فهرست مطالب

هر آنچه باید دربارهٔ اچ‌تی‌ام‌ال (HTML) بدانید: اچ‌تی‌ام‌ال چیست و چه کاربردی دارد؟

به سایت‌ها نگاه کنید؛ کدام سایت برایتان جذاب‌تر است؟ سایتی که المان‌های تصویری بیشتری داشته باشد؟ سایتی که از تنوع رنگی بالا استفاده کرده باشد؟ سایتی که فونت‌های خاصی برای محتوا در نظر گرفته باشد؟ سوال اینجاست که تمام این المان‌ها چطور با محتوای متنی ادغام شده‌اند؟

همهٔ این ویژگی‌ها را ‌می‌توانیم با یادگیری زبان اچ‌تی‌ام‌ال در صفحات وب ایجاد کنیم. حالا وقت آن رسیده است که دربارهٔ این زبان پایه‌ای و اساسی بیشتر بدانید!

فهرست مطالب

– اچ‌تی‌ام‌ال چیست؟
– زبان نشانه‌گذاری چیست؟
– تفاوت زبان نشانه‌گذاری با برنامه‌نویسی چیست؟
– تعریف فرانت‌اند و بک‌اند
– تاریخچهٔ زبان اچ‌تی‌ام‌ال
– معرفی آخرین نسخهٔ اچ‌تی‌ام‌ال
– مقایسهٔ اچ‌تی‌ام‌ال 4 و اچ‌تی‌ام‌ال 5
– کاربرد‌های زبان اچ‌تی‌ام‌ال
– مزایا و معایب اچ‌تی‌ام‌ال

HTML چیست؟

اچ‌تی‌ام‌ال مخفف کلمهٔ Hyper Text Markup Language به معنای زبان نشانه‌گذاری ابر متن است. اچ‌تی‌ام‌ال یک زبان برنامه‌نویسی نیست و فقط برای نمایش محتوا از آن استفاده ‌می‌شود. اچ‌تی‌ام‌ال مکمل سی‌اس‌اس(css) است.

اچ‌تی‌ام‌ال جزو ساده‌ترین زبان‌های نشانه‌گذاری است. درواقع اچ‌تی‌ام‌ال، پیش نیاز ورود به دنیای یادگیری وب است.

زبان نشانه‌گذاری چیست‌؟

زبان نشانه‌گذاری یک نوع زبان توصیفی است که متن و اطلاعات اضافه دربارهٔ متن را با هم ادغام می‌کند. این اطلاعات اضافه با استفاده از تگ‌ها یا نشانه‌هایی نشان داده می‌شوند که معنا، ساختار، قالب‌بندی یا رابطهٔ بین بخش‌های متن را توصیف می‌کنند.
زبان نشانه‌گذاری برای نمایش، چاپ، پردازش یا ذخیرهٔ متن به کار می‌رود. برخی از مثال‌های زبان نشانه‌گذاری عبارتند از: HTML، XML،CSS LaTeX، Markdown و…

فرق زبان نشانه‌گذاری با زبان برنامه‌نویسی چیست‌؟

تصور کنید می‌خواهید یک سایت را طراحی کنید. زبان برنامه‌نویسی، ساختار درونی سایت شما را تشکیل ‌می‌دهد. به عنوان مثال: اگر به چگونگی سخت‌افزار‌ها فکر کنیم، به مجموعه‌ای از کد‌های دستوری ‌می‌رسیم که به خورد سیستم‌ها ‌می‌دهند تا لیست وظایف خواسته شده را تحویل دهد. پس زبان برنامه‌نویسی برای کامپیوتر، یک زبان دستوری است. درست مثل اینکه به کسی بگوییم بنشین ! بخواب ! این کار را انجام بده و …

اما زبان نشانه‌گذاری کاملا برعکس زبان برنامه‌نویسی است و ساختار بیرونی یک سایت را شامل ‌می‌شود. اگر به سایت‌ها دقت کنید متوجه المان‌های متعدد یا جلوه‌های بصری خواهید شد که به جذابیت صفحهٔ وب کمک کرده‌اند! زبان‌های نشانه‌گذاری به اجرای هرچه بهتر بلوک‌های بصری و سیستم ظاهری سایت توجه دارند.

بنابراین، تفاوت زبان‌های نشانه‌گذاری و زبان‌های برنامه‌نویسی، در نحو و کاربرد آن‌هاست.

تعریف فرانت‌اند و بک‌اند به طور کامل

بک‌اند و فرانت‌اند دو بخش اصلی در طراحی و توسعهٔ وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هستند. بک‌اند شامل قسمت‌هایی است که کاربر آن‌ها را نمی‌بیند و با آن‌ها تعامل ندارد، مانند سرور، برنامه و پایگاه داده. بک‌اند مسئول پردازش داده‌ها، اجرای منطق کسب‌و‌کار، ارتباط با سرویس‌های خارجی و غیره است. زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP، Python، Ruby و فریم‌ورک‌های مربوط به آن‌ها برای توسعهٔ بک‌اند استفاده می‌شوند.
فرانت‌اند شامل قسمت‌هایی است که کاربر آن‌ها را می‌بیند و با آن‌ها تعامل می‌کند، مانند صفحات، منو‌ها، دکمه‌ها، فرم‌ها و غیره. فرانت‌اند مسئول نمایش داده‌ها، دریافت ورودی از کاربر، اعمال تغییرات پویا در رابط کاربری و غیره است. زبان‌های برنامه‌‌نویسی مانند‌ HTML، CSS و JavaScript و فریم‌ورک‌های مربوط به آن‌ها برای توسعهٔ فرانت‌اند استفاده می‌شوند‌.

تاریخچهٔ زبان اچ‌تی‌ام‌ال

در سال ۱۹۸۰، فیزیکدان تیم برنرز لی ، پروژهٔ CERN، یک سیستم ابر متن و مبتنی بر اینترنت به نام INQUIRE را برای استفاده و به اشتراک‌گذاری اسناد، برای محققین پروژهٔ CERN پیشنهاد داد. مرورگر وب هم در سال ۱۹۹۰ طراحی و منتشر شد.

اولین توصیف از تگ‌های HTML، یک سند به نام “برچسب‌های HTML” بود، که در اواخر سال ۱۹۹۱ توسط Tim Berners-Lee در اینترنت معرفی شد. خصوصیات پیش‌فرض برای هر مورد نشانه‌گذاری HTML در مرورگر تعریف شده‌است و این ویژگی‌ها را ‌می‌توان با استفاده از CSS تغییر داد.

Berners-Lee considered، کدهای HTML اولیه را در ابتدا با عنوان SGML معرفی کرد. و در اواسط سال ۱۹۹۳، html با عنوان SGML به طور رسمی‌توسط نیروی کار تخصصی مهندسی اینترنت (IETF) تعریف شد.

در همان سال ۱۹۹۳ نسخهٔ HTML معرفی شد. بعد از اولین طراحی HTML و HTML + شرکت IETF یک گروه برای کار روی HTML ایجاد کرد و در سال ۱۹۹۵ موفق به تکمیل HTML 2.0 شدند. پیشرفت گروه IETF متوقف شد و از سال ۱۹۹۶ مشخصات کلی HTML حفظ شد. تا اینکه در اواخر سال ۱۹۹۹ نسخهٔ HTML 4.01 منتشر شد. و از سال ۲۰۰۴ توسعهٔ HTML5 آغاز گردید.این نسخه در سال ۲۰۰۸ با W3C مشترک شده و نهایتا در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴ تکمیل و استاندارد شد.

اچ‌تی‌ام‌ال ۵ چیست و چگونه کار می‌کند؟

اچ‌تی‌ام‌ال ۵، زبانی برای ساختن و ارائهٔ محتوا برای شبکهٔ جهانی وب است. این پنجمین تجدید نظر از استاندارد اچ تی ام ال است که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت WHATWG ارائه شد؛ اچ‌تی‌ام‌ال ۵ از جدیدترین فناوری‌های چند رسانه‌ای پشتیبانی می‌کند و به راحتی توسط انسان‌ها و رایانه‌ها قابل خواندن و درک است. اچ‌تی‌ام‌ال ۵ ویژگی‌های نحوی بسیاری را به زبان اضافه کرده است، مانند تگ‌های <audio> ، <video> ، <canvas> ، <header> و <nav> که برای کار با محتوای چند رسانه‌ای و گرافیکی آسان‌تر شده‌اند همچنین فرم‌های جدید، کدهای تمیز و ساختار یافته، طراحی مناسب سایت برای نسخهٔ موبایل و امکان ذخیرهٔ اطلاعات بر روی مرورگر کاربر از دیگر ویژگی‌های اچ‌تی‌ام‌ال ۵ هستند.

مهم‌ترین تفاوت‌های HTML5 با HTML4

– کد Doctype در HTML5 خیلی ساده‌تر و کوتاه‌تر شده‌است.

– تگ‌های جدیدی برای کار با محتوای چند رسانه‌ای و گرافیکی اضافه شده‌اند، مانند <audio> ، <video> ، <canvas> و <svg>.

– فرم‌های جدیدی با کنترل‌های جدید و امکان اعتبارسنجی در سمت کلاینت ارائه شده‌اند.

– تگ‌های معنایی جدیدی برای دسته‌بندی مطالب سایت و بهبود قابلیت دسترسی وجود دارند، مانند <header> ، <nav> ، <article> و <section>.

– امکان ذخیرهٔ اطلاعات بر روی مرورگر کاربر و استفاده از Web Storage و IndexedDB فراهم شده‌است.

– رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) جدیدی برای برنامه‌های پیچیدهٔ تحت وب معرفی شده‌است، مانند Web Workers ، Web Sockets ، Geolocation و Drag and Drop.

– طراحی مناسب سایت برای نسخهٔ موبایل با استفاده از Media Queries و Responsive Design امکان پذیر شده‌است.

۵ کاربرد مهم زبان اچ‌تی‌ام‌ال

اچ‌تی‌ام‌ال یا زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی، در کنار سی‌اس‌اس هستهٔ فناوری ساخت صفحه‌های وب هستند. اچ‌تی‌ام‌ال زبان توصیف ساختار صفحه‌های وب است‌. این زبان برای نشانه‌گذاری ابرمتن (فرامتن) به کار می‌رود و برای تدوین قالب و طراحی صفحه‌های وب استفاده می‌شود‌. دستورالعمل‌های این زبان، برچسب (Tag) نام دارند که محتوای یک صفحهٔ وب با آن‌ها، نشانه‌گذاری شده و بدین‌ترتیب، نحوهٔ نمایش آن صفحه برای مرورگرهای وب ، توصیف می‌شود‌.

برخی از کاربردهای اچ تی ام ال عبارتند از:

  • ساخت صفحات وب
  • نمایش محتوا در مرورگر
  • ساخت فرم‌ها
  • ساخت جدول‌ها
  • قالب‌بندی محتوا

مزایا و معایب اچ‌تی‌ام‌ال

مزایای اچ‌تی‌ام‌ال:

  • سادگی و راحتی یادگیری
  • قابل استفاده در تمام مرورگرها
  • قابل استفاده در تمام سیستم‌عامل‌ها
  • قابل استفاده در تمام دستگاه‌ها
  • رایگان بودن

معایب اچ‌تی‌ام‌ال:

  • نداشتن دستورات پیچیده
  • نداشتن دستورات شرطی و حلقه
  • نداشتن دستورات برای کار با پایگاه داده
  • نداشتن دستورات برای کار با فایل‌ها
  • نداشتن دستورات برای کار با تاریخ و زمان

کلام آخر

زبان اچ‌تی‌ام‌ال یکی از زبان‌های پایه‌ای برای ورود به دنیای وب است و یادگیری این زبان نشانه‌گذاری سخت نیست و به راحتی می‌توانید این زبان را آموزش ببینید و از آن برای ایجاد وب‌سایت‌های جذاب و خلاقانه استفاده کنید‌.

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

یک فکر در مورد “هر آنچه باید دربارهٔ اچ‌تی‌ام‌ال (HTML) بدانید: اچ‌تی‌ام‌ال چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *