فهرست مطالب

چرا زبان‌های برنامه‌نویسی بسیاری وجود دارد؟

زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار زیادی وجود دارند و هر چند سال زبان‌های بیشتری توسعه می‌یابد. ما پایتون، جاوا اسکریپت، پی اچ پی، سی پلاس پلاس، روبی، جاوا، سی شارپ و بسیاری زبان‌های دیگر که همهٔ آن‌ها را نمی‌توان در اینجا نام برد.

بنابراین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا این همه زبان برنامه‌نویسی وجود دارد و آیا ما حتی به همهٔ آنها نیاز داریم؟

در این مقاله، خواهید آموخت که چرا توسعه‌دهندگان به ایجاد زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتر ادامه می‌دهند و چگونه می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک را یاد بگیرید.

تکامل فناوری و زبان‌های برنامه‌نویسی

اولین و شاید بزرگترین دلیلی که چرا ما زبان‌های برنامه‌‌نویسی زیادی داریم این است که فناوری همیشه در حال پیشرفت است. با به وجود آمدن و پیشرفت فناوری‌های بیشتر، به ابزارهای بیشتری نیاز داریم که بتوانند نرم‌افزاری برای این فناوری‌ها بسازند.

زبان‌های برنامه‌نویسی که ما در حال حاضر داریم ممکن است نتوانند با مشکلات خاصی که به دلیل ماهیت قابلیت‌های زبان‌ها ایجاد می‌شود، مقابله کنند. این مشکل ممکن است آنقدر منحصر به فرد باشد که هیچ راه حلی برای رفع نیاز آن وجود نداشته باشد، بنابراین افراد یا شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند خودشان یک زبان جدید ایجاد کنند.

در اینجا چند نمونه قابل توجه از زبان‌های برنامه‌نویسی که بر‌اساس نیازهای خاص توسعه یافته‌اند آورده شده است:

C – دنیس ریچی و آزمایشگاه بل در سال 1972 C را برای غلبه بر مشکلات زبان‌های قدیمی‌تر ایجاد کردند. آنها ابتدا از این زبان برای اجرای سیستم عامل یونیکس استفاده کردند. زبان برنامه‌نویسی C امروزه تقریباً بر روی انواع نرم‌افزارها و سخت‌افزارها قابل اجرا است.
Bjarne Stroustrup
C++ – بیارنه استراس تروپ (به دانمارکی: Bjarne Stroustrup) به دو دلیل اصلی C++ را در سال 1985 ایجاد کرد. دلیل اول ارتقای امکانات زبان برنامه‌نویسی C و دلیل دوم در دسترس قرار‌دادن آن برای همه بود تا در همهٔ زمینه‌ها از آن استفاده کنند.
PHP – PHP توسط Rasmus Lerdorf در سال 1994 و در به خاطر یک پروژهٔ شخصی ایجاد شد. او بعداً این زبان را بهبود بخشید و آن را در اختیار عموم قرار داد و توسعه‌دهندگان شروع به استفاده از آن برای توسعهٔ وب کردند.
Go – گوگل در سال 2009 Go را ایجاد کرد زیرا زبان‌هایی که در آن زمان با آنها کار می‌کردند برای انجام برخی کارها بسیار کند و ناخوشایند بودند. همچنین، گوگل یک زبان برنامه‌نویسی می‌خواست که از نظر عملکرد سریع باشد اما خواندن آن همچنان نسبتاً ساده باشد.
جاوا اسکریپت – Netscape در سال 1995 جاوا اسکریپت را ایجاد کرد. آنها در ابتدا جاوا اسکریپت را برای توسعهٔ front end ایجاد کردند تا هم توسعه‌دهندگان وب و هم طراحان بتوانند در یک بازهٔ زمانی کوتاه، ویژگی‌های وب‌سایت را  بیاموزند و ایجاد کنند. اکنون از این زبان برای توسعهٔ بک‌اند، فرانت‌اند و زبان موبایل استفاده می‌کنیم.

انواع مختلف مشاغل برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلفی نیاز دارند

دلیل دیگری که ما زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی داریم این است که انواع مختلفی از مشاغل توسعه‌دهنده وجود دارد که به ابزارهای مختلفی نیاز دارند.

به آن مثل یک پزشک و بیمارانش فکر کنید، وظیفهٔ پزشک، معالجهٔ بیماران است. انواع مختلفی از بیماری‌ها و آسیب‌ها وجود دارد و هر یک به اندازهٔ کافی پیچیده است که بتوان با روش‌های درمانی مختلف آن را درمان کرد. بنابراین پزشکان در زمینه‌های خاصی مانند قلب، دندانپزشکی، جراحی و غیره تخصص دارند.

همین امر در مورد برنامه‌نویسان نیز صادق است. از آنجایی که نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام به ابزارها و ویژگی‌های خاص خود نیاز دارند، برنامه‌نویسان نیز می‌توانند مانند پزشکان متخصص شوند.

در اینجا برخی از مشاغل توسعه‌دهنده و زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی که آنها استفاده می‌کنند آورده شده است:

توسعه‌دهندگان بازی از C++ یا C# برای ساخت بازی‌های ویدیویی برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها استفاده می‌کنند.
توسعه‌دهندگان وب از HTML، CSS، جاوا اسکریپت و PHP برای ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌کنند.
توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل از جاوا و کاتلین برای ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی یا از سویفت برای ساخت اپلیکیشن‌های iOS استفاده می‌کنند.
توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از C++، C# و Java برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های کاربردی تجاری و نرم‌افزارهای سیستمی‌ استفاده می‌کنند.
دانشمندان داده از Python، R و MatLab برای تجزیه و تحلیل داده‌ها برای اهداف علمی و آموزشی استفاده می‌کنند.
موارد بالا تنها زبان‌هایی نبوده که می‌توانید برای انجام کارهای ذکر شده استفاده کنید. اینها تنها نمونه‌هایی از پرکاربردترین زبان‌ها هستند.

توسعه‌دهندگان برای پروژه‌های خود نیازها و اهداف متفاوتی دارند

دلیل سوم وجود زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار زیاد این است که همهٔ آنها اهداف توسعه‌دهنده یا یک شرکت را برآورده نمی‌کنند. توسعه‌دهندگان مختلف اهداف و اولویت‌های خاص خود را دارند و برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای انواع خاصی از وظایف بهتر و مناسب‌تر از سایر زبان‌ها هستند.

برخی از توسعه‌دهندگان یک زبان برنامه‌نویسی می‌خواهند که فوق‌العاده سریع و کارآمد باشد. بنابراین Go یا C++ را امتحان کنید! این زبان‌ها کنترل بسیار دقیقی را بر منابع سیستم مانند حافظه و رشته‌ها امکان پذیر می‌کنند.
توسعه‌دهندگان دیگر زبان برنامه‌نویسی‌ای می‌خواهند که بتواند برنامه را به جای چند هفته در چند روز بسازد. به جاوا اسکریپت سلام کنید! پیدا کردن یک زبان که از جاوا اسکریپت کار راه انداز‌تر باشد سخت است. از JS در همه‌جا از بک‌اند گرفته تا توسعهٔ وب و موبایل می‌توانید استفاده کنید.
برخی از توسعه‌دهندگان یک زبان برنامه‌نویسی را برای یک کار خاص نیاز دارند. در سال 2023 حجم بسیار زیادی علم داده در پایتون ارائه می‌شود.
و در نهایت، برخی از توسعه‌دهندگان یک زبان برنامه نویسی می‌خواهند که کار با آن سرگرم کننده باشد. بنابراین حتما Haskell یا Lisp را امتحان کنید!

نحوهٔ انتخاب زبان برنامه‌نویسی

اکنون که متوجه شدید چرا زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد، در ادامه سوالی دیگر مطرح می‌شود:

کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیرم؟

خوشبختانه، یک پاسخ کاملاً سرراست وجود دارد: به جای اینکه به خود زبان های برنامه نویسی نگاه کنید، به اهداف نهایی خود فکر کنید.

می‌خواهید در چه شاخه‌ای از شغل برنامه نویسی کار کنید؟ چه چیزی می‌خواهید بسازید؟ آگهی های شغلی در محل زندگی شما به چه برنامه نویسی نیاز دارد؟ وقتی به این عوامل نگاه کردید، می‌توانید زبان برنامه نویسی که به در رسیدن به هدفتان کمک می‌کند را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما ایجاد یک وب سایت حرفه ای است، HTML، CSS و جاوا اسکریپت را یاد بگیرید.

اگر می‌خواهید به توسعه بازی نفوذ کنید، پس از C++ و C# استفاده کنید.

یا اگر می‌خواهید کار خود را در برنامه‌های موبایل شروع کنید، باید Swift را برای برنامه‌های iOS و Java یا Kotlin را برای برنامه‌های اندروید بررسی کنید.

حرف آخر
به طور خلاصه، دلیل اصلی وجود بسیاری از زبان های برنامه نویسی این است که مسائل مختلف به ابزار‌های مختلفی برای حل آنها نیاز دارند. هر زبان برنامه‌نویسی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را برای کارهای خاص مناسب می‌کند.

مانند رشته‌های پزشکی که به تخصص‌های مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام مشکلات پیچیده را حل کرده و از ابزارهای مناسب برای شغل خود استفاده می‌کنند. برنامه نویسی نیز همین طور است و رشته‌ها و زبان‌های متفاوتی برای کار‌های متفاوتی دارد.

امیدوارم این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشد و درک بهتری از زبان برنامه‌نویسی برای حرفه خود به عنوان یک برنامه‌نویس داشته باشد.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *