فهرست مطالب

شبکهٔ وردپرس یا WordPress Multisite چیست؟

اگر به دنبال راهی برای مدیریت چندین سایت وردپرس از یک داشبورد هستید، تا انتهای این مقاله همراه باشید. WordPress Multisite، یک ویژگی که به شما امکان می‌دهد چندین وب‌سایت را با استفاده از یک نصب وردپرس ایجاد و اجرا کنید، به کمک شما خواهد آمد.

WordPress Multisite یا شبکهٔ وردپرس چیست؟

WordPress Multisite قابلیتی است که در وردپرس 3.0 در سال 2010 معرفی شد و به شما امکان می‌دهد با استفاده از نصب و پایگاه دادهٔ وردپرس، یک شبکه از وب‌سایت‌ها ایجاد کنید. شما می‌توانید هر تعداد وب‌سایت که می‌خواهید، در شبکهٔ خود داشته باشید و هر وب‌سایت می‌تواند نام دامنه، موضوع، افزونه‌ها، کاربران و تنظیمات خاص خود را داشته باشد. همچنین می‌توانید برای وب‌سایت‌های خود زیر دامنه یا زیر شاخه‌ها را بسته به ترجیح خود ایجاد کنید.

مزیت اصلی وردپرس Multisite این است که مدیریت چندین وب‌سایت را ساده می‌کند. شما می‌توانید هسته، تم‌ها و افزونه‌های وردپرس را برای تمام وب‌سایت‌های خود از یک داشبورد به‌روز کنید. همچنین می‌توانید نقش‌ها و مجوزها را در سراسر شبکهٔ خود به کاربران اختصاص دهید. علاوه بر این، می‌توانید محتوا و فایل‌های رسانه‌ای را در بین وب‌سایت‌های خود به اشتراک بگذارید یا در صورت تمایل آن‌ها را جدا نگه دارید.

WordPress Multisite مفهوم جدیدی نیست. این در ابتدا به عنوان یک پروژهٔ جداگانه به نام WordPress MU (چند کاربر) توسعه داده شد که برای ایجاد وبلاگ‌ها و جوامع آنلاین در مقیاس بزرگ طراحی شده بود. چند نمونه از وب‌سایت‌هایی که از وردپرس Multisite استفاده می‌کنند عبارتند از:

– [WordPress.com]، پلتفرم وبلاگ نویسی محبوب که میزبان میلیون‌ها وب‌سایت است.
– [Edublogs]، پلتفرمی‌که وبلاگ‌هایی را برای مربیان و دانش آموزان فراهم می‌کند.
– [بی بی سی آمریکا]، وب‌سایت رسمی‌ شرکت پخش بریتانیا در ایالات متحده.

ویژگی‌های شبکهٔ وردپرس

WordPress Multisite دارای چندین ویژگی است که آن را از یک نصب معمولی وردپرس متمایز می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

داشبورد مدیریت شبکه: این جایی است که می‌توانید تمام جنبه‌های شبکهٔ خود را مدیریت کنید، مانند ایجاد و حذف وب‌سایت‌ها، به‌روزرسانی هستهٔ وردپرس، تم‌ها و افزونه‌ها، مدیریت کاربران و نقش‌ها، تنظیم گزینه‌های گستردهٔ شبکه و موارد دیگر.

نقش Super Admin: این بالاترین سطح نقش کاربری در WordPress Multisite است. یک سوپر ادمین کنترل کاملی بر کل شبکه دارد و می‌تواند به هر وب‌سایتی در شبکه دسترسی داشته باشد. سوپر ادمین می‌تواند سوپر ادمین‌های دیگری ایجاد کند یا امتیازاتی را به سایر کاربران اعطا یا لغو کند.

نقش مدیر سایت: این نقش کاربری است که بر روی یک وب‌سایت خاص در شبکه کنترل دارد. یک مدیر سایت می‌تواند ظاهر، عملکرد، محتوا و تنظیمات وب‌سایت خود را مدیریت کند. مدیر سایت نمی‌تواند به وب‌سایت‌های دیگر در شبکه دسترسی داشته باشد مگر اینکه کاربر آن وب‌سایت‌ها هم باشد.

موضوعات و پلاگین‌های چند سایتی: تم‌ها و افزونه‌هایی هستند که برای تمامی‌ وب‌سایت‌های درون شبکه موجود است. یک سوپر ادمین می‌تواند آن‌ها را از داشبورد مدیریت شبکه فعال یا غیرفعال کند. یک مدیر سایت فقط می‌تواند از تم‌ها و افزونه‌هایی استفاده کند که توسط super admin فعال می‌شوند.

Domain Mapping: این قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد نام دامنه‌های سفارشی وب‌سایت‌های خود را در شبکه دسته‌بندی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید www.example.com را به عنوان وب‌سایت اصلی خود و blog.example.com را به عنوان یک وب‌سایت زیر دامنه در شبکهٔ خود داشته باشید. از طرف دیگر، می‌توانید www.example.com را به عنوان وب‌سایت اصلی خود و www.example.net را به عنوان یک وب‌سایت دامنهٔ جداگانه در شبکه داشته باشید. نقشه‌برداری دامنه نیاز به پیکربندی اضافی دارد و ممکن است بسته به ارائه‌دهندهٔ میزبانی شما هزینه‌هایی را شامل شود.

مزایای WordPress Multisite

شبکهٔ وردپرس دارای چندین مزیت است که آن را به گزینه‌ای جذاب برای برخی از کاربران تبدیل می‌کند. برخی از این مزایا عبارتند از:

– کارایی: WordPress Multisite با امکان مدیریت چندین وب‌سایت از یک داشبورد در زمان و منابع شما صرفه‌جویی می‌کند. لازم نیست وردپرس را به طور جداگانه برای هر وب‌سایت نصب کنید یا برای به‌روزرسانی یا نگهداری آن‌ها به داشبوردهای مختلف وارد شوید. همچنین با به اشتراک‌گذاری فایل‌های وردپرس و پایگاه داده در بین وب‌سایت‌های خود، فضای دیسک و پهنای باند را ذخیره می‌کنید.

– ثبات: شبکهٔ وردپرس تضمین می‌کند که تمام وب‌سایت‌های شما دارای نسخهٔ یکسانی از هستهٔ وردپرس، تم‌ها و افزونه‌ها هستند. این امر خطر مشکلات سازگاری یا آسیب‌پذیری‌های امنیتی را که ممکن است از وجود نسخه‌های مختلف نرم‌افزار در وب‌سایت‌های مختلف ناشی شود، کاهش می‌دهد. همچنین با استفاده از تم‌ها و افزونه‌های چند سایتی، کنترل بیشتری بر ظاهر وب‌سایت خود دارید.

– انعطاف‌پذیری: WordPress Multisite به شما آزادی می‌دهد تا هر نوع وب‌سایتی را که می‌خواهید، در شبکهٔ خود ایجاد کنید. شما می‌توانید وبلاگ‌ها، سایت‌های تجارت الکترونیک، نمونه کارها، انجمن‌ها، شبکه‌های اجتماعی یا هر چیز دیگری که می‌توانید تصور کنید داشته باشید. همچنین می‌توانید با استفاده از نام‌های دامنه، تم، افزونه‌ها، کاربران و مجموعه‌های مختلف، هر وب‌سایت را با توجه به هدف و مخاطب آن سفارشی کنید.

معایب وردپرس Multisite

وردپرس مولتی سایت خالی از اشکال نیست. برخی از این ایرادات عبارتند از:

– پیچیدگی: راه‌اندازی و مدیریت چند سایت وردپرس نسبت به نصب معمولی وردپرس پیچیده‌تر است. برای پیکربندی سرور، پایگاه داده و نام دامنهٔ خود باید دانش و مهارت فنی داشته باشید. همچنین باید هنگام ایجاد تغییرات در شبکهٔ خود مراقب باشید، چون ممکن است بر روی تمام وب‌سایت‌های شما تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است هنگام مهاجرت یا پشتیبان‌گیری از شبکهٔ خود با چالش‌هایی روبرو شوید، زیرا مراحل و فایل‌های بیشتری نسبت به یک وب‌سایت دارد.

– محدودیت‌ها: چند سایت وردپرس دارای محدودیت‌هایی است که ممکن است گزینه‌ها یا عملکرد شما را محدود کند. برای مثال، نمی‌توانید از برخی افزونه‌هایی که با چند سایتی سازگار نیستند، استفاده کنید. مانند آن‌هایی که به جداول پایگاه داده جداگانه یا انواع پست سفارشی نیاز دارند. علاوه بر این نمی‌توانید از برخی ویژگی‌هایی که مختص سایت‌های منفرد هستند، مانند ساختارهای پیوند ثابت یا تعویض‌کنندهٔ زبان استفاده کنید. همچنین ممکن است کنترل کمتری بر عملکرد و امنیت شبکهٔ خود داشته باشید، زیرا آن‌ها به ارائه‌دهنده‌ٔ هاست و تنظیمات شبکهٔ شما بستگی دارند.

– مسئولیت: WordPress Multisite نسبت به نصب معمولی وردپرس به مسئولیت و نگهداری بیشتری نیاز دارد. شما باید شبکهٔ خود را همیشه به‌روز و ایمن نگه دارید، چون مشکل در یک وب‌سایت ممکن است کل شبکه را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین باید استفاده و فعالیت وب‌سایت‌ها و کاربران خود را زیر نظر داشته باشید، چون ممکن است منابع بیشتری را مصرف کنند یا باعث درگیری یا خطا در شبکهٔ شما شوند. همچنین باید برای کاربران خود پشتیبانی و راهنمایی ارائه دهید، چون ممکن است سوالات یا مشکلاتی با وب‌سایت شما داشته باشند.

چگونه از WordPress Multisite استفاده کنیم؟

اگر علاقه‌مند به استفاده از وردپرس Multisite هستید، باید مراحلی را برای فعال کردن و پیکربندی آن دنبال کنید. در اینجا مروری کوتاه بر روند فعالسازی WordPress Multisite آورده‌ایم:

مرحلهٔ 1: الزامات را بررسی کنید. شما باید یک نصب وردپرس داشته باشید که حداقل شرایط لازم برای چند سایت را داشته باشد، مانند PHP نسخهٔ 7.0 یا بالاتر، MySQL نسخهٔ 5.6 یا بالاتر و وب سرور Apache یا Nginx. همچنین باید یک برنامهٔ میزبانی داشته باشید که از چند سایت پشتیبانی کند، مانند VPS یا سرور اختصاصی. علاوه بر این‌ها، باید از طریق FTP یا SSH به فایل‌های سرور و پایگاه دادهٔ خود دسترسی داشته باشید.

مرحلهٔ 2: Multisite را فعال کنید. شما باید فایل wp-config.php خود را ویرایش کنید و یک خط کد اضافه کنید که به شما امکان ایجاد یک شبکه را می‌دهد. می‌توانید کد و دستورالعمل‌ها را در [WordPress Codex] پیدا کنید. پس از افزودن کد، باید فایل را ذخیره کرده و داشبورد وردپرس خود را بارگیری مجدد کنید. آیتم جدیدی از منو به نام Network Setup را در قسمت Tools خواهید دید.

مرحلهٔ 3: چند سایت را پیکربندی کنید. باید روی Network Setup کلیک کنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید. شما باید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید از زیر دامنه یا زیر شاخه‌ها برای وب‌سایت‌های خود استفاده کنید، عنوان شبکه و آدرس ایمیل مدیر را وارد کنید و برخی تنظیمات را تأیید کنید. همچنین تعدادی قطعه کد را مشاهده خواهید کرد که باید آن‌ها را کپی و در فایل‌های wp-config.php و htaccess. پیست کنید. پس از تکمیل پیکربندی، برای دسترسی به داشبورد مدیریت شبکهٔ خود باید از سیستم خارج شوید و دوباره وارد شوید.

مرحله‌ٔ 4: وب‌سایت ایجاد کنید. اکنون می‌توانید با کلیک بر روی Sites در قسمت My Sites در داشبورد مدیریت شبکهٔ خود، وب‌سایت‌های جدیدی در شبکهٔ خود ایجاد کنید. می‌توانید آدرس سایت، عنوان، زبان و آدرس ایمیل مدیر را برای هر وب‌سایت وارد کنید. همچنین می‌توانید وب‌سایت‌های موجود را از همان صفحه ویرایش یا حذف کنید.

مرحلهٔ 5: وب‌سایت‌ها را مدیریت کنید. شما می‌توانید تمام جنبه‌های وب‌سایت خود را از داشبورد مدیریت شبکه، مدیریت کنید. می‌توانید هسته، تم‌ها و افزونه‌های وردپرس را برای همهٔ وب‌سایت‌های خود از آپدیت‌های زیر داشبورد، به‌روزرسانی کنید. همچنین می‌توانید تم‌ها و پلاگین‌ها را برای همهٔ وب‌سایت‌های خود از «طرح‌ها و افزونه‌ها» در بخش Network Admin فعال یا غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید کاربرانی را ایجاد کنید و نقش‌ها و مجوزهایی را به آن‌ها اختصاص دهید. همچنین می‌توانید از تنظیمات در بخش Network Admin گزینه‌های سراسر شبکه را تنظیم کنید.

چند نکتهٔ مهم در مورد Multisite وردپرس

قبل از اینکه تصمیم به استفاده از وردپرس Multisite بگیرید، باید نکات مهمی‌ را در نظر بگیرید که ممکن است بر تجربه و نتایج شما تأثیر بگذارد. برخی از این نکات عبارتند از:

– وردپرس Multisite برای همه نیست. WordPress Multisite یک ویژگی قدرتمند است که می‌تواند به شما کمک کند چندین وب‌سایت را به طور کارآمد و مداوم ایجاد و مدیریت کنید. با این حال، برای هر موقعیت یا کاربری مناسب نیست. شما فقط در صورتی باید از WordPress Multisite استفاده کنید که هدف مشخصی برای ایجاد شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها دارید، مانند راه‌اندازی یک وبلاگ در مقیاس بزرگ یا انجمن آنلاین، ارائه خدمات میزبانی وب، یا توسعهٔ چندین پروژه تحت یک نام تجاری. اگر فقط یک یا چند وب‌سایت دارید که مرتبط یا مشابه نیستند، بهتر است از نصب‌های جداگانهٔ وردپرس استفاده کنید.

– WordPress Multisite به منابع بیشتری نیاز دارد. WordPress Multisite منابع سرور بیشتری را نسبت به نصب معمولی وردپرس مصرف می‌کند، چون دارای فایل‌ها، جداول پایگاه داده، درخواست‌ها و فرآیندهای بیشتری است که در حال اجرا هستند. این یعنی که شما باید یک برنامهٔ میزبانی داشته باشید که بتواند بار و ترافیک شبکهٔ شما را افزایش دهد. همچنین باید عملکرد شبکهٔ خود را با استفاده از پلاگین‌های کش، خدمات CDN، ابزارهای فشرده‌سازی تصویر و سایر روش‌ها بهینه کنید.

– کنترل بیشتری بر مدیریت سایت‌های خود خواهید داشت. چقدر می‌خواهید روی شبکهٔ وب‌سایت‌های خود کنترل داشته باشید؟ آیا می‌خواهید بر همه چیز اختیار کامل داشته باشید یا می‌خواهید برخی از وظایف یا تصمیمات را به دیگران محول کنید؟ اگر می‌خواهید کنترل کامل داشته باشید، وردپرس Multisite ممکن است گزینهٔ خوبی برای شما باشد. اگر می‌خواهید کمی‌استقلال به دیگران بدهید، ممکن است لازم باشد از برخی افزونه‌ها یا ابزارها برای مدیریت نقش‌ها و مجوزهای کاربر استفاده کنید.

جمع‌بندی

WordPress Multisite یک ویژگی قدرتمند است که به شما امکان می‌دهد چندین وب‌سایت را با استفاده از یک نصب و پایگاه دادهٔ وردپرس ایجاد و مدیریت کنید. دارای چندین ویژگی، مزایا و معایب است که باید قبل از استفاده از آن در نظر بگیرید. این ویژگی ممکن است برای برخی موارد استفاده مناسب باشد، اما برای موارد دیگر مناسب نباشد. قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا وردپرس Multisite برای شما مناسب است یا خیر، باید نیازها و اهداف خود را به دقت ارزیابی کنید.

اگر سؤال یا بازخوردی دارید، لطفاً در قسمت کامنت‌ها مطرح کنید.

نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها
نویسنده: عطیه افتخاری

نویسنده: عطیه افتخاری

عطیه افتخاری، دانشجوی روان‌شناسی، به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعهٔ روماک فعالیت می‌کند.

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *