فهرست مطالب

لاراول یا نود جی اس؟

امروزه با گسترش تکنولوژی، زبان‌های برنامه نویسی زیادی به وجود آمده‌اند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. اما سوالی که تقریبا همهٔ برنامه نویس‌ها با آن دست به گریبان بوده‌اند این است که « کدام زبان برنامه نویسی بهتر است؟» در این مقاله به بررسی دو زبان laravel و node js می‌پردازیم تا بتوانید بسته به نیازتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که «نود جی اس بهتر است یا لاراول؟». پیش از آن که به بررسی تفاوت‌های این دو زبان بپردازیم، بهتر است آشنایی مختصری با هرکدام داشته باشیم . پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب :

  • نود جی اس چیست؟

  • ویژگی های نود جی اس

  • مزایای نود جی اس 

  • لاراول چیست؟

  • ویژگی های لاراول

  • مزایای لاراول

  • تفاوت های نود جی اس و لاراول؟

  • کدام یک بهتر است؟ node js یا laravel ؟

Node.js چیست؟

Node.js یک محیط اجرا برای کدهای جاوا اسکریپت، متن باز و کراس پلتفرم است که برای ساخت برنامه‌های سمت سرور طراحی شده است. این محیط دارای برنامه‌های جاوا اسکریپت است که می‌توانند در زمان اجرای Node.js بر روی ویندوز، مکینتاش و لینوکس اجرا شوند.

Node JS همچنین یک کتابخانهٔ عالی از ماژول‌های مختلف جاوا اسکریپت فراهم می‌کند که ایجاد برنامه‌های وب را بسیار ساده می‌کند. امروزه با جاوا اسکریپت می‌توانید کارهایی بیش از ایجاد یک وب‌سایت انجام دهید. جاوا اسکریپت اکنون توانایی انجام کارهایی را دارد که سایر زبان‌های اسکریپتی مانند پایتون می‌توانند انجام دهند.

ویژگی‌های نود جی اس

۱- کراس پلتفرم: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نود جی اس، کراس پلتفرم بودن آن است، یعنی به یک پلتفرم خاص وابسته نیست.

۲- شی گرا: پیش از این انتقاد بزرگی به node js وارد بود. انتقاد به علت سابقهٔ نود جی اس در جاوا اسکریپت بود. زبان نود جی اس اغلب شامل کدهایی می‌شد که بسیار نامرتب و بهم ریخته بودند. استفاده از فریمورک‌هایی مانند typescript و coffeescript  به رفع این مشکل کمک می‌کردند اما در نهایت پشتیبانی از شی گرایی زبان نود جی اس کار را برای همه راحت‌تر کرد.

۳- تک رشته‌ای و مقیاس پذیر: Node.js از یک برنامه تک رشته‌ای استفاده می‌کند و همین برنامه می‌تواند تعداد درخواست‌های بسیار بیشتری نسبت به سرورهای معمولی مانند Apache HTTP Server را پاسخ دهد. همچنین مکانیزم رویداد محور به سرور اجازه می‌دهد تا به روشی non-blocking واکنش نشان دهد. این موضوع سرور را بسیار مقیاس پذیر می‌کند. 

۴- ناهمزمان و رویداد محور: سرور مبتنی بر Node.js، هرگز منتظر یک API برای برگرداندن داده‌ها نمی‌ماند. با فراخوانی دستور مذکور، سرور به API بعدی می‌رود و رویدادهای Node.js به سرور اجازه می‌دهد از API قبلی پاسخی دریافت کند.

مزایای node js

  • هنگام ساخت API ها به طور موثر عمل می‌کند.

  • عملکرد و کارایی کلی برنامه با استفاده از این محیط بسیار بالاست.

  • NodeJs به همراه یک مدیریت کنندهٔ پکیج قوی ارائه شده است.

لاراول چیست؟

لاراول یک فریمورک PHP متن باز، همه منظوره و ساده است. این فریمورک از الگوی طراحی MVC پیروی می‌کند. لاراول از کامپوننت‌های موجود در فریمورک‌های مختلف استفاده می‌کند که به ساخت یک برنامهٔ وب کمک می‌کند. لاراول مجموعه‌ای غنی از ویژگی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ویژگی‌های لاراول

۱- سیستم Migration پایگاه داده: با استفاده از این قابلیت می‌توانید بدون ایجاد دوبارهٔ پایگاه داده، ساختار بانک اطلاعاتی را تغییر دهید. به دلیل وجود چنین عملکردی، خطر از دست دادن داده‌ها بسیار ناچیز است. این ویژگی نه تنها امکان تغییر ساختار بانک اطلاعاتی را فراهم می‌کند بلکه امکان استفاده از کد PHP به جای SQL را نیز فراهم می‌کند.

۲- امنیت: فریمورک لاراول امنیت بسیار قوی را برای برنامه‌های وب فراهم می‌کند. لاراول از الگوریتم هش Bcrypt برای ایجاد رمز عبور رمزگذاری شده استفاده می‌کند. همچنین، این فریمورک مانع از حملاتی مانند تزریق کدهای SQL می‌شود.

۳- پشتیبانی از معماری MVC: الگوی MVC لاراول دارای ویژگی‌های مختلف توکار است که عملکرد برنامه را افزایش داده و قابلیت استفاده را بهبود می‌بخشد. لاراول با استفاده از MVC لایه‌های مختلف مانند منطق برنامه را از بخش نمایش برنامه جداسازی می‌کند.  

۴- Template Engine : لاراول همچنین ساختارهای پایدار با ابزارک‌های مختلفی را فراهم می‌کند که کدهای CSS و JS را ادغام می‌کنند. Template های لاراول به صورت خلاقانه‌ای برای ساخت Layout های ساده اما پیچیده با بخشهای متمایز طراحی شده‌اند.

مزایای لاراول 

  • فریمورک لاراول نیاز به نوشتن کدهای ساده HTML را از بین می‌برد، زیرا از MVC استفاده می‌کند.

  • فریمورک لاراول قابلیت تزریق وابستگی و امکان آزمایش سریع برنامه را فراهم می‌آورد.

  • لاراول بهترین فریمورک برای توسعه‌دهندگان PHP محسوب می‌شود.

لاراول یا نود جی اس؟

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که در پروژهٔ مورد نظر شما، چه مواردی اهمیت بیشتری دارد. ممکن است امنیت پروژه از سرعت آن اهمیت بیشتر و اولویت بالاتری داشته باشد. در ادامه این دو زبان را از نظر امنیت، سرعت، سادگی و محبوبیت مقایسه خواهیم کرد.

امنیت:

هر دو زبان قدرت تامین امنیت را دارند اما ممکن است توسعه‌دهنده باگ‌هایی را در برنامه نویسی باز بگذارد. نود جی اس به دلیل سبک‌تر بودن نیاز به دقت بیشتر توسعه‌دهنده دارد و می‌توان گفت لاراول امنیت بالاتری از نود جی اس دارد.

سرعت:

Node js در این زمینه نسبت به لاراول برتری دارد. اگر سرعت پردازش اطلاعات در پروژهٔ شما حرف اول را می‌زند، نود جی اس انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

سادگی:

اگر هستهٔ PHP و مسائل پیشرفته‌تر آن را بشناسید، لاراول منجر به بهره‌وری بهتر برای شما خواهد شد. بنابراین یادگیری لاراول بسیار راحت است. اما NodeJs نیاز به برنامه نویسی ناهمزمان دارد که به راحتی توسط همهٔ توسعه‌دهندگان درک نمی‌شود و ممکن است کنار آمدن با آن سخت باشد.

محبوبیت:

Nodejs به علت پشتیبانی جاوا اسکریپت جامعهٔ بزرگ تری را شامل می‌شود. جاوا اسکریپت زبانی است که تقریبا همهٔ توسعه‌دهندگان فرانت اند برای وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. اما لاراول جامعهٔ محدودتری دارد. اما جای نگرانی نیست. اگر حین انجام پروژه به مشکلی برخوردید یا سوالی داشتید می‌توانید در استک اورفلو بپرسید و از راهنمایی دیگر توسعه‌دهندگان لاراول استفاده کنید.

در نهایت کدام یک بهتر است؟

هر دو فریمورک نود جی اس و لاراول مزایا و ویژگی‌های خود را دارند. در نهایت این شما هستید که در پاسخ به سوال نود جی اس یا لاراول زبان مناسب خود را انتخاب می‌کنید . با توجه به پروژه‌ای که در نظر دارید به تمام جوانب توجه کنید و زبانی را برگزینید که پاسخگوی بهتری برای نیاز شما باشد.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *