فهرست مطالب

تفاوت زبان نشانه‌گذاری با زبان برنامه‌نویسی

در شروع برنامه نویسی شاید با این سوال مواجه شوید که «زبان نشانه گذاری چیست؟». در این مقاله به تعریف زبان نشانه گذاری می‌پردازیم.

یک تفاوت اصلی بین زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی وجود دارد. در تعریف زبان نشانه گذاری باید گفت که این زبان، مجموعه‌ای از قوانین را برای رمزگذاری اسناد در قالبی تعریف می‌کند که هم برای انسان قابل خواندن باشد و هم توسط ماشین قابل خواندن است. در حالی که یک زبان برنامه نویسی مجموعه‌ای از دستوراتی را ارائه می‌دهد که می‌توان از آنها برای نوشتن برنامه‌های کامپیوتری که توسط کامپیوتر قابل درک باشد، استفاده کرد.

در تعریف زبان نشانه گذاری باید گفت که کاربرد این زبان با زبان برنامه نویسی متفاوت است. از این زبان در حاشیه نویسی متن و جاسازی برچسب‌ها در اسناد الکترونیکی به صورت دقیق، صرف نظر از پلتفرم‌های کامپیوتری، سیستم عامل‌ها، برنامه‌ها است. 

فهرست مطالب

۱- زبان نشانه گذاری چیست؟

۲- زبان برنامه نویسی چیست؟

۳- تفاوت بین زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی چیست؟ 

زبان نشانه گذاری چیست؟

در تعریف زبان نشانه گذاری به زبان ساده باید گفت که زبان نشانه گذاری یک زبان کامپیوتری است که از برچسب‌ها یا تگ‌ها برای تعریف عناصر درون یک سند استفاده می‌کند. خواندن زبان نشانه گذاری نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی راحت‌تر است. این زبان‌ها برای ایجاد ساختارها، شناسایی و یا ارائهٔ داده‌ها به جای اجرای یک عمل یا انجام یک عمل، طراحی شده اند. 

زبان‌های نشانه گذاری کدام هستند؟

HTML، XML و XHTML برخی از زبان‌های نشانه گذاری رایج در این فضا هستند. HTML مخفف HyperText Markup Language است. از html، برای ایجاد ساختار یک صفحهٔ وب استفاده می‌شود. این زبان دو بخش دارد، سر و بدن. بخش head شامل ابرداده‌ها است و بدنه شامل عناصر قابل مشاهدهٔ صفحه است. از tag های html  برای جداول، فرم‌ها، پاراگراف‌ها، سرفصل‌ها و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

XML مخفف Extensible Markup Language است. از تگ‌های XML برای ذخیره سازی و سازماندهی داده‌ها استفاده می‌شوند. XML یک زبان مستقل است. این زبان،‌ به اشتراک گذاری داده‌ها، بین پلتفرم‌های مختلف کمک می‌کند. 

از این زبان، برای پایگاه داده‌ها، زبان‌های برنامه نویسی و برنامه‌های موبایل استفاده می‌شود. 

زبان XHTML مخفف Extensible HyperText Markup Language است. این زبان، ترکیبی از هر دو HTML و XML است. در واقع XML برای تحلیل بیشتر XHTML استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی چیست؟

تفاوت بین زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی

تعریف زبان برنامه نویسی و زبان نشانه گذاری

در تفاوت زبان نشانه گذاری و برنامه نویسی باید گفت که زبان نشانه گذاری، زبانی است برای حاشیه نویسی یک فایل و در مقابل، زبان برنامه نویسی، یک زبان رسمی شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که به نسبت زبان نشانه گذاری کاربردهای بسیاری دارد.

عملکرد زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی

تفاوت دیگر بین زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی این است که یک زبان نشانه گذاری توسط مرورگر تفسیر می‌شود در حالی که یک زبان برنامه نویسی توسط یک کامپایلر یا یک مفسر تفسیر می‌شود.

نمونه‌های زبان برنامه نویسی و زبان نشانه گذاری

HTML، XML و XHTML نمونه‌هایی برای زبان‌های نشانه گذاری هستند. C، C++، جاوا، پایتون و اسمبلی نمونه‌هایی برای زبان‌های برنامه نویسی هستند.

کاربرد زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی

یکی دیگر از تفاوت‌های زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی بر اساس کاربردشان است. زبان نشانه گذاری برای ارائهٔ اطلاعات استفاده می‌شود در حالی که از زبان برنامه نویسی برای دادن دستورالعمل به رایانه برای انجام یک کار خاص استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

تفاوت بین زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی در این است که زبان نشانه گذاری مجموعه‌ای از دستوراتی است که برای ماشین‌ها قابل فهم است. یعنی برنامه‌هایی که برای درک کامپیوتر قابل فهم باشد. در واقع یک زبان نشانه گذاری مجموعه‌ای از قوانین رمزگذاری شده است به طوری که توسط ماشین قابل خواندن باشد.

هر چند که با گذشت زمان، استفاده از زبان‌های برنامه نویسی بیشتر شده است اما هنوز هم می‌توان از زبان‌های نشانه گذاری استفادهٔ زیادی کرد. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به درستی تفاوت‌های زبان‌های برنامه نویسی و نشانه گذاری اشاره کرده باشیم تا به فهم درستی از آنها دست پیدا کنید. 

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

1 نظر در “تفاوت زبان نشانه‌گذاری با زبان برنامه‌نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *