن‌باز است که برای ساخت وب‌سایت‌های مختلف به کار می‌رود، در حالی که ووکامرس یک افزونه رایگان برای وردپرس است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا یک فروشگاه آنلاین را بر روی وب‌سایت خود ایجاد کنند.

در این مقاله، ما تعریف، کاربردها و تفاوت‌های WooCommerce و WordPress را توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای نیازهای تجارت الکترونیک شما گزینهٔ بهتری است.

فهرست مطالب

– وردپرس چیست؟
– ووکامرس چیست؟
– چگونه از ووکامرس و وردپرس استفاده می‌شود؟
– تفاوت بین WooCommerce و WordPress چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس یک نرم افزار متن‌باز است، که به شما امکان می‌دهد، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، نمونه کارها، مجلات آنلاین و موارد دیگر را ایجاد کرده و مدیریت کنید. وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) در جهان است که بیش از 40 درصد از وب‌سایت‌های موجود در اینترنت از این سیستم استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ورد‌پرس، استفادهٔ رایگان از این سیستم مدیریت محتوا است و جامعهٔ بزرگی از توسعه‌دهندگان و کاربرانی دارد که در ویژگی‌ها، تم ها، افزونه‌ها و پشتیبانی از آن‌ها، مشارکت دارند.

ووکامرس چیست؟

WooCommerce یک افزونهٔ تجارت الکترونیک برای وردپرس است که عملکرد گستردهٔ فروشگاه آنلاین را به وب‌سایت وردپرسی شما اضافه می‌کند. WooCommerce به شما امکان می‌‌دهد محصولات فیزیکی و دیجیتالی بفروشید، موجودی‌ها را کنترل کنید، حمل‌و‌نقل، مالیات، پرداخت‌ها، کوپن ها، بررسی ها و موارد دیگری از این دست را مدیریت کنید.

البته، استفاده از WooCommerce هم رایگان است و دارای اکوسیستم عظیمی از برنامه‌های افزودنی، ادغام‌ها و مضامین مختلف است که قابلیت‌های استفاده و کاربرد آن را افزایش می‌دهد.

حالا که با تعریف هر یک آشنا شدیم، به بیان تفاوت‌های ووکامرس و وردپرس باهم و کاربرد‌های هریک می‌پردازیم.

چگونه از ووکامرس و وردپرس استفاده می‌شود؟

WooCommerce و WordPress با هم برای ایجاد و راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین استفاده می‌شوند. قبل از اینکه بتوانید WooCommerce را نصب کنید، باید وردپرس را روی وب‌سایت خود نصب کنید. سپس، ووکامرس را که یک پلاگین یا افزونه‌ است را به وردپرس خود اضافه کنید.

هنگامی که هم وردپرس و هم ووکامرس را در سایت خود راه‌اندازی کرد‌ید، می‌توانید افزودن محصولات، ارائهٔ تنظیمات فروشگاه ، طراحی چیدمان فروشگاه خود و پذیرش سفارش از مشتریان را شروع کنید.

WooCommerce و WordPress هر دو پلتفرم‌های بسیار انعطاف‌پذیر و قابل تنظیمی هستند که می‌توانند، برای هر نوع فروشگاه آنلاین مناسب باشند. شما می‌توانید از بین هزاران تم و افزونه‌ای که وجود دارند برای اینکه ظاهر و نمای فروشگاه شما را تغییر دهند، ویژگی‌ها و عملکردهای جدید اضافه می‌کنند، با سایر سرویس ها و پلتفرم ها ادغام می‌‌شوند، فروشگاه شما را برای سئو و عملکرد بهتر بهینه می‌کنند و مواردی از این دست، آنچه را که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید و از این امکان ویژگی‌ شخصی‌سازی‌ شده، در وب‌سایت خود، استفاده کنید.

تفاوت بین WooCommerce و WordPress چیست؟

در بررسی تفاوت ووکامرس وردپرس باید گفت که، ووکامرس و وردپرس از نظر هدف، دامنه و عملکرد، دو عنوان متفاوت هستند. در اینجا برخی از تفاوت‌های اصلی ووکامرس و وردپرس را برای شما بیان می‌کنیم.

۱- تفاوت هدف ووکامرس و وردپرس

وردپرس، یک CMS همه‌منظوره است که می‌تواند برای هر نوع وب‌سایتی استفاده شود، در حالی که WooCommerce یک افزونهٔ تجارت الکترونیک خاص است که عملکرد‌ّهای مختلفی را در فروشگاه آنلاین، به وردپرس اضافه می‌کند.

۲- تفاوت دامنهٔ‌ فعالیت ووکامرس و وردپرس

وردپرس، جنبه‌های اساسی ایجاد و مدیریت یک وب‌سایت مانند ایجاد محتوا، ویرایش، انتشار، ناوبری، مدیریت رسانه، مدیریت کاربر و غیره را پوشش می‌دهد، در حالی که ووکامرس جنبه‌های خاص اجرای یک فروشگاه آنلاین مانند محصولات را پوشش می‌دهد. مدیریت در بخش‌های مختلف از جمله، مدیریت سفارش، پردازش پرداخت، گزینه‌های حمل و نقل و مواردی از این دست از ویژگی‌های ووکامرس است.

۳- تفاوت عملکرد ووکامرس و وردپرس

وردپرس عملکردهای اصلی یک وب‌سایت مانند تم‌ها، پلاگین‌ها، ویجت‌ها، منوها و غیره را ارائه می‌دهد، در حالی که WooCommerce عملکرد اصلی یک فروشگاه آنلاین مانند محصولات، دسته‌ها، سبدهای خرید، مسیر پرداخت و مواردی از این دست را ارائه می‌دهد.

۴- تفاوت نصب ووکامرس و ورد‌پرس

وردپرس، به‌عنوان یک نرم‌افزار مستقل، روی سرور یا ارائه دهندهٔ هاست وب‌سایت شما نصب می‌شود، در حالی که WooCommerce به‌عنوان یک افزونه، در داشبورد وردپرس شما نصب می‌شود.

۵- تفاوت به‌روز‌رسانی‌های ووکامرس و وردپرس

وردپرس، به طور مرتب، توسط توسعه‌دهندگان خود به‌روز می‌شود تا باگ ها را رفع کند، امنیت را بهبود بخشد و ویژگی‌های جدیدی را اضافه کند. شما باید نسخهٔ وردپرس خود را به صورت دستی یا خودکار از طریق ارائه دهنده‌ٔ هاست خود به روزرسانی کنید.

WooCommerce هم به طور مرتب، توسط توسعه‌دهندگان به‌روز‌رسانی می‌شود تا باگ‌ها را برطرف کند، امنیت را بهبود بخشد و ویژگی‌های جدیدی اضافه کند اما تفاوت آن با وردپرس در این است که، شما باید نسخهٔ ووکامرس خود را به صورت دستی یا خودکار، از طریق داشبورد وردپرس خود به‌روز‌رسانی کنید.

سخن نهایی

WooCommerce و WordPress هر دو، پلتفرم‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند به شما، در ایجاد و راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین موفق کمک کنند. استفاده از هریک از این دو بستر، رایگان است و علاوه‌برآن، تنظیمات آنها بسیار روان و آسان است و هر دو قابلیت شخصی‌سازی شده را به شما ارائه می‌دهند. با‌ وجود این شباهت‌ها، آنها از نظر هدف، دامنه و عملکردشان نیز متفاوت هستند. قبل از اینکه انتخاب کنید کدام یک از این دو بستر، برای نیازهای تجارت الکترونیک شما بهترین است، باید این تفاوت ها را درک کرده و متناسب با نیاز خود، آنچه که مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا در مورد تفاوت WooCommerce و WordPress بیشتر بدانید. اگر سؤال یا نظری دارید، لطفاً در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید.

نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها
نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *