فهرست مطالب

جاوا اسکریپت چیست؟

در تعریف جاوا اسکریپت باید گفت که یکی از زبان‌های برنامه نویسی وب همین جاوا اسکریپت است که در زمینهٔ توسعهٔ وب‌سایت به کار گرفته می‌شود. در ادامه به تعریف جاوا‌ اسکریپت و کاربردهای آن می‌پردازیم. بنابراین دانستنی‌های جاوا‌ اسکریپت را در این مقاله همراه ما بخوانید. 

فهرست مطالب

۱- جاوا‌ اسکریپت چیست؟

۲- جاوا‌ اسکریپت کجا کاربرد دارد؟

۳- تاثیر جاوا‌ اسکریپت در وب‌سایت چیست؟

۴- چگونه جاوا‌ اسکریپت به پویاسازی وب‌سایت‌ها کمک می‌کند؟

۵- جاوا‌ اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

۶- موتور جاوا‌ اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

۷- جاوا اسکریپت در سمت مشتری یا سمت سرور؟

۸-کد جاوا اسکریپت چگونه در صفحهٔ وب شما کار می‌کند؟

۹-محدودیت‌های جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت چیست؟

در پاسخ به سوال «جاوا‌ اسکریپت چیست؟» باید بگویم که جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد محتوای پویا صفحهٔ وب است. 

جاوا‌ اسکریپت عناصری را برای بهبود تعامل بازدیدکنندگان سایت با صفحات وب ایجاد می‌کند که در نهایت رضایت کاربر از صفحه را افزایش می‌دهد. اما پاسخ به این سوال که جاوا اسکریپت چیست اینقدر هم خلاصه نیست. در ادامه به تعریف جاوا‌ اسکریپت به صورت دقیق‌تری پرداخته و با کاربردهای آن آشنا می‌شویم.

جاوا اسکریپت کجا کاربرد دارد؟

برای اینکه بتوانید کاربرد جاوا‌اسکریپت را بهتر درک کنید کمی به گذشته برمی‌گردیم. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که امروزه در زمینهٔ طراحی وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنیم، پویایی صفحات وب نسبت به گذشته است. در ابتدا وب‌سایت‌ها به صورت استاتیک طراحی می‌شدند و به این شکلی که امروزه مشاهده می‌کنیم نبودند. در‌واقع یک صفحه استاتیک عمدتاً اطلاعات را در یک طرح‌بندی ثابت به کاربران نمایش می‌داد. اما امروزه اینطور نیست. 

به وب‌سایتی که همین الان بر روی آن در‌حال مطالعه هستید توجه کنید. این صفحات وب قطعا با یک صفحه کتاب متفاوت هستند. اما چطور این صفحات پویا یا دینامیک ایجاد شدند؟ بله به کمک جاوا اسکریپت!

به کارگیری جاوا‌ اسکریپت به عنوان یک فناوری سمت مرورگر باعث شد تا برنامه‌های وب پویاتر و کاربر‌پسندتر شوند. با استفاده از جاوا‌ اسکریپت، مرورگرها می‌توانند به صورت دقیق‌تری به تعامل کاربر پاسخ دهند و متناسب با رفتار کاربر، طرح‌بندی محتوای صفحه‌ٔ وب را تغییر دهند.

تاثیر جاوا اسکریپت در وب‌سایت چیست؟

بدون جاوا اسکریپت، تمام چیزی که در وب‌سایت خواهیم داشت HTML و CSS است. گویا ما به یک صفحهٔ روزنامه نگاه می‌کنیم و هیچ عنصر متحرکی در آن مشاهده نمی‌شود. اما خب برای طراحی یک سایت کاربر پسند، نیاز‌ داشتیم تغییرات مهمی را ایجاد کنیم.  تغییراتی که بعدها تحت عنوان داینامیک سازی یا پویا‌سازی صفحات وب ایجاد شدند.

چگونه جاوا اسکریپت صفحات وب را پویا می‌کند؟

زبان‌هایی که در طراحی وب‌سایت به کار می‌روند شامل HTML و CSS و زبان‌های دیگر است. 

HTML ساختار اسناد وب (web document) و محتوای آن را تعریف می‌کند. CSS سبک‌های مختلفی را برای محتویاتی که در سند وب است را ارائه می‌دهد.

HTML و CSS اغلب به‌عنوان زبان‌های نشانه‌گذاری یا اسکریپت نویسی شناخته می‌شوند و کاربرد پویا ندارند اما در کنار جاوا‌ اسکریپت که آن هم یک زبان اسکریپت نویس اما پویا است، به ما امکان می‌دهد به صورت پویا محتویات HTML را به DOM اضافه کنیم، عناصر پویا ایجاد کنیم و مواردی از این دست.

حال که با کاربرد جاوا‌ اسکریپت آشنا شدیم در ادامه بررسی می‌کنیم «جاوا اسکریپت چطور کار می‌کند؟»

جاوا اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

برای تعریف جاوا‌ اسکریپت ابتدا لازم است بدانیم که همهٔ زبان‌های برنامه نویسی با ترجمه سینتکس‌های انگلیسی (syntax) به کد ماشین (machine code) کار می‌کنند که توسط یک سیستم عامل اجرا می‌شوند. جاوا اسکریپت در واقع یک زبان اسکریپت نویسی است تا یک زبان برنامه نویسی و به عنوان یک زبان تفسیری در نظر گرفته می‌شود. در جاوا‌ اسکریپت کدها توسط موتور جاوا‌ اسکریپت مستقیما به زبان ماشین ترجمه می‌شوند اما در زبان‌های دیگر یک کامپایلر تمامی کدها را در یک مرحلهٔ جداگانه به کد ماشین کامپایل می‌کند. 

بهتر است بدانید همهٔ زبان‌های اسکریپت نویسی را می‌توان زبان برنامه نویسی دانست، اما همهٔ زبان‌های برنامه نویسی زبان اسکریپت نویسی نیستند. بنابراین با توجه به این توضیحات، جاوا‌ اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است که برای آشنایی بیشتر با این مفهوم می‌توانید به مقاله‌ای دیگر که به تعریف زبان اسکریپت نویسی پرداخته‌ایم، مراجعه کنید. 

موتور جاوا اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

در تعریف موتور جاوا‌ اسکریپت باید گفت که این موتور یک برنامه کامپیوتری است که کد‌های جاوا اسکریپت را اجرا می‌کند. اولین موتورهای جاوا اسکریپت به عنوان مفسر عملکرد داشتند، اما موتور‌های امروزه توانایی کامپایل کردن کدها را در جهت  بهبود عملکرد، در خود دارند.

جاوا اسکریپت در سمت مشتری یا سمت سرور؟

کلمهٔ پویا را دقیقا برای این به جاوا‌ اسکریپت نسبت می‌دهیم چون هم در سمت کلاینت استفاده می‌شود و هم سمت سرور. رفتار پویا یعنی یک زبان توانایی به روز رسانی صفحهٔ وب برای تولید محتوای جدید را دارد. تفاوت جاوا‌ اسکریپت سمت کلاینت و سمت سرور در نحوهٔ تولید محتوای جدید است. 

کدهای جاوا‌ اسکریپت در سمت سرور به صورت پویا محتوای جدید را از پایگاه داده گرفته و تغییر می‌دهد. اما جاوا اسکریپت سمت کلاینت، با استفاده از منطق رابط کاربری و اصلاح محتوای صفحهٔ وب که با تحلیل رفتار مشتریان بدست آمده است، به صورت پویا محتوای جدیدی را در داخل مرورگر تولید می‌کند. 

کد جاوا اسکریپت چگونه در صفحهٔ وب شما کار می‌کند؟

جاوا‌ اسکریپت یا مستقیماً در یک صفحهٔ وب به کار می‌رود یا توسط یک فایل .js جداگانه به آن ارجاع داده می‌شود. هنگامی که کاربر توسط مرورگر خود از آن صفحهٔ وب بازدید می‌کند، اسکریپت را همراه با کد HTML و CSS در مرورگر او پردازش شده  و به کاربر نمایش داده می‌شود.



محدودیت‌های جاوا اسکریپت چیست؟

همانطور که گفته شد با وسواس خاصی می‌توان گفت که زبان جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه نویسی تمام عیار نیست. هر زبان برنامه نویسی دارای نقاط ضعف و قوت است و در نهایت با آگاهی کامل از ویژگی‌های هریک می‌توان یک انتخاب مناسب داشت. در ادامه برخی از نقاط ضعف و معایب جاوا‌اسکریپت را بیان می‌کنیم. 

۱- جاوا اسکریپت برای برنامه‌های سمت شبکه کاربردی نیست.

۲- جاوا اسکریپت قابلیت چند رشته‌ای یا چند پردازنده‌ای ندارد.

۳- مرورگرهای مختلف وب‌سایت‌ها، کدهای جاوا اسکریپت را به طور متفاوتی تفسیر می‌کنند که باعث ناسازگاری می‌شود. 

۴- جاوا اسکریپت زمانی که سمت کاربر به کار برود امنیت بالایی نخواهد داشت.

۵- امکان اشکال زدایی در زبان جاوا‌ اسکریپت دشوار است چرا که امکان بررسی خطا در مرورگر وجود ندارد.

بحث و نتیجه‌گیری

همانطور که دانستیم، جاوا اسکریپت اغلب در کنار HTML و CSS برای افزایش تعامل کاربران در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. به عنوان یک برنامه نویس تازه کار بهتر است در نظر بگیرید که :

یادگیری و اجرای جاوا اسکریپت در عناصر صفحهٔ وب آسان است.

کتابخانه‌های گسترده‌ای دارد و توسط یک جامعهٔ قوی از توسعه‌دهندگان حمایت می‌شود.

می‌تواند درخواست‌های ارسال شده به سرور را کاهش دهد.

با بسیاری از زبان‌های دیگر سازگار است.

نسبت به بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی دیگر سریع‌تر و سبک‌تر است.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بفهمید جاوا اسکریپت چیست و عملکرد آن در وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها به چه صورت است. اگر می‌خواهید کدنویسی جاوا اسکریپت را یاد بگیرید، راهنمای ما در مورد یادگیری  انواع زبان‌های برنامه نویسی را بررسی کنید.

پرسش‌های متداول

جاوا اسکریپت چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

جاوا اسکریپت یکی از انواع زبان‌های برنامه نویسی است که برای ایجاد محتوای پویا و تعاملی در طراحی وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت بین جاوا و جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا را می‌توان یک زبان برنامه نویسی OOP دانست که برای ایجاد برنامه‌هایی که در ماشین‌های مجازی یا مرورگرها اجرا می‌شوند استفاده می‌شود، در حالی که جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی OOP است که برای اجرای کد در مرورگرهای وب استفاده می‌شود. 

کد جاوا باید توسط کامپایلر، کامپایل شود، در حالی که جاوا اسکریپت فعال است و نیازی به کامپایل کردن ندارد.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

یک فکر در مورد “جاوا اسکریپت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *