فهرست مطالب

5 ویژگی شخصیتی که برای برنامه نویس شدن به آن نیاز دارید!

نه فقط برای برنامه نویسی، بلکه برای هر شغلی که می‌خواهید انتخاب کنید، باید شخصیت خود را به خوبی شناسایی کنید. حال سوالی که پیش می‌آید! «چگونه شخصیت خود را بشناسیم؟»

 در ادامهٔ مقاله می‌خوانیم:

  • شخصیت برنامه نویس‌ها

  • چرا برنامه نویس شویم؟

  • چگونه شخصیت خود را بشناسیم؟

  • مهم ترین مهارت‌های یک برنامه نویس بالقوه

شخصیت برنامه نویس‌ها در چند خط

 

در همین ابتدا تعریف کنیم: « برنامه نویس چه کسی است؟» 

برنامه نویس فردی است که دستورالعمل‌های مشخصی را  تحت عنوان کدهای برنامه نویسی،در رایانه اجرا می‌کند. درواقع، تولید، آزمایش، اجرا و عیب‌یابی دستورالعمل‌های مختلف در قالب کد، وظیفهٔ اصلی برنامه نویس است.

در اصل برای برنامه‌نویس شدن باید به یک کدنویس ماهر تبدیل شوید، چرا که برنامه نویسی در واقع بیان دستورات به زبان ماشین‌هاست!

 بنابراین یک برنامه نویس مهارت‌های مهمی را باید در خود بپروراند که در ادامه به آنها می‌پردازیم. اما چرا می‌خواهید برنامه نویس شوید؟

چرا برنامه نویس شویم؟

همانطور که می‌دانید، برنامه نویسی علم دنیای روز است. هرچه بیشتر پیش بروید، حضور برنامه نویسی در اطراف شما پر رنگ تر خواهد شد. یکی از جدیدترین تغییرات این دنیای روبه رشد، همانطور که می‌دانید، هوش مصنوعی چت جی بی تی است. پس اگر به برنامه نویسی علاقه‌مندید، خوشحال باشید. اما واقع‌بینی را فراموش نکنید. یک بار از خود بپرسید: «آیا شما برای برنامه نویسی مناسب هستید؟»

اما چه طور بدانیم چه مهارت‌هایی داریم و کدام مهارت‌ها را باید تا تقویت کنیم تا در نهایت به یک شخصیت برنامه نویس تبدیل شویم؟

چگونه شخصیت خود را بشناسیم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای شخصیت شناسی، تست‌های شخصیتی مختلف است. 

بهترین تست‌های شخصیت شناسی برای برنامه نویس شدن شامل تست کتل، تست طرحواره یانگ، تست پیشرفتهٔ MBTI و سایر تست‌های شخصیتی که می‌تواند راهنمای خوبی برای شروع شخصیت شناسی شما باشد.

راه دومی که اگر کمی شجاعت داشته باشید می تواند کمک زیادی به شما بکند، نقش پذیری و چالش پذیری شما است. برای نقش پذیری نیاز است تا کمی از هوش خود استفاده کنید، موقعیت‌های مختلف را شناسایی کنید و خودتان را آگاهانه به چالش بکشید. اگر پس از هر موقعیت چالشی، به بررسی و تحلیل رفتار خود در آن موقعیت بپردازید، اطلاعات زیادی را نسبت به خود بدست می‌آورید که کمک بسیاری به شما در شناخت خودتان خواهد داشت. حال وقت آن رسیده است که این اطلاعات را با دید مهندسی مطابقت دهید. 

در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را در ادامه بیان کردیم.

مهم ترین مهارت‌های لازم برای برنامه نویس شدن

. مهارت حل مسئله واجب تر از نان شب برای برنامه نویس‌ها

چون هدف از برنامه نویسی رفع مشکلات است، بنابراین یک برنامه نویس باید مهارت حل مسئلهٔ قوی داشته باشد، مشکلات را متوجه شود و با به کارگیری درست الگوریتم‌ها، به راحل ساده دست پیدا کند. 

یک برنامه نویس کامپیوتر خوب باید بتواند پروژه‌ها یا وظایفی را که به عهده دارد، به طور واضح و با برنامه ریزی دقیق و منطقی، در ذهن تجزیه و تحلیل کند. آنها باید درک خوبی از موضوعی که نیاز به حل دارد داشته باشند، بدانند که کدام جهت را انتخاب کنند و در حین انجام وظیفه با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند. آنها علاوه بر یک نقشهٔ راه اصلی ، نیاز است یک پلن B نیز داشته باشند و طبق نتایجی که به دست آورده اند، مراحل بعدی را مشخص کنند.

۲.مهارت کدنویسی تمیز و رفع خطا (Debugging) چشمان تیزبین برنامه نویس‌ها

کدنویسی تمیز و اصولی یکی ازمهم ترین ویژگی‌های یک برنامه نویس حرفه‌ای است. اگر این مهارت را نداشته باشید، با افزایش حجم کدها، سردرگم خواهید شد. چرا که نمی‌توانید دلیل وجود برخی از کدهای نوشته شده در گذشته را به یاد آورده و یا آنها را بهبود دهید.

نکته سنج و ریزبین باشید. از صحت و درستی کدهای خود اطمینان حاصل کنید و به کیفیت کار خود اهمیت دهید. در نهایت، برنامه نویسانی که به جزئیات توجه دارند، می‌توانند به راحتی خطاهایی که در کدهای خود و دیگران وجود دارد، پیدا کنند و در نتیجه نیروهای مفید تری خواهند بود.

. زبان انگلیسی، زبان مادری یک برنامه نویس حرفه ای

نیازی به تاکید نیست که در دنیای امروز چقدر زبان انگلیسی مهم است. در ابتدا بهتر است به زبان انگلیسی مسلط باشید، چرا که خواندن منابع اصلی و پرسش و پاسخ در انجمن‌های آنلاین برنامه نویسی، به دانش قوی انگلیسی و تسلط بر واژگان تخصصی نیاز دارد.

 برنامه نویسی بدون دانش زبان انگلیسی بسیار دشوار بوده و از سرعت یادگیری شما می‌کاهد. بنابراین اگر زبان انگلیسی خوبی ندارید، هر روز تمرین کنید. حتی به میزان اندک!

۴. مهارت کار تیمی و انعطاف پذیری، مهارت طلایی برنامه نویس‌ها

شاید فکر کنید برنامه نویسی یک شغل انفرادی است اما اشتباه فکر می‌کنید. در بسیاری از پروژه‌های دنیای حقیقی، شما ممکن است با چند نفر دیگر روی توسعهٔ کد برنامه متمرکز شوید. بنابراین داشتن روحیهٔ تیمی قوی و توانایی ارتباطی بالا کمک می‌کند تا به روند توسعهٔ کار خود را تسریع کرده و نکات مهمی را از هم تیمی‌های خود بیاموزید.

توانایی برقراری ارتباط در زمان‌هایی که به مشکلی برمی‌خورید که قادر به حل آن نیستید به کمک شما می آید و نتیجه را سریع‌تر نهایی می‌کند. اما نگران نباشید، این یک مهارت اکتسابی است. همین امروز شروع کنید و ارتباطات خود را شکل دهید.

برای شروع، یاد بگیرید که خودتان را به درستی بیان کنید. یاد بگیرید چه طور مسئله‌ای را با کلماتی که حتی یک فرد خارجی می‌تواند درک کند، توضیح دهید، خواه آنها مشکلات موجود در پروژه باشند یا توسعهٔ آن.

برای پیشرفت در این راه، خودتان را سرزنش نکنید. بلکه سعی کنید هر روز بهتر از دیروز گفت و گو کنید.همانطور که می‌دانید، دنیای توسعه دهندگان و علوم کامپیوتر دائما در حال تغییر است. شما ممکن است یک کار را به روشی خاص انجام دهید، اما در پایان ماه، فناوری متفاوتی برای انجام همان کار ظاهر شود. دانستن نحوه سازگاری و داشتن ابزارهای به روز، برای جهانی که به طور مداوم در حال تغییر است، توانایی سازگاری و انعطاف پذیری شما را به چالش می‌کشد.

. انتقاد پذیر بودن – به توهم میگن برنامه نویس؟!

این جمله‌ای است که ممکن است بارها و بارها بشنوید! اما برنامه‌نویسان باید به این نکته توجه داشته باشند که هر انتقادی را شخصی نکنند و به دید خصومت به فرد منتقد نگاه نکنند.

به نقل از مدیر مایکروسافت: یک مکالمهٔ حرفه‌ای شامل یک مکالمهٔ واضح و انتقاد با دیگران و در مواردی بحث با یکدیگر است. بنابراین توجه داشته باشید که محتوای این مکالمات را به خود نگیرید و شخصی‌سازی نکنید.

البته دقت داشته باشید، این کار به این معنا نیست که یک فرد هرچه بخواهد به شما یا مجموعه‌تان بگوید، بلکه منظور این است که مشکلات در فضایی آزاد بیان و حل شوند. فراموش نکنید که منافع جمع بر منافع شما ارجحیت دارد.

 

سخن آخر

هر محیط کاری نیازمند مهارت‌های خاص خود است. اگر تصمیم گرفتید برنامه نویس شوید، این مهارت‌هارا جدی بگیرید. منتظر نتیجهٔ سریع نباشید. به خود فرصت مناسب دهید، تمرین کنید و در نهایت به یک فرد مناسب برای محیط کار خود تبدیل شوید.

 

نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها
نویسنده: رویا گلماه

نویسنده: رویا گلماه

سایر نوشته‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *