فهرست مطالب

تفاوت تایپ اسکریپت با جاوا اسکریپت

بررسی تفاوت‌های تایپ‌ اسکریپت و جاوا‌ اسکریپت از نکات قابل‌توجهٔ برنامه‌نویسان است. برای مقایسهٔ javascript و Typescript نکات مهمی را بیان کردیم تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

«جاوا‌ اسکریپت بهتر است یا تایپ‌ اسکریپت؟»شاید نتوان پاسخ مستقیمی به این سوال داد. چرا که هر زبانی، کاربردهای ویژهٔ خود را دارد. در واقع می‌توان مقایسهٔ جاوا اسکریپت و typescript را در زمینه‌های مختلف انجام داد، اگر می‌خواهید تفاوت جاوا‌ اسکریپت و تایپ‌ اسکریپت را بدانید، این مقاله برای شماست. 

 

در مقایسهٔ جاوا‌ اسکریپت و تایپ‌ اسکریپت ابتدا باید در مورد نوع و کاربرد هریک اطلاعات جامعی داشته باشیم و با توجه به نیازی که داریم، بهترین آن‌ها را برای انجام پروژه‌های خود انتخاب کنیم. در مقالهٔ مقایسهٔ تایپ‌ اسکریپت  و جاوا ا‌سکریپت ابتدا با تعریف هر یک شروع کرده و در نهایت به مقایسهٔ کاربردی تایپ‌ اسکریپت و جاوا‌‌ اسکریپت می‌پردازیم.

فهرستی از مطالبی که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم:

  • تفاوت‌های جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت

  • جاوا اسکریپت کاربردی‌تر است یا تایپ اسکریپت

TypeScript در مقابل JavaScript: تفاوتی که باید بدانید

برای درک تفاوت جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت به عنوان یک توسعه‌دهنده، باید نحوهٔ عملکرد جاوا اسکریپت را درک کرده باشید تا بتوانید به صورت کاربردی از آن‌ها برای تولید پروژه‌های خود استفاده کنید. 

همانطور که می‌دانید جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی قدمت دار و محبوب در جامعه توسعه‌دهندگان به شمار می‌آید.

اما روند رشد تکنولوژی ثابت کرده‌است که همیشه، چیزی بهتر از امکانات فعلی خواهد آمد. بنابراین می‌توانیم ٰ ٰTypeScript را نسخه پیشرفته جاوا اسکریپت با ویژگی‌های اضافی در نظر بگیریم. در ادامه به تعریف هریک خواهیم پرداخت.

تایپ اسکریپت چیست؟

اگر بخواهیم درباره‌ٔ تفاوت جاوا‌اسکریپت و TypeScript صحبت کنیم، باید گفت که تایپ اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی منبع باز و شیٔ گراست که برای توسعهٔ برنامه‌های کاربردی بزرگ و پیچیده است  و توسط شرکت مایکروسافت (یکی از از غول‌های فناوری) در سال 2012 به کاربران عرضه شد. بنابراین‌، مهم‌ترین دلیل ایجاد آن مدیریت برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ بود.

حال اگر این پرسش مطرح شود که تایپ اسکریپت بهتر است یا جاوا اسکریپت؟ قطعا خواهید شنید که typescript !

به طور خلاصه، TypeScript یک زبان برنامه‌نویسی استاتیک برای نوشتن کدهای مختصر جاوا اسکریپت است. در واقع تایپ اسکریپت ابر مجموعه‌ای از جاوا اسکریپت است که به جاوا اسکریپت ساده کامپایل می‌شود.

 TypeScript این به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا برنامه‌های شی گرا بنویسند و آن‌ها را در جاوا اسکریپت چه در سمت سرور چه کاربر کامپایل کنند، البته به صورت تخصصی از این زبان در برنامه‌نویسی سمت سرور استفاده می‌شود.

چگونه از Typescript استفاده کنیم؟

کدهای تایپ اسکریپت در فایل‌هایی با پسوند .ts  نوشته می‌شوند. برای کار با تایپ اسکریپت، نیازمند نصب یک کامپایلر TypeScript بر روی پلتفرم خود هستیم که کد TypeScript را با استفاده از دستور “tsc .ts” در فایل جاوا اسکریپت ساده کامپایل کرده و اجرا کند. یک فایل TypeScript را می‌توان در هر ویرایشگر کدی نوشت و هنگامی که به فایل جاوا اسکریپت ساده تبدیل شد، می‌تواند در HTML به کار گرفته شود و در هر مرورگری قابل اجرا باشد.

نکتهٔ قابل توجه این است که  کتابخانه‌های جاوا اسکریپت نیز با TypeScript سازگار هستند.

جاوا اسکریپت چیست؟

 باید بگوییم جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی از نوع اسکریپتی با نحوه برنامه‌نویسی curly-bracket بوده که این زبان وب‌سایت‌های ایستا را به وب‌سایت‌های پویا تبدیل می‌کند.  یک زبان سبک، سطح بالا (high-level)، چند الگویی (multi-paradigm)، تفسیرشده (interpreted) و کامپایل just-in-time-compiled  است که در سال ۱۹۹۵ توسط Brendan Eich برای کاربران عرضه شد. 

 

مهم‌ترین تفاوت تایپ اسکریپت و جاوا اسکریپت در چیست؟

در تفاوت تایپ اسکریپت و javascript  می‌توان گفت که برنامه‌نویس‌ها، جاوا اسکریپت را به عنوان زبان برنامه نویسی اولیه برای اجرای برنامه‌ها و صفحات وب در نظر می‌گیرند. در‌واقع، JS یک زبان پویا و TS یک زبان استاتیک است. این ویژگی را می‌توان تفاوت اصلی بین جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت دانست.

برای درک تفاوت TypeScript و JavaScript باید گفت که کد TypeScript قبل از اجرا در جاوا اسکریپت کامپایل می‌شود.

تایپ اسکریپت کاربردی‌تر است یا جاوا اسکریپت؟

پاسخ دقیق به این سوال نیازمند بررسی جنبه‌های گوناگون هر دو زبان است. بنابراین بهتر است که دقیق‌تر این سوال را بررسی کنیم. در ادامه می‌توانیم یک مقایسهٔ نسبی داشته باشیم.

از تایپ اسکریپت استفاده می‌کنم چون : 

  • تایپ اسکریپت ایمن‌تر است.

زمانی که روی یک پروژهٔ بزرگ با یک تیم بزرگ کار می‌کنم، جایی که خطاها رایج‌تر است و ایمنی در درجهٔ اول اهمیت قرار دارد، از تایپ اسکریپت استفاده می‌کنم. چرا که کدهای تایپ اسکریپت ایمن‌تر هستند می‌توانند محتوای استاتیک و داینامیک را اجرا کنند. 

  • تایپ اسکریپت سریع‌تر است.

TypeScript برای غلبه بر چالش‌های جاوا اسکریپت برای برنامه‌های پیچیده سطح بزرگ ایجاد شده است. بنابراین در زمان توسعه صرفه جویی می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کارآمدتر شوند.

  • تایپ اسکریپت پشتیبانی خوبی دارد.

 TypeScript کمی بعد از معرفی، در میان کاربران به سرعت محبوب شد، در نتیجه این زبان به نسبت جاوا اسکریپت از پشتیبانی جامعهٔ فعالی برخوردار است. از آنجایی که مایکروسافت از TypeScript پشتیبانی می‌کند، چارچوب‌ها و ویرایشگرهای پیشرو زیادی دارد. از طریق ارتباط دقیق با ویرایشگرها، ایجاد خطا‌ها را در طول کامپایل بهتر مدیریت می‌کند.

تایپ اسکریپت خوب نیست چون :

  • یادگیری تایپ اسکریپت سخت است.

یکی از تفاوت‌های اساسی تایپ اسکریپت و جاوا‌ اسکریپت در این است که TypeScript یک ابر مجموعه از جاوا اسکریپت است، بنابراین برای نوشتن کد تایپ اسکریپت، باید درک و دانش اولیه‌ای از جاوا اسکریپت داشت و خوشبختانه جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محبوب و آسان برای یادگیری است. 

از سوی دیگر، بسیاری از توسعه‌دهندگان از جاوا اسکریپت با CSS و HTML برای ایجاد برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید یک اسکریپت سریع یا پروژه شخصی بنویسید، جاوا اسکریپت ممکن است انتخاب بهتری باشد.

سوالات متداول

چرا تایپ اسکریپت با وجود جاوا اسکریپت توسعه یافت؟

با وجود اینکه زبان جاوا اسکریپت در ابتدا به عنوان یک زبان برنامه نویسی سمت کاربر معرفی شد، اما بعدها با استفادهٔ برنامه نویسان از جاوا اسکریپت در توسعهٔ وب، کم کم پای این زبان به دنیای برنامه‌نویسی سمت سرور نیز باز شد.

با این حال، استفاده از کدهای جاوا اسکریپت در سمت سرور کمی سنگین به حساب می‌آمد. اینطور به نظر می‌رسید که جاوا اسکریپت نمی‌تواند انتظارات یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا را برآورده کند و هرگز به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور در حوزهٔ وب شناخته  نخواهد شد. به همین دلیل بود که در نهایت زبان TypeScript برای رفع این دست از مشکلات ایجاد شد.

آیا TypeScript برای Frontend یا Backend مناسب است؟

از تایپ اسکریپت به کمک جاوا اسکریپت می‌توان در قسمت فرانت استفاده کرد. البته که جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی ترجیحی برای قسمت جلویی صفحات وب و برنامه‌ها به شمار می‌آید. علاوه بر فرانت، تایپ اسکریپت در سمت سرور برای پروژه‌های سازمانی پیچیده و بزرگ به خوبی کار می‌کند. بنابراین هم برای فرانت مناسب است هم بک-اند. 

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *